روايات

رواية حياة عبدالرحمن الفصل الثاني 2 بقلم عبدالرحمن حمدي

رواية حياة عبدالرحمن الفصل الثاني 2 بقلم عبدالرحمن حمدي

رواية حياة عبدالرحمن البارت الثاني

رواية حياة عبدالرحمن الجزء الثاني

رواية حياة عبدالرحمن الحلقة الثانية

جه الليل وحان وقت النوم بس سمعت صوت ابويا ومرات ابويا بيتكلموا
ابويا: انتي مجنونه
مرات ابويا: هو انا قلت حاجه غلط
ابويا:عايزاني أقتل ابني وابيع أعضائه
مرات ابويا: لو مش هتقدر تموته انت هموته انا
بابا:مستحيل دا يحصل
مرات ابويا: طب عارف لو معملتش اللي بقولك عليه اقسم بالله اروح بيت ابويا
بابا:طب اهدي يا حبيبتي تحبي نخلص منه امتى
مرات ابويا:الفجر لما ينام
طبعا انا سامع الكلام ده وانا منهار ومش مصدق وداني دخلت اوضتي بسرعه لميت هدومي في شنطه واخدت معايا فلوس كنت محوشهم وطلعت على موقف الاتوبيس ركبت الاتوبيس وهربت هربت وانا مش عارف نفسي رايح فين هربت من ابويا لانه عايز يموتني وصلت بلد غريبه مش عرفها نمت على الرصيف وصحيت تاني يوم ضميت ركبي وبدأت ابكي بحرقه عشان تعدي ست كبيره وتديني فلوس فاكراني شحات طلعت اجري وراها
انا:يا ست يا امي انا مش شحات
الست:خدها يا ابني خليها معاك
انا: ربنا يخليكي يا امي انا معايا فلوس
الست: الله امي الكلمه طالعه من بوقك حلوه وحشاني اوي الكلمه دي
بصتلها باستغراب وقولتلها: هو انا اعرفك يا ست

الست:ولا انا انت منين يا ابني
انا:من المنيا بس عايش طول عمري في البحر الأحمر
الست: انت بتقول ايه
انا:مالك
الست:طب امك عايشه ولا ميته
انا:امي ميته الله يرحمها
الست: طب انت اسمك ايه
انا:عبد الرحمن محمد حمدي
الست: ابني حبيبي
اخدتني في حضنها واغمى عليها
اتصلت بالاسعاف واخدتها وفاقت بعد شويه
الست:انا فين
انا:انتي في المستشفى
الست:ابني انت ابني والله
انا:اهدي بس يا حاجه
الست: طب انت امك اسمها ايه
انا: **** ********
طلعت الست بطاقتها ورتني البطاقه واسمها
انا:انتي فعلا امي

أخدتها في حضني امي واحشاني انتي مش ميته انتي عايشه ازاي
امي:بص يا ابني انا لما عرفت ان ابوك متجوز عليا واجهته بالحقيقة وأنكر الكلام ده وقالي تعالي افسحك بالعربيه اخدني ورماني في الجبل وطلقني ومشي شاورت لعربيه ملاكي كان فيها راجل وبنته صغيره
وقف وركبني معاه وأقترح عليا اني اتجوزه عشان مينفعش اعيش معاه وعشان اربي بنته خصوصا انها ارمله وبعدها بسنتين الراجل مات
انا:الحمد لله اننا اتقابلنا بعد العمر دا كله
فجأه تدخل بنت جميله الغرفه وهي مفزوعه وتقول
منه:مالك يا ماما حصلك ايه و ايه اللي جابك هنا
ماما: اهدي يا بنتي بس(حكتلها على كل حاجه )
منه:على العموم حمد لله علي سلامتك يا ماما
انا:مين دي
ماما: دي منه بنتي او بنت جوزي الله يرحمها بس بنتي
منه:ازيك يا عبد الرحمن ماما حكتلي عليك كتير
انا:تشرفنا يا منه
منه: الدكتور قال اننا نقدر ناخدك على البيت يلا وبلاش دلع
بالفعل وصلتهم البيت
انا: تصبحي علي خير يا ماما
ماما: رايح فين

انا:هنام في اي حته
منه:لا طبعا مينفعش تعالى اطلع معانا الشقه فوق
انا: لا ميصحش الناس يقولوا ايه
منه: ملكش دعوه بالناس انا اللي بقولك تعالى
انا:حاضر
بالفعل طلعت معاهم الشقه ونمت في اوضه كنت مرهق جدا وصحيت على الظهر
انا:صباح الخير يا ماما
ماما:احنا الضهر يا قلب امك
انا:طب انا لازم انزل
ماما: تنزل تروح فين
انا: هدور على شغل
منه:متقلقش انا بابا سابلي محل ملابس تقدر تنزل تشتغل معايه
انا:متشكر جدا بس فيه مشكله
منه:ايه هيا
انا:انا دلوقتي معايا الملف بتاعي وعايز اقدم على مدرسه ثانويه بس انا معرفش
منه:انت رايح سنه كام
انا:أولى ثانوي
منه: كويس وانا كمان رايحه اولى ثانوى هابقى اخدك معايا المدرسه نقدم انا وانت
انا:متشكر جدا مش يلا نشوف شغلنا
عدى اول يوم شغل بخير الحمد لله

تاني يوم الصبح
انا:صباح الخير يا جماعه
منه و ماما:صباح النور
انا:مش يلا عشان نقدم على المدرسه
منه:يلا
رحنا وانا منه نقدم المدرسه والحمد لله اتقبلنا احنا الاتنين خصوصا ان مجموعي عالي
انا: الحمد لله اتقبلنا
منه:كويس اوي
انا:طب يلا بسرعة عشان نفتح المحل
منه:يلا
رحنا فتحنا المحل وبدأنا الشغل
الحمد لله انا بقى عندي خلفيه عن شغل الملابس
وفي يوم
منه:عبد الرحمن
انا:نعم
منه:احنا بكره اول يوم مدرسه ازاي هنفتح المحل
انا:صحيح دي مشكله كبيره
بس ايه رأيك انا اروح الصبح المدرسه واقعد في المحل بعد العصر وانتي تقعدي في المحل الصبح و تروحي المدرسه في الفتره المسائيه

منه:فكره حلوه بجد
انا:شكرا مش يلا ننام بقا ورانا شغل بكره كتير
منه:يلا
اليوم اللي بعده في الصبح
انا:سلام يا ماما رايح المدرسه
ماما: استنى يا حبيبي خد السندويتشات دي كلها في الفسحه
انا:ههه😂😂 فسحة ايه بس يا ماما انا في ثانوى دلوقتي كبرت
ماما بحزن مصطنع:طب خدهم بس انا كان نفسي بس تاكل من ايدي
انا:حاضر يا ست الكل تسلم ايدك
ماما:تسلملي يلا عشان متتاخرش على المدرسه
انا: حاضر مع السلامه
ماما: مع السلامه
الحمد لله رحت المدرسه وكان يوم جميل خلصت اليوم الدراسي واتجهت للمحل
انا: ازيك يا منه
منه: كويس انك جيت استلم مكانك وانا هروح المدرسه
انا:تمام يلا روحي مع السلامه
فضلت قاعد في المحل لغاية الساعه عشره منه رجعت من المدرسه

منه:سلام عليكم
انا بارهاق: وعليكم السلام
منه:مالك
انا:مرهق شويه
منه:انت شكلك مكلتش
انا:هعمل ايه بقا الشغل يحكم
منه:طز في الشغل انت ازاي سايب نفسك كده من غير اكل
مينفعش الكلام دا
انا:بس يا منه…..
منه:مفيش بس يلا نقفل
انا:ماشي
بالفعل قفلنا المحل و مروحين
انا:طب اسبقيني انتي للشقه وانا هشتري حاجه واجي وراكي
منه:تمام
بالفعل رحت عشان اشتري شيبسي وبيببسي ولب عشان السهره
وكنت مروح بس وانا طالع سمعت صوت اتنين بيتكلموا ويقولوا……

يتبع…….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية حياة عبدالرحمن)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *