روايات

رواية حياة عبدالرحمن الفصل الرابع 4 بقلم عبدالرحمن حمدي

رواية حياة عبدالرحمن الفصل الرابع 4 بقلم عبدالرحمن حمدي

رواية حياة عبدالرحمن البارت الرابع

رواية حياة عبدالرحمن الجزء الرابع

رواية حياة عبدالرحمن الحلقة الرابعة

منه:انا خايفه اوي يا ماما عبد الرحمن اتأخر وهو بيجيب النتيجه
ماما:اهدي يا بنتي بس زمانه على وصول
الباب بيخبط
منه:دا اكيد هو افتحي بسرعه يا ماما
تفتح امي الباب
منه: ها جبت كام
انا:للاسف جبتي…….٩٩%الف مبروك يا دكتوره منه
منه:٩٩%بجد والله انا مش مصدقه نفسي يا ماما
ماما:الف مبروك يا بنتي تعبتي وذاكرتي إن الله لا يضيع اجر من احسن عملا
منه:وانت جبت كام يا عبد الرحمن
انا:جبت ٩٨%
منه:الف مبروك انت هتبقى دكتور زيي اهو
انا:لا دكتور ايه انا مش بحب الطب ربنا يوفقك واشوفك دكتوره لكن انا مش عايز ابقى دكتور
ماما:امال هتخش كلية ايه يا بني
انا: هخش كليه حربيه يا ماما
ماما:حربية بلاش يا ابني
انا: ليه يا ماما
ماما:مش مطمنه قلبي مقبوض
انا: متخافيش عليا
ماما: ربنا يجيب العواقب سليمة

 

 

 

 

 

منه:على العموم كلها اسبوعين وباب التقديم يفتح هتروح تقدملي وبالمرة اجي معاك عشان اعرف مكانها فين
انا: حاضر ….ايه دا انتو لسه مجهزتوش الغدا اتفضلي يا دكتوره منه انتي وماما حضروا الغدا
منه:حاضر يا حضرة الظابط عبد الرحمن
(وتمر الأيام وتدخل منه كليه طب وانا كليه حربيه وانا بدأت اتعلق بمنه كنت عايز اصارحها بس خايف وفي يوم من الأيام )
انا:يا ماما
ماما: نعم
انا:عايز افاتحك في موضوع مهم
ماما: اتفضل يا بني
انا:انتي عارفه اني كبرت وخلاص من حقي اكمل نص ديني واتجوز
ماما: دا يوم السعد ويوم الهنا لما اشوفك عريس الصراحه انا مش هلاقيلك حد احسن من منه
انا:احبك وانتي فاهماني اهو انا بقا مش عايز غيرها حاولي تفتحي معاها الموضوع براحه
الباب بيخبط
انا:قفلي على الحكايه دي دلوقتي عشان منه وصلت
رحت فتحت الباب
منه:ازيكم يا عسلات
انا: ازيك مالك فرحانه ليه كدا
منه: مش عايزيني ابقى فرحانه يعني
ماما: لا يا بنتي بس قوليلنا على الأسباب
منه:في واحد جاي النهارده عشان يطلب ايدي
انا:واحد واحد مين دا عرفتيه فين وازاي انطقي
منه: مالك داخل سخن وحامي كده ليه

 

 

 

 

 

ماما:أهدى يا بني بس خليها تتكلم اتكلمي يا بنتي
منه:اولا دا اخو زميلتي في الجامعه ثانيا هو صارحني كذا مره بحبه وانا قولتله تعالى اتقدملي واهو جاي هتقدملي النهارده
انا:يعني كنتي بتقابليه من ورانا
منه:مالك يا عبد الرحمن متظبط كلامك انا مسمحلكش تشك في أخلاقي انا داخله اوضتي عن اذنكم
ماما: مكنش ينفع اللي عملته على العموم انا ممكن اقنعها انها تسيبه وتتجوزك انت
انا:لا يا امي انا مش بحب كده طالما هيا شايفه انها هتبقى سعيده معاه انا اهم حاجه عندي سعادتها
رحت عشان اصالحها خبطت على باب اوضتها
منه:ادخل
انا:انا اسف على اللي حصل
منه:ولا يهمك
انا: طب العريس شغال ايه
منه:شغال محاسب كبير في بنك
انا:هييجي امته طيب
منه:النهارده الساعه سبعه
انا:كنت عايز اقولك على حاجه
منه:قول
انا:انا بحبك يا منه
منه:انت بتقول ايه احنا اخوات انا عمري ما فكرت فيك غير كده انت مجنون
انا:مجنون بيكي

 

 

 

 

 

منه:مش معنى اني لميتك من الشوارع وجبتك شقتنا يبقى هتجوزك
انا: لاحظي ان كلامك جارح اوي
منه: معلش انا اسفه الكلام طلع مني تلقائي
انا:خلاص ويفيد بأيه الاسف ربنا يسعدك يا منه
الساعه جات سبعه والعريس جه
الباب بيخبط
انا:اتفضل يا استاذ محمود
محمود:يزيد فضلك
انا: اتفضل حضرتك اتكلم
محمود:انا محمود محاسب في………
انا:منه حكتلي على كل حاجه طلباتك
محمود:انا جاي وطالب ايد الانسه منه
منه:القرار مش بايدي بأيد منه
محمود:وانا اضمنلك انها موافقه
انا:ثانيه واحده اناديهالك يا منه ادخلي
(تدخل منه بصينية الشربات ولابسه الفستان اللي جبتوهولها في عيد ميلادها )
مقدرتش امسك دموعي
محمود:مالك يا استاذ عبد الرحمن
انا: لا مفيش في حاجه دخلت في عيني المهم موافقه يا منه
منه:موافقه طبعا

 

 

 

 

 

محمود:خلاص يبقى كتب الكتاب و الفرح الخميس الجاي
انا:على بركة الله
محمود:إنشاء الله الفرح هيبقى في قاعة اللؤلؤه وهاجي اخدك من الكوافير اللي جمب القاعه
منه:بس انا مش هروح كوافير
محمود:ازاي يعني مش هتروحي كوافير
منه:انا حلوه كده لوحدي مش هروح كوافير
محمود: لا هتروحي دا اسمه شغل استعباط
منه:انت بتعلي صوتك ليه
انا:اهدوا يا جماعه في ايه انتو هتتخانقوا من دلوقتي امال لو اتجوزتوا هتعملوا ايه
محمود:قولها والنبي
منه:وانت مالك يا عبد الرحمن حد قالك اتدخل انا عارف انك عايز تبوظ الجوازه دي وتتجوزني انت بس انا مش هسمحلك ابدا لأني مش بحبك
(انا بقيت في موقف لا احسد عليه دلوقتي عارف لما تبقى في الشتا وجردل تلج يتقلب عليك مره واحده اهو دا احساسي مشاعري انطفت مش قادر احس باي حاجه)
محمود:مالك يا منه هو الراجل قال حاجه تزعلك بس
انا: سيبها يا محمود تقول كل حاجه
منه:انا خلصت كلامي اعمل حسابك يا محمود هننزل نختار الفستان بكرا
محمود: حاضر استأذن انا هعدي عليكي بكره بعد العصر
انا:انست ونورت

 

 

 

 

دخلت منه اوضتها
وانا اتجهت لامي
ماما:معلش يا ابني انا مش عارف هي اتغيرت كده ازاي
انا:سيبيها يا امي انا مش قادر اقعد في البيت دا تاني انا ماشي
ماما:هتروح فين
انا:انا كنت مشتري شقه وفرشتها عشان نعيش فيها انا ومنه بس مفيش نصيب انا هدخل الم هدومي
ماما: طب استنى اجي معاك
انا: لا مينفعش هتسيبي منه لوحدها بتخاف تقعد لوحدها
ابوس ايدك يا امي اوعي تزعليها
ماما:برغم كل دا ولسه قلبك طيب
انا:هعمل ايه بقا مفيش نصيب
(دخلت اوضتي وقفلت على نفسي لميت هدومي في شنطتي وخرجت الصاله لقيت منه بتتفرج على التليفزيون
قربت ناحيتها)

 

 

 

 

 

انا:انسه منه يا استاذه منه
منه: ايه فيه ايه عايز ايه
انا:اتفضلي مفتاح الشقه انا ماشي
منه:ماشي رايح فين
انا: رايح شقه تانيه عشان متقوليليش انك لمتيني من الشوراع
منه:انا اسفه والله ولا اقولك امشي غور في ستين داهيه
انا:انا همشي اهو
مشيت بالفعل
وانهارت منه بالبكاء
ماما: مالك يا بنتي زعلانه ليه دلوقتي مش انتي اللي عايزه كده
منه: انا بحبه اوي يا ماما ومش عايزه اظلمه معايا
ماما:تظلميه معاكي ازاي
منه:انا من يومين روحت لدكتور كنت تعبانه الدكتور عملي تحاليل وآشعه عارفه طلع عندي ايه
ماما:ايه
منه:……..

يتبع…….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية حياة عبدالرحمن)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *