روايات

رواية حياة عبدالرحمن الفصل التاسع 9 بقلم عبدالرحمن حمدي

رواية حياة عبدالرحمن الفصل التاسع 9 بقلم عبدالرحمن حمدي

رواية حياة عبدالرحمن البارت التاسع

رواية حياة عبدالرحمن الجزء التاسع

رواية حياة عبدالرحمن الحلقة التاسعة

(تاني يوم الضهر )
الباب بيخبط
منه:عبد الرحمن اصحى افتح الباب
انا:باب ايه سيبك منه ونامي
منه:الباب بيخبط من بدري اصحى بقى
انا:طب شوفي الساعه كام
منه:احنا دلوقتي الضهر
انا:ياااه كل دا نوم طب انا هقوم اشوف مين وآجي وانتي خليكي هنا في الاوضه
(خرجت وروحت فتحت الباب )
انا:اديني جاي اهو
فتحت الباب وبذهول
انا: ايه دا هو انتي…… اتفضلي يا ماما نورتي البيت
ماما: دا نورك يا حبيبي ازيك ومنه عامله ايه واحشاني البت دي
انا: حالا اهو ثواني واندهالك منه ….يا منه ماما جت
منه بفرح شديد:ماما حبيبة قلبي واحشاني (اخدتها بالحضن )
ماما: وانتي كمان واحشاني بس سيبك انتي وشك نور من بعد الجواز لا باين انه مدلعك اوي الواد دا
منه بكسوف:مش جوزي حبيبي لازم يدلعني
ماما:العب يا بودي كان فين هواك يا حبيبي من بدري كان فين
انا:ماما البت وشها بقى زي الطماطم كفايه بقا
منه:انا رايحه احضر الغدا اتكلموا براحتكم
ماما:استني اناجايه معاكي

 

 

 

 

 

 

منه:ميصحش انتي ضيفه
ماما:ضيفة ايه يا هبله انتي دا بيتي وانتو ولادي وانا ليه في البيت دا اكتر منكم انتو
انا:وهو في حد يقدر يقول غير كده يا ست الكل
ماما: طب قول لمراتك اللي معتبراني ضيفه
منه:انا قصدي اريحك بس
ماما: ملكيش فيه تعالي نحضر الغدا وترغب انا وانتى شويه واحشاني اوي يا بت وبالمره تحكيلي الواد عبدو بيدلعك ازاي
انا:خدوا راحتكم على الآخر انا نازل مشوار ساعه بالظبط وهرجع تكونوا حضرتوا الغدا
منه:رايح فين
انا:نازل اقابل ظابط المباحث عشان نشوف هنعمل ايه
ماما:في ايه يبني ايه اللي حصل وظابط مباحث ايه
منه:دا موضوع كبير هحكيلك انا عليه
انا:طب مع السلامه هسيبكم براحتكم انا
منه وماما في صوت واحد:مع السلامه
(نزلت وروحت لعنوان ظابط المباحث )
طلعت عماره ووصلت قدام شقه رقم تلاته
خبطت على الباب فتحلي شخص
انا:السلام عليكم هو حضرة الظابط احمد موجود هنا
احمد:انا احمد انت مين
انا:معاك عبد الرحمن محمد جايلك من طرف سيادة اللواء
أحمد: عبدو باشا اتفضل يا اهلا وسهلا
انا:يزيد فضلك

 

 

 

 

 

احمد:الغدا يا جماعه يا اللي جوه
انا:ملوش لزوم انا اساسا هخرج من عندك اروح البيت اتغدى
احمد:تيجي ازاي دا انت اول مره تشرفنا لازم تتغدى
انا:وقت تاني يا باشا انا بس جاي اعرف شوية معلومات عن الشخص اللي فجر نفسه
احمد:والله انا قدرت من التحريات والبحث اوصل لمعلومات قد تفيدنا في القضيه الملعونة دي
انا:وليه ملعونه
احمد:اصل القضيه دي وراها لغز غريب اوي
انا:ازاي
احمد:اصل دي وراها حل من الاتنين يا اما دا تابع لجماعه ارهابيه يا اما دي جماعه سريه مش قصدها الإرهاب قصدها حاجه تاني انا معرفهاش
انا:طب ممكن المعلومات اللي قدرت تجمعها عنه
احمد:من خلال التحريات قدرت اعرف حالته الاجتماعيه ا وكمان حالته الماديه وكله موجود عندك في الملف دا زائد بعض المعلومات المهمه التي قد تفيدك
انا:كل المعلومات مفيده حاول على قد ما تقدر تجمع أكبر كم من المعلومات دا هيساعدنا في القضيه الملعونة دي زي ما بتقول
احمد:تحت امرك يا فندم
انا:ما بلاش فندم دي احنا ظباط زي بعض
احمد:لا تيجي ازاي حضرتك حربيه وانا ظابط شرطة
انا:احنا من سن بعض قولي يا عبد الرحمن عشان مزعلش منك
احمد:وانا ميرضينيش زعلك يا فندم
انا:فندم برضه

 

 

 

 

 

احمد:قصدي عبد الرحمن
انا:طب هستأذن انا فرصه سعيده
احمد:تستاذن ايه الغدا خلاص خلص
انا:معلش وقت تاني مع السلامه
احمد :مع السلامه
(نزلت من العماره وركبت عربيتي وانا كل تفكيري في القضيه الملعونة دي
(وصلت البيت خبطت الباب)
منه:ما بدري يا استاذ الاكل هيبرد
انا: ودي تيجي برضه انا جيت هغسل ايدي واجي اكل على طول
(غسلت ايدي وقعدت على السفره)
ماما: ما تقعد جمب عروستك يا واد
انا:من انا قاعد معاها على طول انتي واحشاني اوي
منه:لحقت تزهق مني
انا:انتي ميتشبعش منك ابدا
ماما:ربنا يخليكم لبعض يا ولاد
انا:ايه الجمال دا مين اللي عمل الحمام المحشي
ماما: انا يا حبيبي
انا:اخيرا دوقت اكل زي الناس بدل العك اللي بتعمله منه
منه:خد بالك دي تاني اهانه توجهالي
انا: بهزر معاكي يا ست البنات دا انتي اكلك تحفه
منه:بالهنا والشفا
انا:الحمد لله شبعت
ماما:الحمد لله انا كمان شبعت
منه:والله ما انتي عامله حاجه انا اللي هلم السفرة وأدخل اعمل الشاي
ماما: استني يا بنتي هاجي اساعدك
منه:احنا قولنا ايه (راحت منه غمزت لماما)

 

 

 

 

ماما:اه افتكرت خلاص
انا:هو في ايه بتغمزلك ليه
ماما:روح اغسل ايدك وتعالى عايزك في حاجه
(غسلت ايدي وروحت قعدت جمب امي)
انا:في ايه يا ست الكل
ماما: انت عارف طبعا يبني ان القعده في البيت تخلي الواحد يزهق خصوصا انك بتسيب مراتك كتير لوحدها وهي بتكون زهقانه ودا بسبب ظروف شغلك الحساس
انا:ماما خشي في الموضوع على طول
ماما:بص يبني مراتك دكتوره هي اتعلمت ودخلت جامعه واتخرجت مش عشان تقعد في البيت لا عشان تكون لها شخصيتها في المجتمع وتشتغل
انا:طب منه مجابتليش سيره عن الموضوع دا وانها عايزه تشتغل
ماما: هي قالتلي انا عشان انت مش بترفضلي طلب
انا:بقى كده طيب
ماما:براحة على البت
انا:اللي عملته دا مش صح كانت جت وقالتلي انا وكنت هوافق يا اما هرفض دي مراتي وانا حر فيها
منه:الشاي يا جماعه
انا:انا هدخل اتخمد يا امي عايزه حاجه مني قبل ما انام
منه:طب مش هتشرب الشاي
انا:بقولك داخل انام يا امي عايزه حاجه
ماما: عايزه سلامتك

 

 

 

 

 

منه:طب والشاي يا عبد الرحمن
(دخلت الاوضه وكان باين على وشي ملامح الغضب )
منه:عبد الرحمن
انا:نعم سيبيني اتخمد دلوقتي
منه:طب ممكن تهدى وبلاش عصبيه
انا بابتسامه صفره:اهو بضحك اهو ومش بتعصب تحبي اقوم ارقص عشان تصدقي
منه:طب ايه اللي مزعلك
انا: كنتي تقدري تطلبي مني انا مش تقولي لامي عشان تكون وسيط
منه:ما انت كان ممكن ترفض
انا:انا من حقي أوافق او أرفض انتي مراتي وانا حر فيكي لكن انتي قولتي لامي عشان عارفه اني مش برفضلها طلب
وبعدين شغل ايه اللي عايزه تشتغليه انا حارمك من حاجه عشان كده عايزه تشتغلي وتجيبي فلوس
منه:انا مش قصدي اشتغل عشان الفلوس انا طول النهار زهقانه وانت سايبني لوحدي انا عايزه اشغل وقتي
انا:طب افرضي انا وافقت على شغلك مفيش فرص تعيين في البلد الا بالواسطة وانا مش بحب الوسايط
منه:لا انا مش محتاجه واسطه انا لقيت شغل
انا:كمان يعني اتفقتي على كل حاجه وانا مليش لازمه
منه:يا حبيبي انا…..
انا:بلا حبيبك بلا زفت
منه: عبد الرحمن انت لو مش موافق يبقى خلاص انا هنسى الموضوع

 

 

 

 

 

انا:منه اعملي ما بدالك طالما انا مليش لازمه في ام البيت دا بتاخدي رأيي ليه
منه:عبد الرحمن خلاص بقى مش هغور الشغل
انا:ما عنك ما غورتي واخرصي بقى عشان هتخمد عندي شغل بكره الصبح وانتي كمان اتخمدي
منه بعياط:ماشي يا عبد الرحمن بس انا اسفه مكنش قصدي اقلل من احترامك
انا:تعرفي لو واحد تاني بدالي في الموقف دا كان ضربك ميت كف على وشك وحبسك في البيت
منه: خلاص متزعلش
انا:ويهمك في ايه زعلي
منه:انت عارف كويس اني عيوطه يبقى متتعصبش عليا
انا:فكك مني يا منه و اتخمدي وانتي ساكته
منه:اتخمد طب شكرا يا عبد الرحمن انا هتخمد
(فضلنا نتخانق لغاية الليل )
(نمت وصحيت بالعافيه مكنتش قادر اقوم من على السرير جسمي متكسر وسخن اوي غيرت هدومي حتى مفطرتش وسندت نفسي بالعافيه ومشيت للصاله فجأه دوخت لحقت نفسي واترميت على الكنبه وانا بتأوه صحيت منه على صوتي وجريت عليا تشوفني في ايه
منه:مالك بتأوه ليه (حطت ايديها على راسي )
يلاهوي دا انت سخن مولع طب قوم اسندك
انا بصوت واطي:طب ساعديني
منه:اسند عليا تعالى
انا:اه
منه:سلامتك استريح على السرير وانا خمس دقايق وجايه
انا:متتاخريش عليا(مسكت ايديها )

 

 

 

 

 

منه بدموع: مش هتاخر
(راحت منه جابت كمادات وحطيتها على راسي)
منه:متقلقش هتبقى كويس انا رنيت على الدكتور هو عشر دقايق ويكون وصل
الباب بيخبط
منه:اهو وصل
(راحت منه فتحت الباب)
الدكتور:السلام عليكم
منه:وعليكم يا دكتور اتفضل هو نايم على السرير جوا
(دخل الدكتور ومنه قاعده بره وخرج بعد ربع ساعه)
منه:ها يا دكتور طمني هو كويس
الدكتور:دي سخونيه بس شديده شويه كان ممكن يروح فيها بس حضرتك اتعاملتي معاه كويس قبل ما تتصلي
منه:اه ما هو انا دكتوره
الدكتور:على العموم اتفضلي الروشته دي تجيبيها من الصيدلية انا اديته حقنه وهو دلوقتي نايم لما يفوق ياريت شوربة خضار وحتة فرخه مسلوقة عن اذنك
منه:اذنك معاك يا دكتور
(دخلت منه على عبد الرحمن لقيته نايم زي الملايكه مع انه ظابط وطباعه حاده جدا وملامحه دايما مكشره بس لما بيشوف منه بيقلب طفل صغير بيدور على امه)
(خرجت منه عشان تجيب الدوا ورجعت البيت بسرعه حضرت اكل لعبد الرحمن كانت بتصلي جمبه وتدعي بصوت عالي وتقول
منه:يارب انا مليش غيره في الدنيا قومهولي بالسلامه يارب اي حاجه وحشه فيه تيجي فيا انا يارب قومه بالسلامه وانا مش عايزه غيره مش عايزه اشتغل ولا عايزه اي حاجه غير انه يكون كويس
(منه بتقول الكلام دا وانا صاحي وسامع كل حاجه
قامت منه عشان تجيب الاكل)

 

 

 

 

 

منه:عبد الرحمن بودي انت يا واد اصحى يا كتكوت
انا بصوت واطي يكاد يكون منعدم:آآآه منه مش قادر اقوم
منه:لا قوم عشان تاكل
انا:لا مش هقدر اكل مش جعان
منه:طب ولو اكلتك بايدي عشان خاطري
انا:اوكي
(بالفعل اكلت من ايديها)
منه:انا هقوم اودي الحاجات المطبخ وجايالك بسرعه
مسكت ايديها قبل ما تقوم
انا:منه
منه:قلبها
انا: عايز اعترفلك بحاجه مهمه
منه:في ايه يا عبد الرحمن
انا:حاجه خطيره اوي
منه:في ايه انا ابتديت أخاف
انا: كنت عاوز اقولك اني………..

يتبع…….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية حياة عبدالرحمن)

اترك رد

error: Content is protected !!