روايات

رواية حب بعد عناء 2 الفصل الأول 1 بقلم ميادة خاطر

رواية حب بعد عناء 2 الفصل الأول 1 بقلم ميادة خاطر

رواية حب بعد عناء 2 البارت الأول

رواية حب بعد عناء 2 الجزء الأول

حب بعد عناء 2
حب بعد عناء 2

رواية حب بعد عناء 2 الحلقة الأولى

بابا اجي هااااااا
مالك بفرحه ركس علي رجله وفتح حضنه وقال:كرملللللللله
كارمن جريت ودخلت فحضنه وقالت؛بابا حبيبي هااااا
مالك حضنها وقال بتنهيده:الللللللللللللللله حضنك بينسيني كل همومي وقام وقف وهي فحضنه وراح قعد علي الركنه وهي لسه فحضنه
كارمن بلطافه:وين الشوكليت تبعي
مالك بكدب وتمثيل المفاجاه:ها نسيت
كارمن ضمت شفايفها وكرمشت وشها وبقت كده🥺
مالك بضعف ادامها؛لا لا لا متزعليش يا رووحي بهزر معاكي وآلله وطلعها من جيبه:اهي شوكلت كرمله اه
كارمن بفرحه:هاااااااااا وخدتها وطلعت تجري
مالك بصوت عالي:كارمن
كارمن وقفت وبصتله
مالك شاور بايده علي خده
كارمن ضحكت وجريت باسته وجريت علي أوضتها
مالك خد راحته عالركنه وفرد درعاته واتنهد بتعب
روڤان:اهلين حبيبي كيفك
مالك:الحمد لله بخير
روڤان:حضرلك الغدا
مالك دعك وشه وقال:لا مش قادر أنا عايز انام
روڤان بضيق:ايه ما عليه ماشي حبيبي روح نام

 

 

مالك قام وقف وحضنها من ضهرها وقال:خلاص يا رووحي متزعليش هاكل معاكي
روڤان بفرحه:عن جد
مالك باسها من خدها:اكيد
روڤان:دقيقه وبيكون الاكل عالسفره وجريت عالمطبخ
مالك ضحك علي برائتها ودخل غير هدومه وطلع حاجته من جيوبه وحطها عالكومودينو ودخل الحمام خد دوش وطلع بره
كارمن:بابا يلا بسرعه كتير جوعانه
مالك:حاضر يارووحي جاي اهو وراح اعد
كارمن:ماما هلا ابدا صح
روڤان:اي حبيبتي كلي بالهنا
كارمن:هااااااا وبدأت تاكل
مالك باستغراب؛روڤان هي مكلتش
روڤان وهي بتقطع اللحمه بالشوكه والسكينه:حبيبي هي كانت ناطرتك من الصبح وما بدا تاكل بدونك
مالك بحزن:لي كده ده غلط أنا سعات بتأخر غصب عني
روڤان:هي ادامك اسالا
مالك:كرمله لي يارووحي مش بتاكلي
كارمن وهي بتاكل الرز:ما بحب اكل بدونك لانه الاكل بيصير اطعم معك
مالك بشك:ده مش كلامك وبص لروڤان
روڤان بحزن:اي حبيبي انا اللي قلتللا ما رح ناكل الين ما يجي ابوكي لاني بكر*ه اكل لحالي حبيبي انا بحب اكل معك ما بحب اكل لحالي انا وكرمله الاكل ما بيكمل غير بيك قول انت لما بتاكل برا بتشبع أو بتكون فرحان شي
مالك:ياروووحي اكيد لا بس والله بيكون غصب عني

 

 

روڤان:ما الي دخل أنا ما رح اكل بدونك ابدا ولو رح مو*ت
كارمن:وانا كمان ما رح اكل بدونك ولو رح مو*ت
مالك حضنهم الاتنين وقال:بعد الشر عليكوا دانتوا نور عيوني خلاص من هنا ورأيح مش هاكل بره ولو ايه هيحصل
روڤان بفرحه:جد حبيبي
مالك بضحك:جد جد كمان
كارمن:هاااااااا وحضنوه جامد
مالك:يلا يا حبايبي ناكل الاكل تحفه اوي يارووحي تسلم ايدك
روڤان:بالهنا علي قلبك يا حبيبي
وكملوا اكل،،،،،،،،،،،،،
(مالك سافر انجلترا وخلص كليته واشتغل واستقر فتح قلبه من جديد وحب روڤان واجوزها عشان كده هي مش بتكلم مصري وكارمن بنتها بتتكلم زي امها)
دكتوره رنيم
رنيم بتعب:نعم
المساعد:اخر مريض بره
رنيم:دخله
المساعد:تمم اتفضل
رنيم دعكت عينيها مالتعب وبصت وقالت بابتسامه:اتفضل
سعيد؛ازي حضرتك يا دكتوره
رنيم:الحمد لله تمم ها مالها
سعيد:سخونيه وترجيع وعياط عياط مش عارف مالها والله

 

 

رنيم خدت البنت منه وحطتها علي السرير وبدأت تكشف عليها وقالت :هي اد ايه
سعيد:ست شهور
رنيم:ووالدتها فين
سعيد بحزن:اتو*فت وهي بتولدها
رنيم بحزن:اسفه
سعيد: ولا يهمك
رنيم:طب ومين بيهتم بيها
سعيد: أنا بس
رنيم:اسفه لو بتدخل بس حضرتك ازاي اكيد بتشتغل
سعيد:فاتح دكان فالبيت واهو ربنا بيرزقني والحمد لله
رنيم:طب معندكش اخوات هي معندهاش خالات والدتك جدتها ام امها
سعيد:أنا وأمها كنا فملجأ وحبينا بعض ولما كبرنا اتجوزنا
رنيم قلبها اتقطع عليه وعيونها دمعت
سعيد بحزن:كانت كل حياتي من يوم ما وعيت فالملجأ وانا وهي عشنا قصه حب ملهاش اخر واستحملت كل حاجه عشان اجوزها وعانينا كتير لحد ما خلفت أعدنا ٥ سنين نلف عالدكاتره لحد ما ربنا كرمنا بيها ويوم ما ولدت الممرضه طلعتلي بنتي وقالتلي البقاء لله أنا سعتها فعلا ولاول مره فحياتي احس اني يتيم وبدأ يعيط فراقها وجعني اوي لحد انهارده مش قادر انساها وانساها ازاي وهي كل حياتي ومن بعدها الحياه ملهاش طعم كل مااشوف بنتي افتكرها حتي سميت بنتي علي اسمها حقيقي الحياه من بعدها مش حياه كل يوم بتمني اروحلها وفكرت كتير اعمل كده بس برجع اقول لو اانا روحتلها بنتي مين هيراعيها واحنا ملناش أهل ولا أصحاب ولا احباب
رنيم انهارت عشانه وزعلت اوي وقالت وهي بتمسح دموعها وماسكه نفسها بالعافيه:متزعلش كله خير والله وعسي أن تكر”هوا شيئا وهو خير لكم

 

 

سعيد بانيهار؛راضي والله ودائما حامد ربنا بس الفراق صعب اوي صعب اوي اوي اوي
رنيم قامت وطبطبت علي ضهره وقالت:اجمد كده عشان بنتك يمكن ربنا فعلا خد منك مراتك بس سابلك بنتك بدالها
سعيد وهو بيحاول يستجمع طاقته:ملهاش بديل والله يا دكتوره ملهاش بديل
رنيم بقت ماسكه نفسها بالعافيه وقالت:خير والله خير
سعيد وهو بيمسح دموعه :اسف والله حقك عليا بس أنا كاتم جوايا بقالي ٦ شهور ومصدقت لقيت حد افكله
رنيم بابتسامه:تقدر تيجي فأي وقت اعتبرني اختك
سعيد:شرف ليا والله يا دكتوره
رنيم:ربنا يخليك ورجعت لبنته وقالت:متخفش هي كويسه هي بتسنن بس وهو ده اللي تاعبها كده(أنا معنديش معلومه الاطفال بيسننوا امته فمحدش يعلق عالحته دي) لكن هي بخير هكتبلك علي دوي مسكن وخافض للحراره وهتبقي بخير انشاء الله وهاتها يوم الاحد
سعيد:الف شكر ليكي يا دكتوره الف شكر
رنيم:الشكر لله ومتدفعش اي كشف وتعالي فأي وقت
سعيد بامتنان؛ده كتير عليا اوي
رنيم بابتسامه:الناس للناس وبعدين قلتلك احنا اخوات
سعيد:ربنا يخليكي يارب ربنا يخليكي
رنيم:تسلم يا مجدي مجدي
مجدي:نعم يا دكتوره
رنيم:الاستاذ اسم حضرتك ايه
سعيد:سعيد يا دكتوره
رنيم سرحت فالاسم وافتكرت ابوها وعيونها دمعت علطول
مجدي:يا دكتوره دكتوره
رنيم فاقت:ها اه استاذ سعيد كشفه عندي ولو جه فأي وقت يدخل علطول
مجدي:اومرك يا دكتوره

 

 

رنيم:مقلتليش اسمها ايه
سعيد:اميره
رنيم:ربنا يخلي مع السلامه
سعيد:سلام ومشي
رنيم سرحت وقالت:يا تري انتي عامله ايه يا ماما اميره دلوقتي وحشتيني اوي ومبقاليش غيرك من اهلي (اميره دي ام بينيامين لو تفتكروا)
مجدي:خلصنا يا دكتوره اروح
رنيم:ماشي يا مجدي اتفضل أنا هقفل
مجدي:ماشي مع السلامه
رنيم:سلام
رنيم قامت وغيرت هدومها ولمت حاجتها وقفلت الانوار وقفلت عيادتها وطلعت وركبت عربيتها ومشيت
(رنيم حاليا دكتوره اطفال كبيره جدا ومعروفه)
فالطريق رنيم وقفت ونزلت من عربيتها وراحت وقفت ادام بيت جدتها (الحجه ليلي)وقفت ادام البيت وشريط ذكرياتها مر ادامها وابتسمت علي أيامها مع مالك وجدتها وابتسامتها اتحولت لغضب لما افتكرت يوم ما مالك سابها ثم تحول غضبها لحزن كبير ودموع لما افتكرت يوم ما سمعت خبر وف*اه جدتها
Flash back
الدكتور:البقاء لله

 

 

رنيم من صدمتها أغمي عليها
الدكتور:خدوها غرفه الكشف بسرعه
وخدوها وعلقولها محلول وادوها حقنه عشان تفوق
بعد نص ساعه رنيم صحيت
رنيم اول ما فتحت عينيها قالت بصوت عالي:تاتا تاتا يا تاتا تاتا فين تاتا وشدت الحقنه من أيدها وطلعت جري دخلت علي اوضه جدتها وشافتها وهي راقده عالسرير ووشها متغطي جريت وشالته وانهارت مالعياط:تاتااااااااااا لاااااا متسبنيش لوحدي يا تاتا لاء تاتااااا عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا الممرضين جم جري عشان يشدوها بس هي كانت ماسكه فجدتها جامد وكلمه منهاره دي قليله اوي علي حالتها حاليا مبقاش ليها حد فالدنيا لا ام ولا اب ولا زوج ولا صديق ولا حبيب حتي جدتها سابتها ومشيت كل الممرضين والدكاتره كانوا حزينين عليها جدا فصراخ رنيم كان كفيل يبكي الحجر نفسه أعدت عالحاله دي لحد مااغمي عليها من كتر الصراخ ودخلت فغيبوبه لمده شهر كامل وللاسف فالشهر ده محدش سال عليها ابداااا ويوم ما فاقت كانت فحال غير الحال بقت بنت دبلانه وبهتانه مفيش اي ماشاعر فوشها قامت والدكتور قالها أنها تقدر تخرج وخرجت فعلا وراحت علي بيت جدتها واعدت علي سريرها وهي دموعها علي خدها وبعد وقت قامت وبدات تلم حجات جدتها فصندوق وهي بتشيل المخده لقت ورقه فتحتها ولقت فيها رساله وبدأت تقرا
رنيم لو بتقراي الرساله دي ده معناه اني قابلت وجه رب كريم بصي يا بنتي أنا عارفه انك حاليا حزينه جدا ووحيده لان من بعدي وبعد ابوكي ملكيش حد بس أنا مش عايزاكي كده أنا دائما هكون معاكي اجمدي يارووحي وخليكي قويه كملي تعيلمك

 

 

وخلصي كليتك وعيزاكي تبقي اكبر دكتوره فالعالم كله الدكتوره رنيم سعيد عايزه الكل يتكلم ويتحاكي عليكي عيزاكي رنيم القويه اللي محدش بيقدر عليها عايزاكي متيأسيش عايزاكي تبقي وكأن أنا عايشه واكتر كمان متستسلميش للحزن ابدا اوعي يا رنيم الحزن مش هيرجعني يا بنتي دي وصيتي ليكي يا رنيم اوعي تخالفيها يا بنتي وانا سايبالك فلوس كتير فالصندوق بتاعي تصرفي منها لحد ما تشتغلي والمفتاح هتلاقيه فدرج السرير اللي قلتلك عليه بحبك اوي جدتك….
رنيم كانت بتعيط جدا وهي بتقرا الرساله وحضنتها وقالت:سبتيني ليه يا تاتا ليه وبعدين مسحت دموعها وقالت:عمري ما هكسر كلامك يا تاتا وهنفذه وقامت وخلصت وفتحت الصندوق ولقت فلوس كتير جداا ابتسمت وخدت مبلغ بسيط وطلعت علي كليتها وكملت السبع سنين لوحدها بدون دعم وبدون صديق كانت وحيده تماما ومنعزله للمذاكره وبس وملهاش دعوه باي حد وكانت متفوقه جداااا وبعد ما خلصت مستشفيات كتير طلبتها بس هي قررت تفتح عياده خاصه بيها وتشتغل فيها وبتبدا شغلها من ٧ الصبح ل ١٠ بليل ولأنها مشهوره جدااا وطيبه واي حد بيروح يكشف ومش بيشيلوا هم الفلوس لأنها مش بتجبر حد يدفع اللي مش معاه مش بيدفع عشان كده الكل بيحبها والشغل عندها بيبقي كتير وطبعا في أيام بتروح فيها مستشفيات لما تستدعي عمليه للاطفال أو كده،،،،،،،،،،، فاقت رنيم من ذكرياتها وابتسمت وقالت:مخذلتكيش يا تاتا ومشيت متجهه لبيتها
بعد وقت وصلت رنيم لبيتها الخاص ودخلت بتعب وقالت بتنهيده:مايان مايان

 

 

(مايان دي بنت رنيم شافتها فيوم وهي راجعه بيتها كانت أعده عالرصيف وبتعيط
رنيم:مالك أعده كده ليه
مايان بدموع:أنا من الاردن واجيت مصر مشان شغل لانه في حرب وهيك وكنت جايه متوجهه لشركه كبيره قدمت عليها من عالنت بس بالطريق في شباب طلعوا علي سرقوا كل شي معي وهلا أنا ما معي اي شي يثبت هويتي وما معي تياب ولا مصاري ولا اي شي وما حدا راضي يساعدني وما بعرف شو ساوي
رنيم بحزن:يا رووحي طب متزعليش تعالي
مايان بخوف:وين
رنيم بحب:متخافيش تعالي بس
مايان:متاكده
رنيم:ايوا تعالي وشدتها وركبتها العربيه وخدتها البيت
مايان:وين جبتيني
رنيم:بصي يا ستي ده بيتي وانا عايشه لوحدي ومليش أي حد حرفيا اي رايك تعيشي معايا لحد ما تلاقي حاجتك
مايان:لا ما بقبل كون عاله علي حدا اصلا اختي رح توصل بعد شهر مشان نفس الشغل رح كون معا
رنيم:طب اعدي لحد ما هي تيجي
مايان:لا ما بقبل إذا بقعد رح كون متل شغاله بالبيت رح اشتغل بحق اعدتي واكلي وشرابي
رنيم:بس أنا مش عايزاكي شغاله اعتبريني اختك
مايان:معلش بس ما بقدر

 

 

رنيم:اووووف منك طيب يا ستي اللي يريحك اعمليه
مايان جريت عليها وحضنتها وقالت:الله يخليلي ياكي جد الله بعتك الي
رنيم بادلتها الحضن وقالت فسرها:والله ربنا اللي بعتك انتي ليا عشان اطلع من وحدتي
رنيم:اوكي دي أوضتك وفيها هدوم كتير كمان والبيت بيتك
مايان:والله ما بعرف شو قلك يعني انتي دخلتيني بيتك وانتي ما بتعرفيني مانك خايفه اسرقك
رنيم بضحك:لا متخفيش انتي اصلا ميبانش عليكي انك بتكد”بي أو أنك حرا”ميه الناس بتبان يا بنتي
مايان:وآلله انك كتير جميله يا
رنيم:رنيم اسمي رنيم
مايان:كتير حلو اسمك
رنيم:وانتي
مايان؛اسمي مايان
رنيم:جميل اوي خلاص اخوات ومدت أيدها
مايان بضحك مدت أيدها:اخوات،،،،،،،،،
مايان:اي نيمو
رنيم:عملتي اكل ايه هفتانه
مايان:سويت كفته وارز بسمتي
رنيم:مممممم جريتي ريقي طب اغرفي يلا عشان ناكل
مايان:حاضر
رنيم طلعت غيرت ونزلت واعدت

 

 

مايان:كيف كان يومك
رنيم:والله كان متعب اوي ناس كتير جت
مايان:الله معك يا رووحي
رنيم؛يارب بس في حاجه حصلت
مايان:شو
رنيم:في واحد جه وحكت علي سعيد
مايان بحزن:ياالله كتير زعلت الله يعينه
رنيم:يارب بجد حقيقي عمري ما شفت حد بيحب حد كده
مايان بضحك:اي والله قصص الحب هي ما بنشوفا غير بالافلام
رنيم:اه والله يا بنتي يلا ناكل بلا حب بلا نيله
مايان ضحكت وكملوا اكل ،،،،
في مكان آخر
اتركني اتركني يا حيو*ان اتركني
مراد:اسيب مين دانا مصدقت لقيت واحده اجنبيه تعالي
مايا:لك حدا يلحقني اتركني عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
مراد وهو بيشدها:صوتي زي مانتي عايزه
مايا:اتركني مايان اختي ماياااااااااااان عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اتركني يا ك*لب أنا بدي اختي
مراد وهو بيشدها بكل قوته:قول تلك تع ال ييييييييييييييي وفعلا قدر وزقها جوه العربيه وقفل الباب بسرعه ووقف ياخد نفسه لأنه تعب من الشد فيها

 

 

مايا بخوف:شو ليش حطيتني هون ما رح تقدر تعمل فيني شي افتاح الباب لك افتاااح افتااااح وبدأت تخبط عالازاز بايديها
مراد:هووووف دانتي زنانه اوي وركب العربيه ومشي
مايا بدون وعي خنقته من غير ما ياخد باله
مراد بخضه:ايه ده يا بنت ال *****” همو*ت يا بت عاااااااااااااااااااااااااااااااا هنعمل حا”دثه يخربيتك
مايا:المو*ت اهون من أنه كل*ب متلك يقرب مني
مراد:سي بي ني هنعمل حاد”ثه عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا وهوب العربيه انقلبت،،،،،،،،،
في مكان آخر
كان اعد وماسك صوره بنت وعمال يتأمل فيها وهو مبتسم
بينيامين:ايه يا جحش اعد سرحان كده ليه
سليم بدون وعي:بحب
بينيامين؛اووووووووو بتحب امممم ومين بقا صاحبه النصيب
سليم فاق:ها لا مفيش
بينيامين اعد جنبه وحط ايده علي كتفه وقال:قول يا هم متتكسفش احنا اخوات برضو
سليم بضحك:بصراحه بحب بنت من اول يوم شفتها فيه فالجامعه وانا انسحرت بيها وبجمالها وادبها ورقتها وشطارتها وكل حاجه فيها لدرجه اني دخلت نفس تخصصها
بينيامين:ياااااااه كل ده من ورايا داحنا بقالنا ٨ سنين ياعم
سليم باحراج:صراحه محبتش اني اقول وخليت شعوري فقلبي
بينيامين:اممم طب ومكلمتهاش لي أو كلمت صحابها اي حد يوصلك ليها
سليم باحراج:احم انت عارف اني مش بعرف اكلم بنات وكدخ
بينيامين بضحك:هههه يا ولا طب هي مين وانا اشوفلك الدنيا
سليم بفرحه:بجد

 

 

بينامين بضحك:اه والله يا وريني صورتها أو اسمها
سليم ضحك وقال:ماشي يا عم عشان انت صاحبي بس هوريك الصوره
بينامين بسرعه؛هه بسرعه وريني
سليم:اهي يا سيدي
بينيامين كان متشوق اوي واول ما شاف الصوره ملامح وشه اتغيرت تماما لدرجه ان سليم اتخض من ملامحه وقال:اي ياض انت شفت عفر*يت ولا اي
بينيامين بصله نظره حاده جدا ووو

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية حب بعد عناء 2)

اترك رد

error: Content is protected !!