روايات

رواية حب بعد عناء 2 الفصل الثاني 2 بقلم ميادة خاطر

رواية حب بعد عناء 2 الفصل الثاني 2 بقلم ميادة خاطر

رواية حب بعد عناء 2 البارت الثاني

رواية حب بعد عناء 2 الجزء الثاني

حب بعد عناء 2
حب بعد عناء 2

رواية حب بعد عناء 2 الحلقة الثانية

سليم اتخض ورجع ورا وبلع ريقه وقال:في اي يا عم مالك
بينيامين بنظرات حاده وصوت جشع:انت تعرفها منين
سليم:اي يا عم ما قولتلك معانا فالجامعه
بينامين:البنت دي تنساها تماما فاهم
سليم اضايق وقام وقف وقال:في اي يا عم ما تتظبط كده هو في ايه انت مالك اصلا
بينيامين مسكه من لياقته وقال بصوت عالي:سمعت قلتلك اي ملكش دعوه بيها وامسح صورها وانساها
سليم زقه وشد تليفونه منه وقال:دانت اتهبلت بقا انت مالك ايه ده انا غلطان اني قلتلك اصلا
بينامين بصوت عالي جدا:سلييييييم
سليم بصوت عالي اكتر:بينيامين
بينيامين: أنا قلتلك وانت حر وسابه ومشي
سليم مبقاش فاهم حاجه ومش عارفه بينيامين بيعمل كده لي،،،،،
اجري ياض العربيه انقلبت اجري والناس كلها جريت
شاب:طلعوهم بسرعه العربيه هتو”لع
التاني:يلا هنطلع البنت وانت طلع الولد من ادام بسرعه وفعلا هما طلعوهم من هنا والعربيه ول”عت من هنا
والاسعاف والمطافي والبوليس فلحظات كانوا وصلوا والاسعاف خدتهم والمطافي طفت العربيه والبوليس طلع عالمستشفي عشان يحقق ،،،،،،،

 

 

 

رنيم:مايان مالك راحه جايه كده لي
مايان بخوف:ما بعرف بس قلقانه كتير عاختي المفروض تكون وصلت من تلت سعات بس ما دقتلي وانا كتير خايفه عليها حاسه انه في شي مو منيح صايرلا
رنيم قامت وحضنتها وقالت بحب:متخفيش يارووحي اطمني اكيد خير وبعدين ممكن تكون ركبت الطياره متاخر عشان كده جت متاخر فعادي يعني
مايان حضنت رنيم وقالت بتمني:يارب يكون هيك يارب،،،،،،،،،،
الدكتور طلع:د”م بسرعه
الظابط:هو مفيش د”م هنا ولا اي
الدكتور؛فصيله د”مها مش موجوده اصلا شكلها مش من مصر هي ملهاش أهل
الظابط:معرفش لسه اي حاجه عنها
الدكتور:طب حاولوا تشوفوا اي حاجه كانت معاها توصلوا مع اهلها شوفوهم البنت هتروح
الظابط:تمم يا سيد سيد
سيد:ايوا يا فندم
الظابط:البنت دي مكنش معاها حاجه
سيد:لا يا باشا كله و”لع فالعربيه للاسف هما مطلعوش الا البنت والولد والعربيه و”لعت بعدها علطول
الظابط:طب حاول تشوف اي قرايب للبنت انشر فالاخبار شوف المطار بسرعه
سيد:تمام يا فندم،،،،،

 

 

 

رنيم:اهدي تعالي نشوف اخر الاخبار فال TV نسلي نفسنا شويه
مايان؛اي تمام يلا وفتحوا التليفزيون واعدوا يقلبوا فيه
رنيم:ايه الملل ده مفيش حاجه
مايان:جيبي قناه الاخبار هيك
رنيم:استني وجابتها
اهلا اعزائي المشاهدين معكم المذيعه ميرا احمد ننقل لكم اخر الاخبار اليوم في تمام الساعه ٦ انقلبت سياره علي الطريق السريع وكان فيها شاب وبنت وتم نقلهم علي اقرب مستشفي والبوليس يحقق فالموضوع وبعدين ظهروا صورهم ارجوا اذا تعرف احد عليهم يأتي فورا لان البنت في حاله حرجه ومحتاجين د”م فورا
رنيم:يا حرام يارب يخفوا يارب ومحدش يم*وت ويلاقوا اهلهم بسرعه شفتي يا ما وقالت بصدمه:مايان اوعي
مايان كانت كلمهه مصدومه دي قليله علي شكلها
رنيم أعدت تهز فيها:مايان مايان مايان مالك مايان يابنتي
مايان اخيرا فاقت وقالت:هيدي هيدي وصرخت هيدي اختيييييييي عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا وطلعت تجري
رنيم بصدمه:ينهار ابيض مايان استني وخدت مفاتيح العربيه وجريت
مايان استني هنركب العربيه
مايان وقفت وقال؛بسرعه بسرعه اختي محتاجتني بسرعه رنيم
رنيم:حاضر حاضر وفتحت العربيه وركبوا وطاروا
مايان وهي بتعيط بهستيريه:اختي اختي يا ربي شو صارلا ومين هالشاب اللي معا يا الله احميها يارب يارب تحمي اختي يارب

 

 

 

رنيم:اهدي بس اكيد هتكون بخير والله متقلقيش
مايان:يارب يارب وبتعيط وبعد وقت وصلوا ومايان مستنتش وطلعت تجري
رنيم:مايان استني مايان وركنت العربيه وجريت وراها
مايان:اهلين اختي اجت لهون من شوي وين غرفتا
الممرضه باستغراب:ايه
رنيم:البنت اللي عملت حاد”ثه من شويه هي والولد هما فين
الممرضه:ايوا فالدور التاني اوضه ٤٨٩
رنيم:شكرا يلا يا مايان وطلعوا جري
مايان جريت وشافت الظابط وقالت:اختي اختي
الظابط:اخت مين
مايان بعياط:البنت اللي جوا بتكون اختي
الظابط:بجد طب بسرعه يا دكتور دكتور
الدكتور طلع:ها لقيتوا د”م
الظابط:ايوا اختها جت
الدكتور:انتي اختها
مايان هزت راسها
الدكتور::تمم خدوا منها بسرعه بسرعه
وخدوها جري وسحبواا منها د”م
الظابط:هي منين
رنيم:الاردن
الظابط:جت من امته

 

 

 

رنيم:من حوالي شهر
الظابط؛واختها كانت فين
رنيم:كانت فالاردن ولسه جايه انهارده
الظابط:وهي مستنتهاش لي ومين الولد اللي معاها
رنيم بزهق:هو حضرتك بتحقق معايا أنا ليه ثم إن أنا أعرف منين أنا حتي معرفش اسم اختها في اي
الظابط بنظره حاده:انتي مين اصلا
رنيم:الدكتوره رنيم سعيد
الظابط:اممممم دكتوره الاطفال
رنيم بضيق من طريقته:ايوا
الظابط:اممم قولتيلي
رنيم؛هو في حاجه
الظابط بنظرات مش مريحه:لا مفيش
رنيم ربعت ايديها ووقفت فجنب وهي مضايقه من نظرات الظابط اللي عليها
بعد شويه مايان طلعت
رنيم جريت عليها وقالت:عمله ايه يا حبيبتي
مايان؛ما تقلقي أنا بخير اهم شي هلا مايا
رنيم:دي اختك صح
مايان:اي
الظابط:ازي حضرتك يا انسه مايان
رنيم فسرها؛اووف عليك
مايان:الحمد لله

 

 

 

الظابط: انشاء الله اختك هتقوم بالسلامه
مايان بابتسامه؛اكيد يارب.
رنيم استغربت أنه مسالهاش فأي حاجه وبصتله نظرات هو فهمها وابتسم وغمزلها
رنيم برقت وقالت:اه يا حيو”ان
مايان:في شي رنيم
رنيم بضيق؛لا يا حبيبتي مفيش حاجه متقلقيش
مايان استغربت الاجواء بس حاليا كل اللي هاممها اختها،،،،،،،،،
بابا بابا بدي روح العب بمدينه الملاهي
مالك وهو بيشتغل عالتاب:مش دلوقتي يا رووحي مشغول
كارمن اضايقت ومشيت وهي زعلانه
روڤان وهي طالعه من الحمام وماسكه الفوطه؛شو في ماما
كارمن وهي مربعه ايديها وضا”ربه بوز:ما في شي
روڤان:امممممم علي ماما شوفي يا روووحي
كارمن بزعل:قلت لبابا أنه بدي نروح لمدينه الملاهي وما وافق قالي مو هلا وأنه مشغول
روقان:قالك هيك
كارمن هزت راسها
روڤان:خلص ما تزعلي ادخلي غيري تيابك رح نروح
كارمن بفرحه:جد

 

 

 

روڤان بضحك:اي يا رووحي
كارمن:هاااااااااااا بحبك ماما وجريت علي اوضتها
روڤان:حبيبي
مالك:نعم
روڤان:شو عم بتساوي
مالك:مشغول يا روووحي في حجات بخلصها عشان شغل بكره
روڤان:باقيلك كتير
مالك؛لي (هو بيقول كل ده وهو شغال عالتاب)
روڤان:بدنا نروح عمدينه الملاهي
مالك:أنا قلت لكارمن اني مشغول ومش فاضي
روڤان:حبيبي صارلنا زمن ما رحنا وبنتنا بدها تروح ما بدي زعلا
مالك؛والله مشغول
روڤان:ادامك نص ساعه بنكون جهزنا
مالك:مش هلحق
روڤان:ما بيخصني نص ساعه اكتر من هيك ما في
مالك:بس
روڤان:ما في بس وباسته من خده يلا رح روح اجهز ومشيت
مالك ضحك وقال:والله هبله
روڤان:بتقول شي حبيبي
مالك:بقول نصايه وجاي
روڤان؛رح صدقك،،،،،،،،،،

 

 

 

بينيامين جري عالبحر المكان اللي اتعود يروحه هو ورنيم دايما واعد ادام المايه وسمح لدموعه تنزل عشان خنقته تتفك شويه وقال بحزن:غبي مكنش ينفع تسيبها مكنش ينفع تشك فيها مكنش ينفع تمد ايدك عليها كان لازم تقف جنبها واهو دلوقتي انت متعرفش مكانها فين أو هي عمله ايه وصاحبك بيحبها وبيتفرج علي صورتها وخبط ايده فالرمل:ااااااه غبي وقام وقف؛بس مش هيأس أنا هجيبك يا رنيم وهوصلك واتاسفلك ومش هياس خالص،،،،،،،،،
في السجن
رؤوف بجمود:عامله ايه
منيره بحزن:الحمد لله
رؤوف:دلوقتي ندمانه بعد ما دمرتينا كلنا
منيره بدموع:انا والله
رؤوف بزعيق:انتي ايه انتي ايه يا شيخه حرام عليكي انتي ايه ابني ومو”تيه ومراتي طلقتها بسببك بعد ما عذ’بتيها واخويا سابنا ومشي بعد ما عرف اللي هببتيه وابويا ما”ت بحسرته عليه وانا كنت هروح فيها بسببك برضو واديكي وديتي نفسك فداهيه عقلك كان فين لما حطيتي حشيش لجده رنيم تحت بيتها كنتي متخيله ان الست اللي عندها ٨٠ سنه اللي الكل بيحلف بأخلاقها هتتسجن كنتي فكره انك كده هتدمري رنيم اديكي انتي اللي روحتي فيها واللي معاكي هي اللي اعترفت عليكي فرحانه دلوقتي مبصوته

 

 

 

منيره بانهيار:بس بس اسكت بس حرام عليك كفايه
رؤوف بسخريه:تعرفي اني مش زعلان عليكي بالعكس أنا مبصوت أن ربنا خد حقنا كلنا منك روحي منك لله دمرتينا كلنا واديكي هتمو”تي لوحدك بعد العمر ده كله يرات تكوني مبصوته وسابها ومشي وهي بتصرخ وتقول:كفايه كفايه
فاق من ذكرياته علي صوت ناز :رؤوف رؤوف
رؤوف:ها
ناز:روحت فين
رؤوف:لا لا مفيش سرحت شويه
ناز:فامك مش كده
رؤوف بتنهيده:ومين غيرها
ناز:روحلها
رؤوف:ازاي هي بقت مختله عقليا بسببي
ناز:روحلها يا رؤوف هترتاح
رؤوف: مش هقدر يا ناز مش هقدر اشوفها فحالتها دي وانا السبب
ناز وهي بتطبطب عليه:روح يا حبيبي ومتيأسش
رؤوف بأمل:تفتكري
ناز:ايوا

 

 

 

رؤوف ابتسم وحضنها وقال:ربنا يخليكي ليا وقام يلبس
ناز:مونيكا مونيكا
مونيكا:ايوا يا ماما
ناز:البسي يا حبيبتي يلا عشان هنروح مشوار
مونيكا بفرح:بجد
ناز:ايوا يا رووحي يلا
مونيكا:هاااااااااا وجريت تلبس،،،،،
رؤوف بعد مو”ت والده راح لأمه بعد ما عرف انها اتحبست بعد ما الخدامه بتاعتها اعترفت أنها حطت حشيش لجده رنيم راحلها وقالها اللي حصل فوق ده وبعدها امه جالها انهيار عصبي واتجننت وراحت مستشفي المجانين وهو اعد فتره متأثر بسبب اللي حصل وعرف ناز بنت من بلد بره مصر حبها واتجوزها وهي اللي ساعدته يطلع من حالته وخلفوا مونيكا بنوته عندها ٤ سنين وسكرررررررر كده وطبعا هو معرفش يوصل لأخوه بسبب أنه ميعرفش هو راح فين ومش معاه رقمه،،،،،،،،،،،،
بعد وقت الدكتور طلع ومايان جريت عليه هي ورنيم
مايان:اختي كيفا هلا منيحه صح
الدكتور:الحمد لله قدرنا ننقذها وهي بخير بس لسه البنج شغال ومش هتفوق الا بعد ساعه
مايان بفرح حضنت رنيم وقالت:الحمد لله الحمد لله يارب الحمد لله
رنيم بفرح:الحمد لله ياروووحي

 

 

 

الظابط:طب والشاب اللي كان معاها
الدكتور:هو حاليا فغيبوبه والله اعلم هيفوق امته ومشي
الظابط:تمام أنا همشي دلوقتي وهاجي تاني عشان اخد اقوال اختك
مايان:اي تكرم
الظابط بص لرنيم وغمزلها وقال:سلام
رنيم بصتله بقرف وقال:ابو شكلك
مايان؛شو القصه
رنيم:واحد تعبان عقليا فكك منه تعالي نخش لأختك
مايان:يلا ودخلوا،،،،،،،،
ناز:رؤوف أنا هروح لماما شويه علي ما تيجي عشان انت عارف مش بحب اعد فالبيت لوحدي
رؤوف:ماشي ياروووحي يلا وهوصلكوا
مونيكا:بابا انت رايح فين
رؤوف:مشوار كده يارووحي
مونيكا:عوزه اروح معاك
رؤوف:مش هينفع ياروووحي
مونيكا بحزن:لي
ناز:معلش يارووحي روحي المره الجايه
مونيكا:بس أنا عوزه اروح
رؤوف شالها وقال:وعد المره الجايه
مونيكا:بجد
رؤوف:ايوا
مونيكا:اشطا ومشيوا وفالطريق هو نزل ناز بيت امها وراح لامه واول ما دخل المستشفي أنصدم لما،،،،،

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية حب بعد عناء 2)

تعليق واحد

اترك رد

error: Content is protected !!