روايات

رواية صاحب المانيكير الاسود الفصل الثاني 2 بقلم نسمة سيد

رواية صاحب المانيكير الاسود الفصل الثاني 2 بقلم نسمة سيد

رواية صاحب المانيكير الاسود البارت الثاني

رواية صاحب المانيكير الاسود الجزء الثاني

رواية صاحب المانيكير الاسود الحلقة الثانية

…..: سمر!! انتي بتعملي ايه هنا؟
سمر: هو سؤال وتجاوب عليه علطول… انت عارف حاجه عن الموضوع دا صح؟
…..: سمر انتي بتتكلمي عن ايه
سمر: تعرف حاجه عن القتل الى بيحصل دا يا احمد
احمد: لا طبعا انتي عبيطه وانا مالى ومال الكلام دا اصلا
سمر: احمد انجز وقول الحقيقه
احمد: انتى عبيطه يا سمر مالك
سمر: طب يا احمد وربنا لو عرفت ان الى شاكه فيه دا بجد مش هرحمك ومن غير سلام
احمد: اه يابنت المجنونه
……….
شمس: عبدالله تفتكر القاتل يقصد ايه بالمانيكير الى حاطه دا
عبدالله: والله يا شمس معرفش وعرفت من الضابط ان مش بابا بس الى حصل معاه كدا وان المنايكير دا علامه القاتل
شمس: بس اكيد دي ست صح
عبدالله: بصي انا شايف كدا لان كمان لحظت انه محطوط مضبوط واحنا الرجاله برضو منعرفش نضبطها كدا بيني وبينك انا بقيت اخاف من الستات
شمس: احنا علطول خطر يا بني
عبدالله: تيجي اجبلك ايس كريم ومتعمليليش حاجه
شمس: ماشي يلا
عبدالله: صبرك يارب
………..
ياسمين: شكرا يا فندم تعبتك معايا
علاء: لا مفيش تعب ولا حاجه المهم يا ياسمين تركزي كويس اوي في القضيه دي انا حاسس انك هتعملى شغل حلو في القضيه دي
ياسمين: ان شاءلله يا فندم عن اذنك
علاء: يارب نخلص من القضيه دي بقي

صوت وصول رساله
“منور يا حضره الضابط علاء هديك نصيحه مني ليك انت ضابط شاطر سيب القضيه القتل دي عشان متخسرش كتير المرادي نصحتك لو مسبتهاش مش هنصحك تاني
سلام يا باشا”
علاء لنفسه: هجيبك مهما حصل و وقتها بقي هنشوف مين الى هيخسر في الاخر
…………
احمد: البت سمر شاكه في حاجه يا كبير
…..: خلاص نأكدلها
احمد: ازاي يعني
……: اسمع كويس الى هقولك عليه وتعمله بلحرف الواحد والا هوديك ورا الشمس يا احمد
احمد: لا يا كبير انا تحت امرك
……..: حلو اوي اسمع بقي…..

…………..
في مكان ما لا يقال عنه ألّا انه مكان كل شئ به حرام
يوجد فتاه ترتدي أسوء ملابس ليس سعرا بل شكلا كلها مكشوفة و لا يوجد حياء تري رجل غريب فهي تعمل في هذا المكان المشبوه و تعرف من يأتي للمكان ذهبت إليه
…: هاي انا ريري
…: وانا ماجد
ريري: وانت يا ماجد اول مره تيجي هنا
ماجد: اه لسه جي من السفر امبارح.. مش تيجي اعزمك على حاجه
ريري: باين انك ابن ناس
ماجد: جدا انا راجل اعمال اساسا
ريري: راجل اعمال وجي هنا تعمل ايه
ماجد: زهقت مم الشغل و ابويا توفي قولت اجي افرفش على نفسي حبه ولا ايه رئيك
ريري: بس انا غاليه عليك
ماجد: مفيش حاجه غاليه عليكي هو يوم لو اتبسط هبسطك برضو
ريري: طب احجز اوضه هنا وانا هخلص شغلي واجيلك
ماجد: ماشي متتاخريش بقي يا قمر
………..

عبدالله: شمس ماجد اتصل وقال نتعشي احنا عشان هو هيتاخر
شمس: طب يلا العشا جاهز
عبدالله: انا هرجع لندن تاني بعد الورث
شمس: ليه بس يا عبدالله مصر حلوه والله
عبدالله : خلاص دي اخر سنه في درستي وانتي عارفه اني مجهز شغلي هناك
شمس: عبدالله انا مش عايزه اسافر ونبي خاليك معايا هنا انت عارف ان انا و ماجد مفيش بنا كلام كتير
عبدالله: طب يلا ننام دلوقتي ونتكلم بكرا
شمس: مش هنستني ماجد
عبدالله: ماجد قال هيتاخر وبعدين متقلقيش عليه يعني
شمس: طيب تصبح على خير
عبدالله: وانتي من اهل الخير

…………
يصل ماجد إلى المنزل و يصعد إلى غرفته و لكن يسمع صوت بكاء. ضعيف قليل ليقترب من باب غرفه أخته و يترق الباب للاستأذن بالدخول
ماجد: القمر دا بيعيط ليه
شمس تزيد في البكاء ولا ترد عليه ماجد يقترب منها و يضع يده على خدها و يمسح دموعها و ينظر لها بحنان
: انا عارف انك مش عارفه تتقبلي موت بابا بس صدقيني دا. مش وقته عياط احنا كلنا هنا عشان نعرف مين عمل فيه كدا مش هنرتاح الا لما نجيب حقه ونعاقب المجرم دا وبعدها بقي نبقي نعيط سوا انا وانتي وناهد وكلنا بصي الموضوع شكله هيطول فهنقلك لكليه هنا تكملي درستك وتركزي فيها كويس اوي ولما الموضوع يخلص نبقي نرجع تاني لندن
شمس: بس انا مش عايزه ارجع
ماجد: بصي هسيبك تقرري لما يجي وقت الموضوع دا انا بس عايز اقولك ازعلى اه بس متحبسيش نفسك في الزعل و برضو وجعك خفيف يا شمس احنا مش فاكرين اخر مره بابا حضنا فيها كانت امتي في ناس ابوهم بيموت بين ايدهم دا الوجع الحقيقي انتي عليكي مهما اكبر تفضلي تصلي وتدعيله لانك عارفه كويس اوي بابا مكنش كويس خالص طب عارفه الواد. الى اسمه عبدالله دا موجوع برضو بس بيكابر فاوعي تحسبي اننا مش بنحبه احنا كلنا بنحبه. بس كل واحد باين حبه بشكل مختلف يعني مثلا انتي بتعيطي وانا مع الشرطه بحاول اجيب القاتل والندل التاني سمعه بيدعي قد. كده
شمس. حضنت اخوها جامد
: انا وانت اه مش قريبين من بعض بس بحبك اوووي انت بنسبالى بابا مش اخويا الكبير بس
ماجد بحب: وانتي ياستي بنوتي و اختي الصغيره الى بحبها ومليش غيرها… بصي بقي انا هخش انام عشان مش شايف قدامي وانتي نامي عشان عيونك نفخت
شمس: تصبح على خير

……….

في صباح يوما جديد لا احد يعرف هل هو يوما جيد إم سيئ و لكن يوجد بهم بعض الأمل تستيقظ ياسمين في تمام الساعة السادسة صباحا لتستعد للعمل تئدي فرضها و تفطر و تستعد للذهاب للعمل و لكن تري شئ على طاولة السفرة لتصدم من ما تري
……

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية صاحب المانيكير الاسود)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *