روايات

رواية قصر المغربي الفصل الرابع 4 بقلم ريل محمد

رواية قصر المغربي الفصل الرابع 4 بقلم ريل محمد

رواية قصر المغربي البارت الرابع

رواية قصر المغربي الجزء الرابع

رواية قصر المغربي الحلقة الرابعة

في غرفة ادهم كان يستحم و دخلت هي بهدوء و فتحت الدرج وأخذت المسدس و خرجت قبل أن يراها
خرج من الحمام و اخذ ثيابه وارتداها و جاء ياخذ المسدس لم يجده بحث في كل الغرفة و هو يشك في منة فهو يعرف انها طفلة و يمكن ان تكون هي من أخذته و تملك منه الغضب ..خرج من غرفته بغضب و اتجه إلى الاسفل يبحث عنها و لم يجدها و جد ملك فسالها:شفتي منة
:لا مشفتهاش بس في ايه عملت لك ايه
:مش لاقي المسدس بتاعي
:لا يمكن تكون اخدته
:يعني هيكون فين مفيش غيرها
كان ياسين نازل على السلم وجد ادهم متعصب و بيتكلم مع ملك
:في ايه ياجماعه
هتف ادهم بغضب :مشفتش زفت منة
:مالها منة وانت متعصب ليه
:خدت مسدسي
:وانت اديتهولها
:لا سرقته
قالت بزعل :انت مش متأكد متقولش كدا
:يعني هيكون ابويا

 

 

:احترم نفسك يا ادهم ورد عليها بأدب
قال له بستهزاء :هو من اولها كدا بعدين مهي البتقول كلام يعصب
خرج ادهم إلى الجنينة ليبحث عنها و خرجو وراه لأنهم عارفين انه ممكن ميتحكمش فغضبه لو لقاها و هو يبحث سمعو صوت ضرب نار و منة بتصرخ فجري بسرعة على مكان الصوت ولقاها في المخزن قعدة على الأرض و بتعيط بخوف و هستيريا جري عليها بخوف و مسك اديها و حاول يقومها عشان يعرف اذا اضربت و هو فنفس الوقت حينفجر من الغضب
: انت كويسة جرالك حاجة
كانت ترتجف من الخوف
:مكنش قصدي انا كنت عايزة اخبيه فوقع مني وضرب نار
و هو أول ما اتكد انها سليمة ومتعورتش زقها و كانت هتقع وهو قعد يصرخ عليها
:انت مجنونة ايه اللي بتعمليه دا .الأطفال بطلو حركاتك دي
بعياط :انا اسفة
:انت واحدة غبية وهبلة و مش مسؤولة …قعد يزعق فيها وهي ساكتة و كل القصر بيتفرج اهلهم والحرث والخدم
تدخل ياسين :خلاص يا ادهم هي اصلا خايفة سبها
فصرخ: ابعدي عني يا منة هبلك اللي بتعملي فيه دا بعيد عني اعتبري اني مش موجود و ما تتعامليش معايا خالص فاهمة و خرج وهي كانت خلآص انهارت جريت ملك واخدتها فحضنها
:خلاص يا حبيبتي تعالي معايا

 

 

وهي بتعيط اخدتها ملك لغرفتها و خرج ادهم بغضب خرج وراه ياسين و لكن ملحقوش
:غبي
رجع ياسين للقصر ووجد الكل قاعدين و مش فهمين اللي حصل فقالهم على اللي حصل و ذهب إلى الشركة و اتصل علي ملك
:ها ايه الاخبار
:نامت على طول من العياط
:الحمدلله خليكي معاها ادهم زودها خالص و هيندم
:ايوة مش هسيبها . واكملت بغل: مغرور اوي وشايف نفسو على ايه مش عارفة
ضحك :على فكرة دا اخويا
:اسفة بس زعلت اوي
:على فكرة هو معاه حق بس زودها و البنت صغيرة
:و كمان زعق لها قدام الكل
:ها هتروحي مع ماما عشان تجيبو الشبكة
:مش عارفة منة تعبانة وانا مش هروح من غيرها هنروح بكرة
:خلاص كويس بكرة هكون معاكم
:اوكي

 

 

:يلا انا وصلت
:حمدالله على السلامه يلا اقفل انا
:خلي بالك من نفسك
ردت بكسوف: ماشي شكرا وانت كمان خلي بالك من نفسك .. لا إله إلا الله
:محمد رسول الله
عند ادهم وصل شغله و هو متعصب و كان بيزعق على الكل و حس بأنه زودها عليها خصوصا انها خايفة. وندم على كلامه
عند منة فاقت و لقت ملك قاعدة معاها مسكت راسها بصداع
:الحمدلله صحيتي كنت عايزة اصحيكي
:حاسة بصداع اديني برشام من الدرج عندك
ناولتها الدوء و المية
:بشفاء يا حببتي قلقتينا عليكي
: انا بكرهو اوي و عيطت
خدتها ملك فحضناها تحاول تهدئتها
:معلش خلاص الموضوع انتها متزعليش نفسك عشان خاطري
:معلش يا ملك تعبتك معايا و بوظت لك يومك
:في ايه يابت هو احنا بينا الكلام دا .. بعدين بكرة هنروح نجيب الشبكة و نختار الفستان و مش عايزة حجج
:مش عايزة اخرج

 

 

:كدا يا منة انت لو شايفني اختك زي ما بتقولي مش هتقولي كدا
:خلاص متزعليش هروح
عدا اليوم و ادهم مرجعش البيت
بليل منة قبل ما تنام لقت ادهم بيتصل عملت رفض و بلوك و قفلت تلفونها ونامت و هو اتعصب و اتصل تاني وفهم انها عملت له بلوك ….
تاني يوم كانو في الصايغ و اشترو الشبكة و الدبل و راحو عشان يجيبو الفستان و ياسين سابهم وراح الشركة . مر باقي الاسبوع بسرعة
ادهم حاول انه يوصل لمنة بس حتى في القصر مكنش بيشوفها و لا حتى بصدفة
و ياسين وملك كانو قربو من بعض
……………………
في يوم الفرح
كان القصر مليان باهم الضيوف و الاصدقاء و الصحافة
نزلت ملك مع الجد و هي تردي فستان مثل الاميرات و كانت ساحرة الجمال و سلمها الجد لياسين الذي كان مسحورا بجمالها فهمس في اذنها
:طالعة حلوة اوي
اجابت بخجل : وانت كمان
و تم كتب الكتاب و قبلها ياسين على راسها بحب
:مبروك يا مدام ياسين
:الله يبارك فيك

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية قصر المغربي)

اترك رد