روايات

رواية العوض الفصل الثاني 2 بقلم إسراء سيد

رواية العوض الفصل الثاني 2 بقلم إسراء سيد

رواية العوض البارت الثاني

رواية العوض الجزء الثاني

رواية العوض
رواية العوض

رواية العوض الحلقة الثانية

اول ما دخلت لاقيته قاعد. مع عمي ومراته وباين عليهم انهم مش طايقني دخلت ورميت السلام ولسه هدخل اوضتي لاقيت مرات عمي بتنادي عليا
كوثر(مرات عمي).. اي يا استاذه ساره احنا شفافين
ساره بملل من مرات عمها.. في اي بس يا مرات عمي ما انا رميت السلام
كرم(عمي).. وهو يابنتي مش خطيبك موجود تعالي اقعدي معانا
ساره بضيق.. معلش يا عمي بس هو كان خطيبي
كوثر بزعيق.. جرا اي يا بت ما تتكلمي عدل عملك اي الواد اللي كل شويا تتنططي عليه ده
بصتلها فتره وسكت انا عارفه انها مش بتحبني وأنها مش حبه وجودي في بيتها لكن عمي اللي عايزني معاه وحبي لعمي مخليني جمبه رغم كل اللي بشوفو من مراته..
ساره بهدوء.. ممكن يا مرات عمي تتكلمي معايا كويس حضرتك متعرفيش اللي حصل بينا
عمي.. طب ممكن تفهمينا اللي حصل .
بصتله بقرف كده ومستغربه سكوتو وقررت اتكلم واطلع كل اللي جوايا لاني خلاص مبقاش ليا طاقه اكمل في علاقه علي حساب مشاعري وقلبي.. يا عمي انا مجبرتوش يخطبني ولمه جه وخطبني انا وفقت احتراما لـ راي حضرتك وحبي لخالتي لكن مفيش حاجه تجبرني اكمل مع واحد كل شويا يعيرني بحاجه مش ب ايدي شايفني وحشه يتفضل يدور علي اللي عايزهاا
حسيت دموعي هتنزل لكن اللي خلاني اكتمها نظرتو ليا اللي كلها قسوه واستهزاء بصتله بقوه وكرهه كره من تصرفاته معايا ووجودو اللي اتفرض عليا
عمي بهدوء طبطب علي كتفي وبص لـ تامر خطيبي .. يا ابني انا لمه وفقت علي خطوبتك منها لاجلك اني حسيت انك بتحبها وعايزها ليه بتعمل معاها كده لو مش عايزها نفضهاا سير..
لسه هيكمل كلامه قطعته مراته ولاقيتها بصتله كده وبصت ل خطيبي وجت جمبي طبطبت عليا وقالتلي بطريقه مزيفه.. جرا اي يا ساره انتي مش عارفه تامر بيحبك ازاي ولا اي يا تامر
تامر .. اه طبعا يا كوثر قوليلها
بصتلهم وبصيت ل عمي مستغربه علاقه خطيبي ب مرات عمي وانها لي بتقف جنبه في كل مره استأذنت عمي اني ادخل انام لسه هقوم لاقيته بينادي عليا ومددلي أيده بالدبله بتاعتي
بصتله وجوايا الف حاجه بتقول لا حسيت ايدي اتجمدت وقلبي رافض اني اخدها لاقيت مرات عمي خدتها من أيده ومسكت ايدي وحطتها فيها
بصتلي بنظره خبيثه انا مفهمتش معناها.. خديها يا بنتي وهدي سرك الواد بيحبك
خدتها ودخلت اوضتي وجوايا وجع من كوني عايشه حياه مفروضه عليا حياه مش عارفه اعمل فيها حاجه بحبها
دخلت ونمت ع السرير لاقيت نفسي بعيط بعيط علي احساسي بالضياع وإحساس اني وحيده ويتيمه وفي كل الذكريات الحزينه دي جت ذكره بسيطه ذكره جمعتني بواحد لطيف وجميل وجذاب
قررت اقوم اطلع البلكونه واراقب النجوم كـ العاده
وانا بصه في السما سمعت صوت صفير ببص لاقيته واقف في البلكونه اللي جمبي بصتله برعب كده
ساره.. لا اله الا الله هو انت بتطلع في كل مكان ولا اي
ادم بضحك عالي… الظاهر مكتوب علينا نتجمع
ساره بتوتر.. طب طب انت اي اللي موقفك هنا
ادم بحيره .. ممكن عشان دي شقيتي
ساره بصدمه .. شقتك هو انت ابن عمي كمال!؟
ادم بهدوء.. اه انا ابن عم كمال
ساره بحب.. تعرف اني بحب عم كمال ده جدا بجد من بعد وفات ولدي وانا دائما بحسه زي ابويا
ادم بحزن.. هو انتي باباكي متوفي!
ساره بشرود .. ايوا اتوفي هو ومامتي من ٣ سنين في حادثه ربنا يرحمهم
ادم بحزن .. الله يرحمهم ويصبرك الا قوليلي انتي حلوه كده طلعه لمامتك ولا باباكي
ساره بضحكه عكس لمعه الدموع اللي في عينيها.. هو انت بتعاكس!
ادم بحرج.. هو حاجه زي كده بصراحه
ساره بفضول.. طب هو انت كنت فين اقصد اني اول مره اشوفك وعم كمال محكليش عليك قبل كده
ادم .. انا كنت في امريكا بدرس هناك وتقريبا الحج كمال مكنتش بيتكلم عني بسبب زعلو مني عشان متغرب وسايبو
ساره .. طب اي اللي رجعك
ادم بضحك.. اي الاحراج ده
ساره بسرعه.. لا لا اقصد انك اي اللي رجعك وانت كنت في امريكا بلد جميله
ادم.. امم زي ما تقولي تعبت من الغربه ومش هينفع اسيب ولدي في السن ده لوحده واهو رجعت لمصر وجمالها وقصرها
ساره بضحك وغمزتله.. مصر برضه
ادم بضحك.. مصر ونيلها وسواد عيونها
ساره بضحك … طب انا هدخل انام والوقت اتاخر عايز حاجه
ادم بتوترر.. لا بس انا اصلي مش عايز انام وبصراحه الوقت معاكي جميل
ساره بخجل.. طب بصراحه مهو
ادم بضحك .. اي بس بس وشك بقي زي الطماطم
ساره .. متتريقش عليا
ادم .. مش بتريق بجد شكلك حلو وانتي مكسوفه
بصتله وبصيت في السماء كلامه جميل ورمانسي وضحكته اجمل بس مش ليا اكيد هو شاف بنات كتير حلو وانا كمان مخطوبه حتي لو مش بحبه بس مش هينفع ازعل عمي
بصيت لاقيته بيمدلي أيده بسندوتش شاورما اكتر اكله بحبها
ادم .. بما اننا مطولين سوا أنا كنت جايب اكل والحج نام بدري ومكلتش لحد دلوقتي
ساره .. لا شكرا مش هينفع اكل في وقت زي ده
ادم بستغراب.. لي يعني
ساره بخجل .. عشان بعمل دايت ومش باكل بعد الساعه ٥
ادم بصدمه .. نعم ده لي وبعدين انتي فيكي اي اصلا عشان تعملي دايت
ساره .. هو انت مش بتشوف ولا اي كل ده وتقول فيا اي
ادم بضيق.. ايوا فيكي اي علي فكره أنني حلوه ووزنك مناسب معاكي
ساره بزعل.. شكرا للمجامله
ادم بزعيق .. بصيلي كده وخليكي وثقه في نفسك انتي حلوه
بصتله وحسيت اني ممكن اعيط قررت ادخل انام كلامه علي قد ما فرحتي بس حسيت انها شفقه منه بس هو ميعرفنيش ولا يعرف عني حاجه عشان يشفق عليا قررت اني امسح كل الكلام اللي سمعته واني انام واتضطر اكمل حياتي الروتنيه الممله
عند ادم.. شكلي هتعب معاكي بس معلش اللي صبر سنتين وهو ميعرفش عنك حاجه ووقع في حبك هيصبر العمر كله مقابل يوم واحد يعيشه معاكي…

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العوض)

اترك رد