روايات

رواية نوارة حارتنا الفصل الخامس 5 بقلم دودي مودي

رواية نوارة حارتنا الفصل الخامس 5 بقلم دودي مودي

رواية نوارة حارتنا البارت الخامس

رواية نوارة حارتنا الجزء الخامس

رواية نوارة حارتنا الحلقة الخامسة

تاني يوم في ڤيلا محمود الزيّات..
هدى بغمز: صباح الفل يا عرييييس
مراد بضحك: بطّلي يا بنت انتِ بقى
هدى بحب: ألف مبروك يا حبيبي
مراد بحب: الله يبارك فيكِ يا دودو عقبال فرحِك انتِ والواد حازم الأهبل
هدى بغيظ: بس بقى يا مراد الله
مراد بضحك: خلاص خلاص يا ستي الباشا المهندس حازم نصّار ابن خالنا الموقّر،مبسوطة كده؟
هدى: ااايون كده تمام
وضحكوا سوا
دخلت عليهم سيدة خمسينية عيونها عسلي فاتح وبشرة بيضاء وقوام متناسق وهدوم شيك وألوانها متناسقة ومختمرة
ثريا: ربنا ما يحرمني من ضحكتكم أبداً يا حبايبي
مراد وهدى: ولا ننحرم منّك يا ست الكل
هدى: ها يا مراد كلمتهم وخدت ميعاد يا حبيبي؟
مراد: أه يا حبيبتي النهاردة بعد العصر ان شاء الله، انا متشكر أوي يا أمي إنك وقفتي جنبي ودعّمتي موقفي قدام مرات عمي وأدهم والكل

 

 

 

ثريا: مراد أنا نفسي ابني وبنتي يكونوا مبسوطين وبخير وبس والفلوس يا ابني مش هي مقياس السعادة والشقاء، الفلوس وسيلة للمعيشة قلّت أو كترت، أهم حاجة الاحترام والمودة والرحمة والتفاهم بين الزوجين عشان يقدروا يبنوا عائلة سويّة ويجيبوا أطفال أسوياء وعلى خُلُق، أهم حاجة عندي ان البنت على خُلُق ومحترمة ومتعلّمة وان ابني حبيبي معجب بيها ها، ومرات عمك وأدهم وباقي العائلة كلهم لما يشوفوا أد إيه انتم مبسوطين سوا هينسوا فروق المستوى والكلام ده
ب.اس مراد إيديها بحب: منحرمش منّك أبداً يا ست الكل
نور نزلت الورشة وقالت لأميرة توضّب البيت وتلبس عشان جايلهم ضيوف بس مقالتش مين
وصل مراد وأهله الحارة وسألوا على بيت الأسطى محمد وواحد من الحارة دلّهم على البيت والشقة كانت في الأرضي
خبطوا وراح أمير فتح الباب ودخل معاهم الصالون
خرجت نور ومعاها أميرة اللي اتفاجئت بوجود مراد وأهله ومامت مراد اتعرّفت على الأسطى نور وكانت فخورة جداااا بيها وبتربيتها لأخواتها وقروا الفاتحة وحددوا ميعاد الخطوبة بعد شهر
بعد يومين لبست نور هدومها وراحت على الجامعة عشان تكمّل باقي ورقها قبل بداية الترم
كانت لابسة فستان أزرق وخمار بيبي بلو وكان شكلها جميل أوي
وهي داخلة من باب الجامعة فرملت عليها عربية ماشية بسرعة
فجأة اتحوّلت نوّارة لنور وخبطت جامد على كبّوت العربية وهي بتزعّق: إيه معندكش نضارة تلبسها يمكن تشوف بدل ما انتَ أعمى كده وبتدوس على الناس وانتَ ماشي؟

 

 

 

نزل أدهم بعص.بية: نعم!! سمّعيني كده تاني قولتي إيه يا بتاعة انتِ
نور بعص.بية: بتاعة مين يا جدع انتَ ما تحترم نفسك
أدهم ببرود: أنا مش فاضي للتفاهة دي ع الصبح
ولَف وركب ومشي بسرعة بالعربية
راحت نور وهي متع.صّبة وخلّصت ورقها وهي خارجة من عند العميد خبطت في واحد
وقفت تعتذر بس سكتت أول ما شافته
نور بغيظ: استغفر الله العظيم من كل ذنب، هو أنا موريش غيرك النهاردة، لا راكب بتفتّح ولا ماشي بتفتّح يا جدع انتَ
أدهم ببرود: بصي يا بتاعة انتِ أنا مش فايقلك غوري من وشي أحسنلك بدل ما أعرّفك انتِ بتكلمي مين ها
نور: هكون بكلم مين يعني؟!!! رئيس الجمهورية
أدهم: لأ بتكلمي الدكتور ورجل الأعمال المعروف أدهم الزيّات
نور بسخرية: حصلّنا الرع.ب وانتَ بتكلم الأسطى نور اللي عمر ما داسله مخلوق على طرف
أدهم بسخرية: الأسطى نور!!! أسطى إيه بقى يا أسطى؟
نور بفخر: أسطى ميكانيكي يا سيادة الدكتور
أدهم: وأسطى الميكانيكي بيعمل إيه عندنا في الجامعة؟ عرببة العميد باظت وبيصلحهاله؟
نور: اللهم طوّلك يا روح، أنا طالبة في رابعة إدارة اعمال يا أستاذ رجل أعمال، خلصت تحقيق جنابك؟
أدهم برفعة حاجب: رابعة إدارة أعمال!! نتقابل قريب يا أسطى
وسابها ومشي

 

 

نور بغيظ: جدع بارد، لولا إننا في الحرم الجامعي كنت عرّفتك مقامك
ورجعت على البيت غيّرت ونزلت الورشة
نزلت هدى وأميرة واشتروا فساتين للخطوبة وجابوا فستان فضي سيمبل في لمعة بسيطة لنور بس مقالولهاش
وأدهم فضّى نفسه ونزل مع مراد نقّوا بِدَل الخطوبة وشبكة العروسة وطلب منه مراد يروح معاه يفوّت الحاجة على بيت أميرة، راح معاه أدهم على مضض
وصلوا الحارة وأدهم بيبص بقر.ف على البيوت البسيطة وناس الحارة، وصلوا قدام ورشة نور ووقفوا ونزلوا
نده مراد فطلع فتحي
فتحي: اؤمر يا بيه عاوز مين؟
مراد: عاوز الأسطى نور بعد اذنك قولها الدكتور مراد خطيب أنسة أميرة
فتحي بفرحة: يا مرحب يا مرحب، واد يا أحمدددد بسرعة حاجة ساقعة للبهوات يا ولا
أدهم بق.رف: لالالا أنا مش هشرب حاجة هنا أبداً، انده بس الأسطى بتاعك خلينا نمشي

 

 

مراد بص لأدهم بضيق ولَف قال لفتحي بابتسامة: معلش يا فتحي مرة تانية ان شاء الله اندهلي بس الأسطى نور
جت نور وهي بتمسح ايديها من الشحم
بصلها ادهم من فوق لتحت وسكت
مراد باحترام: السلام عليكم، ازي حضرتك يا أنس… يا اسطى نور
نور: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا دكتور، الحمد لله في نعمة
مراد: الحاجات دي بعد اذنك وصّليها لأنسة أميرة واتمنى ذوقي يعجبكم مع ان أنسة أميرة تستاهل أكتر من كده
أدهم بصوت واطي بس مراد سمعه: هما كانوا يطولوا
بصله مراد بضيق وقال: أعرّف حضرتك أدهم الزيّات ابن عمي
وأعرّفك يا أدهم الأسطى نور ولي أمر أنسة أميرة
أدهم باستغراب: الأسطى نور!!!
نور بصوت واطي: يا ليلة كحلي ده شكله هيبقى مرار طافح

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية نوارة حارتنا)

اترك رد

error: Content is protected !!