رواية حين يعشق الفهد الفصل الخامس عشر 15 بقلم نادية محمود
رواية حين يعشق الفهد الفصل الخامس عشر 15 بقلم نادية محمود
رواية حين يعشق الفهد البارت الخامس عشر
رواية حين يعشق الفهد الجزء الخامس عشر
رواية حين يعشق الفهد الحلقة الخامسة عشر
(صوت صريخ عالي)
حمزة بتركيز… أي الصوت دا
دا صوت ماماااا
نزل يجري علي تحت
حمزة بصدمة… ماماااا
بوم بوم بوم
“صوت صواريخ الزينه وفجأه النور نور وكانت الصدمه”
_كل سنة وأنت طيب يا أغلي من نور عيوني (حمزة بيعيط بس)
“البيت كان متزين بالبلونات الابيض و الازرق وكان موجود طربيزه في منتصف الصالون عليها الكيك اللي مطبوع أشيك صورة لـ حمزة عليها وكل البيت كان لبس اكتر لونين هو بيحبهم الشباب لبس الابيض والبنات لبست فساتين زرقا”
أسد وفهد… كل سنه وانت في حياتنا يـ حبيب قلبي (وحضنوا بعض)
(فتون عنيها دمعت وهي شايفة ولادها وحبهم لبعض…ليث جه حضنها ومسح لها دموعها)
حمزة بدموع… بس بس أنا مش أخوكم لي بتحبوني اوي كده
فهد… ومين قالك كده
حمزة وهو بيدعك في عنيه بزعل الاطفال… سمعت أسد وهمس
(همس ضحكت وراحت عند أسد وضربوا كفهم)
حمزة بعدم فهم… ايوا يعني اي
همس… دا كان مقلب 😂😂
حمزة بفرح وضيق… ااه يبنت ال….
همس استخبت ورا أسد… وانا مالي طنط تونة هي اللي خططت لـ ده
حمزه لفلها بصدمه… أنتي يـ ماما
_بضحك… اه مفكر إنك الوحيد اللي بتعمل مقالب دا أنا المدرسه ولا ناسي😂
“الكل فضل يضحك”
… بس مش كان المفروض تورته زبادي هههههههه
الكل بص علي الصوت
حمزة… وتيييين
وتين… كل سنه وانت طيب يا برنس
كل سنه وانتم طيبين رمضان كريم عليكم
الكل… الله أكرم
_____________
عدي شهر رمضان عليهم و الحال زي م هو وتين بتتجنب الكلام مع فهد
وفهد بيضايق من زياد اللي بيفضل يسأل علي وتين دايما واللي بيضايقه أكتر تجاهلها ليه
وأسد حاطط تاج في دماغه و ناوي أنه مش يعدي اللي حصل بالساهل
ووعد حبـت قاسم أوي بس متقدرش تتكلم أزاي الدكتور هيبص لطالبة لا وكمان لا هي شبهه ولا من مستواه
…. يوم الوقفة ….
رنا… اعملي حسابك هنخلص فطار ونرجع نفرش عشان العيد بكرا
وتين… نععععععم!! و جعفر مين هيسمعه
رنا… دا وجع دماغ أمي يقعد يقول لـ سيف ابني ضايع من 19 سنة وسيف يقوله وأنا مشوفتش ابويا من 19سنة
وتين… بس سييييد دا مسخره😂 ولا صفصف
وبعدين إلا حلقة النهارده عايزة أعرف دلال موتت بلال شامه ولا خطة من جعفر وعايده هترجعله ولا لا
ولما يعرف ثرية إن سيف السخطه اللي كانت مش بلعاه ابنها😂
رنا… بس مفيش أحلي من حسام
وتين… و بويكا🥰
بصراحه طلعت سماح احلي مع حسام… تفتكري هيرجعوا كندا تاني
وتين… كله كوووم وابننا جه ابننا جه كووم تاني دا لزقه في دماغي من أول رمضان
رنا… طب يلا روحي ألبسي أكون لبست آسر وانجزي عشان نلحق نروح القصر قبل المغرب
وتين… تعرفي أحلي حاجه إننا نتجمع أول رمضان وكمان أخره
رنا… ربنا يديمهم في حياتنا
___________
في قصر الشرقاوي
_طلع يـ حمزة العصاير
وانتي يـ همس حولي الأطباق ورتبيها والمعالق
وفهد وأسد وقاسم فين
ميساء… قاسم وأسد في الشركة وفهد في أوضه الرياضة بتاعته
…
الله أكبر… الله أكبر
أشهد أن لا إله إلا الله… أشهد أن لا إله إلا الله
أشهد أن محمد رسول الله… أشهد أن محمد رسول الله
لا حول ولاقوة الابالله… لا حول ولاقوة الابالله
لا حول ولاقوة الابالله… لا حول ولاقوة الابالله
الله أكبر… الله أكبر
لا إله إلا الله
“طبعا دا كان صوتهم وهما بيرددوا الأذان وراء المؤاذن وهم يجلسون علي السفره… أخدوا العصير يكسروا صيامهم ثم تمره وبدأوا بتناول الطعام”
وتين… هات جعفر العمدة
حمزة… أنا هسمع الكبير
وتين… هات جعفر يـ حمزة عايزة أشوف بلال شامة مـ ـات بجد ولا خطة من جعفر
حمزة… الكبير أحسن من المسلسل عائلة الحج متوالي بمرتاته الاربعه
وتين… هتجيب ولا أقول علي الـ…
حمزة بتوتر… لا خلاص اهو
_اي دا
وتين… لا عيب أنا مش بفتن
حمزة… أصيلة يـ أم رحاب
وتين… سيد عيب أحنا أهل😂
وتين… طبعا الساعة 12 أي سلام هيبقا بـ السيكو سيكو (وغمزت وهي بتحرك ايدها بمعني الفلوس)
“الكل ضحك عليها إللي فهد كان منتبه لـ طبقه بس”
أحمد… ههههه ومين قال إن بكرا العيد
لسه الرؤية هتبدأ العشا لو في صلاة تراويح يبقا بكرا مش العيد
أسد… وبعدين أنتي كبيرتي علي العيدية
وتين… تؤتؤ أنا مش كبيرت علي العيدية هي اللي مفروض تكبر ليا
رنا… بالظبط ولا عند شايف أي يـ بابا
أحمد بضحك… أنا اتكلمت
رنا… بحسب😎😂
وتين… عندي ليكم مفاجأة
همس وحمزة… اي
وتين… الفضول😂
لا دي هتكون مفاجأة العيد
أخر الأخبار… دار الإفتاء أول أيام عيد الفطر المبارك غدا الجمعة
وتين وهمس… هي هي هي هي
_____________
صباح الجمعة
وقت صلاة العيد
“الشباب صلوا وطلعوا علي المقابر كـ عادة لديهم و رجعوا أعطوهم العيدية”
(الكل كان متجمع في الصالون)
وتين… جاهزين تشوفوا المفاجأة
بعد عشر دقايق
وتين… هاااااااا أي رايكم
(فهد كان باصص في الفون أنتبه علي جروجها وهي بتلف حوالين نفسها)
“كانت لبسه درس أبيض بورد أحمر صغير ولبسه طرحه حمرا لون الورد”
وتين بفرح… أنا اتحجبت أي رايكم
ليث… بقيتي احلي من القمر يـ روح قلبي
أحمد… بجد أنتي كنتي قمر دلوقتي قمرين
وتين… بجد ربنا يخليكوا ليا
بس أنا لأ أقلب إلا بـ فسحه
محمد… لا أحنا كبرنا علي الحاجات دي
_أتكلم علي نفسك يـ خويا أنا لسه في عز شبابي
طب يلا بينا نتفسح كلنا
وتين وهمس… هو دا الكلام
“فتون و ميساء حضروا الأكل اللي هيحتاجوا و رنا جابت التسالي وجاسر جاب الدمينو والكوتشينا واتحركوا وجلسوا جميعا في الجناين و البنات تدخل دريم بارك”
_أسد وفهد وقاسم روحوا مع أخواتكم
حمزة… و لا يعني
_ دا أنت اول واحد رايح الملاهي بس قولت خليني ساكته
حمزة… أمي فعلا🙂😂
فهد و وتين بعربية فهد
وأسد وقاسم وحمزة وهمس بعربية أسد
وتين… مش قولتلي رايك في الحجاب
فهد بهيام… أنتي ازاي كده
وتين… يعني اي
فهد… شبه الملايكه و الحجاب زادك جمال علي جمالك (سكت وقال في سره) بقيت مش عارف أعمل أي عشان محدش يشوفك غيري
وتين بخجل… مرسي
وتين بصدمه وصوت عالي… فهد حااااااسب
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حين يعشق الفهد)