روايات

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم صباح عبدالله

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم صباح عبدالله

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة البارت الخامس والثلاثون

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الجزء الخامس والثلاثون

رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الحلقة الخامسة والثلاثون

في منزل عائلة الشرقاوي
سيارة غريبة تقف على البوابة الرئيسة للمنزل.. البواب يعترض طريق السائق.. وهو يقول..
-مين حضرتك وعاوز مين.
تنظر قمر الي السائق يتعرف عليها السائق يبتعد عن طريق السيارة.. السائق يكمل طريقة.. اثناء ما تقف اسيل في شرفة عرفتها.. ورأت السيارة ابتسمت في سعادة.. وهي تقول.
-يا سلام محمد جاب عربية جديدة.
تركض اسيل وتغادر غرفتها.. وتهبط الدرج بسعادة أمام.. منال والفتيات وزوجات ابنائها.. اثناء ما احدهم يطرك جرس باب المنزل باستمرار.. وسناء تقول بصوت عالٍ..
– شوفي مين المتخلف اللي علي الباب يا ميرفت.
تخرج الخادمة من داخل المطبخ وتذهب لكي تفتح الباب.. لكن يوقفها صوت اسيل قائلة.
اسيل بلهفه: لا استني هفتح انا.
تركض اسيل وتفتح الباب.. واثناء فتح الباب تقول جوري بمزح.
-والله اقطع دراعي ان ما كان اللي المتخلف اللي علي الباب ده محمد ابن عمي.
ميار تلكم كتف جوري وهي تقول بغضب مصطنع.
-لسانك بقي طويل اليومين دول يا جوري هانم مش وخدة بالك.
تفتح اسيل باب المنزل.. لا تقف متفاجئة تنظر الى التارك في دهشه وذهول.. وتقول بتعلمة.
-معقوله انتي.
تبتسم قمر في وجه اسيل.. من تحت نقابها وهي تقول.
-ايوه انا
اسيل بدهشة: اي رجعك؟
قمر: رجعت اخد حقي.
اسيل بقلق: اللي من حقك بقا من حقي خلاص.
قمر بهدوء: مستحيل اللي من حقي يكون حق اي حد.
تتجنب قمر اسيل التي وقفت مدهشة خائفة من رجوع قمر المفاجئ.. وتدلف الي المنزل قائلة
-السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
ينظر الجميع الي مصدر الصوت.. واجبرتهم الدهشة على الوقوف احتراما له.. سندت منال على عكازها ونهضت بعد عناء.. وانهمرت دموع السعادة على وجهها.. وهي تقول.

-انتي قمر قولي انك قمر.
قمر: ايوا انا قمر اخبار صحتك اي.
تذهب منال وتعانق قمر بقوة وهي تبكي وتقول.. أثناء ما ظل الجميع صامتون ولا احد يستطيع قول شيء..
منال: حبيبتي انتي رجعتي متعرفش انا فرحت قدين. سمحني ياقمر سمحني يابنتي سمحني انا مقدرتش أعمل حاجه ولا قدارة اكون جنبك وقت محتاجتيني.

فتاة غير شرعية فتاة الخطيئة نتجت من دافع الشهوات ! أليس صعب ان تسمع تلك الكلمات تنبس بها عائلتك؟ دوماً مايلقبونني بـ الخطية لكنه يلقبني بـ الحب جيون جونغكوك! ماتيلدا ا…
قمر: أسمحك على اي انتي ما كنش ليكي ذنب في اي حاجه حصلت ولا هتحصل.

هانم بقلق: انتي اي رجعك.
تقول سناء بالكراهية وخوف من أن يترك محمد أسيل ويعود إلى القمر مرة أخرى
-اطلع بره يابت انتي مالكيش مكان هنا.
قمر: ما تخفيش انا رجعت وهرجع كل حاجه بمكانها الصحيح. وبعدين مش عيب لم تكوني واقفة في بيتي وتطردني منه.

سناء بضحك ساخرة: والله ضحكتني بيتك منين يحلوه عمروا َكان بيتك ولا هيكون.
تبتسم قمر وهي تقول بهدوء.
– اسمعي لو عاوزني اطلعك منه دلوقتي قولي كلمة تاني وطول مانا هنا انتي بذات تفضلي ساكته علشان كلامك كل علي فاضي مش بتعرف تقول حاجة كويسه زي الناس.

تنظر سناء بغضب وغيظ الي قمر وترفع يدها لتصفع قمر.. ولكن كانت قمر اسرع منها.. وتمكنت من مسك مع عاصمها والتصدي لها.. وتقول بهدوء ساخر.
-اوعي تفكري تعملي حاجه زي دي مرة تاني دي مش أخلاق ولاد الناس.
تترك قمر معصم سناء.. اثناء ما وقفت سناء صامتة تمسك معصمها.. ونظرات الغضب تلاحق قمر أين ما ذهبت.
تنظر قمر الي باقي الموجدين.. نظرات لا تحمل اي تعبير.. ثم تنادي بصوت عالٍ.. اثناء ما رجع محمد بصحبة أباه وابناء اعمامه. وجميعهم اندهشوا من وجود قمر.
قمر: أستاذ ابراهيم انا رجعت مش هتنزل تسلم عليا مش عيب عليك تفضل مستخبى وانت في السن ده.
محمد بدهشة: قمر
نظرت قمر الي مصدر الصوت وتبدلت النظرات بينها وبين محمد.. كانت نظرات وتعبيرات كثيرة بين الطرفين غير مفهومة.. تجاهلت قمر كل ذلك.. ورجعت تقول.
-انزل يا ابراهيم في موضوع عاوزك في.
محمد بغضب يقترب من قمر.. ويمسكها من ذراعها.. وبالإجبار يجعلها تنظر له.. وهو يقول بصوت عالٍ..
– انتي ازاي تنادي بشكل ده على جدو انتي عارفة انتي بتنادي على مين.
قمر بهدوء: ايوه طبعاً بنادي على أكبر مجرم.
مصطفي بغضب: أما انتي بنت قليلة الادب صحيح وعاوزة تتاربي وانا هعرف ازي اربيكي
يقترب مصطفى من قمر يريد صفعها.. وقبل ان تصل يداه الي قمر.. كان أحدهم قال بصوت عالٍ..
-مش بنات الناجي اللي ينضربوا يأبن الشرقاوي.
ينظر الجميع الي مصدر الصوت.. يروا ناهد تقف على باب المنزل تنظر للجميع بغضب.. اثناء ما نظر له الجميع بدهشة.. ومصطفى يقول بصوت عالٍ.

-مصطفي: انتي انتي اي مش عندك دم خالص مش كفاية اللي حصل لكي.

ناهد تنظر نحو محمد بحزن.. ثم تنظر الي مصطفي وهي تقول.

-فعلاً معاك حق كفاية بقا ظلم وفتري كفاية جبروت فعلاً كفاية.
مصطفي بغضب وصوت عالٍ: امشي اطلعي بره انتي مين سمح لكي تدخلي هنا اطلعي بره.
قمر: اهدي يا عمو وعيب اوي لم يكون الناس في بتهم وتطردوهم منه.
يقف محمد أمام قمر.. وهو يضع يديه في جيب بنطال.. وبنبره ساخرة.

-وانتي بقا اللي هتعلمينا الصح من الغلط.
قمر بهدوء: ما هو انا رجعت فعلاً علشان اعلمكم الصح من الغلط.
يزفر محمد الهواء وهو مغلق عيناه.. في محاولات السيطرة على غضبه.. ثم قال بهدوء.
– ايه رجعك يا بنت ناجي مفكرة ان كان في حد مستنيكي ارجعي مكان ما جيتي يكون احسن لك ومن الافضل الجميع بلاش تفتحي في الماضي
قمر: الهروب عمره ما كان الحل يا ابن الشرقاوي ولو كنت انت اتعلمت أن الهروب هو الحل ف انا اتعلمت وتربيت على الموجه ومسيب حقي لحد.
تصمت قمر للحظة ثم تقول.
-معايا حد يخصك يا ابن الشرقاوي واظن جه الوقت تتعرف عليه.
يعقد محمد حجابه.. اثناء ما يقول باستغراب.
-حد مين؟
قمر بهدوء: ثواني.

تغادر قمر المنزل وتعود حاملة ابنتها الصغيرة جودي.. ينظر الجميع لها والي الصغيرة في دهشة.. اثناء ما قال محمد.
-مين دي.
قمر: جودي
يقاطع محمد قمر قبل ان تكمل حديثها.. ويقول بغضب اثناء ما يقترب منها.
-انتي اتجننتي ازاي تتجوزي وانتي لسه علي ذمتي.
قمر بدهشة: انت اللي اتجننت اي اللي بتقوله ده.
يمسك محمد قمر بعنف من ذراعها وهي يقول بغضب وصوت عالٍ.
-انتي أزاي تسمحي لواحد يقرب منك وانتي لسا على ذمة راجل ومش اي راجل ده انا محمد الشرقاوي لبسي نقاب على اي اكيد لبسها علشان تخبي خيانتك وقرفك مش كده.
يقاطع محمد عن الحديث صفعة قوية من قمر.. يتهجم محمد علي قمر يريد تلقينها درس قاسي.. لكن يمنعه كلا من قاسم وحمزة.. وقف الجميع مندهش مما يحدث.. اثناء ما قالت قمر بصراخ.
-انت انسان رخيص علشان كده مفكر كل الناس زايك وما سمحش لك تتهمني في شرفي وقبل ما تتكلم يا استاذ اعرف دي بنت مين لأول دي جودي محمد بدر ابراهيم الشرقاوي ومستعدة اعمل تحليل حالاً اثبت لك ان البنت دي بتكون بنتك انت بس للأسف أبوها واحد جاهل ورخيص.
محمد ينظر بدهشة الي جودي وهو يقول.. اثناء ما وقفت اسيل تبكي في صمت خوفا ان يتخلى محمد عنها وعن طفلها الصغير ليث.
-يعنى دي بنتي بنتي انا.
ويقترب محمد من قمر يريد اخذ جودي من علي ذراعها ويحملها هو.. لكن تدفعه قمر بقوه وهي تقول بغضب وصوت عالٍ.
قمر: ايك ثم ايك تقرب منها دي بنتي انا وانا اللي لي الحق فيها وانت أبوها بالاسم وبس.
محمد بدهشه: اكيد انتي بتهزري دي بنتي زاي ما هي بنتك واكيد مش هتخلي عنها.
قمر بغضب: كان لازم تفكر في كده قبل ما تتهم أمها في شرفها. انا مش رجعه عشان الكلام الفاضي ده انا رجعه علشان اخد حقي وحق اهلي وايك تفكر مرة تانية يا ابن الشرقاوي تخد حاجه مش بتعتك.
فجأة يدلف ابراهيم من باب المنزل ويري ما يحدث.. يقول في دهشة..
-انتي وهي بتعملوا اي في بيتي امشوا اطلعوا بره.
تستدير قمر الي مصدر الصوت وهي تقول بسخرية
– اهلا بجدو الغالي اي يجدو ما وحشتكش
إبراهيم بغضب: اي رجعك على البيت ده امشي اطلعي بره.
قمر: رجعت علشان اعرف الكل وشك الحقيقي واكشف كل اسرارك معك
إبراهيم بصوت عالٍ: امشي أطلعي بره
وأمسك قمر من ذراعها بعنف وبكل ما يمتلك من قوة يدفع قمر لخارج المنزل.. كانت سوف تقع قمر على وجهها بابنتها الصغيرة.. لكن كان محمد أسرع من الزمن وبحرك سريعة كانت قمر بين أحضانه.. تبدلت نظرات الاشتياق بينهما لفترة من الزمن.. اثناء ما كانت اسيل تبكي في صمت وهي عرفت ان علاقتها بمحمد على وشك الهلك.. يلاحظ محمد دموع اسيل المنهمرة على خديها يقف صامت للحظات.. وفي لحظة غدر ترك قمر من يديه.. لتسرع اسيل وتسند قمر التي كانت ستسقظت للمرة الثانية.. ترجع محمد وابتعد عن قمر تبدل النظر هو واسيل في حزن.. اثناء ما كنت قمر تنظر لهم معنا في حزن وغيره.. أجل شعرت بالغيرة على زوجها والشخص الواحد الذي استطاع التقرب.. تجاهلت اسيل محمد ونظرت الي قمر قاىلة..
-انتى كويسه
تبتسم قمر بالاجبار من تحت نقابها وهي تقول..
-ايو الحمدلله كويسه شكراً لك.
تنظر قمر الي طفلتها الصغيرة ليه يطمئن قلبها انها بخير اثناء ما تضحك الطفلة وهي تداعب حجاب قمر.. كان صوت ضحكات الطفلة يجعل الجميع يبتسم لها غصباً عنه.. اثناء ما اشتاق محمد كثيراً لأحضانها بقوة..
-حبيبة ماما حصلك حاجه.
تتحدث قمر الي ابنتها.. وهي تدلف الي المنزل من جديد.. متجاهلة نظرات الجميع لها.. وذهبت وجلس على المقعد المخصص الي مالك المنزل وهذا مقعد كعرش ملكي غير مسموح لاحد بالاقتراب منه والجلوس عليه غير ابراهيم.. شهق الجميع بسبب ما فعلته قمر.. اثناء ما رفعت قمر ساق على ساق وبدأت في هزهم ونظرت الي ابراهيم قائلة.. اثناء.
-ممكن اعرف مين سمح لك تقرب مني وتتعمل معايا بطريقة دي تعرف اني ممكن بنظرة واحده اقلب الدنيا علي دماغك.
هانم بغضب: انا عمري ما شفت بنت في وقحتك انت ازاي تقعدي على الكرسي ده انت عارفه ان الكرسي ده ما يقعدش عليه غير مالك املاك عائله الشرقاوي ومالك البيت ده بس فزي قومي من عليه يكون احسن لك.
قمر بهدوء: برافوا عليكي يا طنط بتقولي ملك البيت وانا من النهارده ملكة البيت.. قمر يوسف الناجي مش بس ملكة البيت لا هي ملكة في اصدار وتصدير البترول في العالم بالكمل وقادرة بكلمة واحدة مني تكونوا كلم في الشارع بس لا طبعاً مش هعمل كده لأني اتربيت على الاصول مش زيكم.

قاسم وحمزه في صوت واحد: انتي وراء توقيف المشروع بتاع الشركة.
قمر بهدوء ايوا بظبط كدا
في غمضة عين ، كان محمد أمامها وأمسكها من درعه بعنف.. وقال بغضب شديد.
-انتي مين سمحلك توقفي مشروعي.
صوت شخص من خلفهم يقول..
– علشان هي الملكة الحقيق لا ارض المشروع يا أبن الشرقاوي.
ابراهيم في دهشة: انت بتعمل اي في بيتي انت وابنك امشوا اطلعوا بره بتي.
نبيل الناجي: عيب يحاج تطرد ضيف من بيتك.
تقف قمر وهي تقول باستغراب..
-عموا نبيل جاسر انتم بتعملوا ايه هنا.
جاسر: انا اسف يا قمر ما قدرتش امنعهم بابا لم عرف انك نزلتي مصر لواحدك اضيق اووي واتفق هو والاستاذ ماهر و..
يقاطع جاسر عن الحديث دلوف ماهر وحنان الذي مزالت تعاني من حالتها النفسي.. وتسير خائفه ومتردد وتتشبث بقوة في ماهر.. نظر الجميع في دهشة وذهول الي ماهر وحنان.. وقال ماهر.. اثناء ما تقترب منال من حنان في صمت ودهشة.
ماهر: انا اسف يا قمر بس لم كلمني نبيل خوفت اوى عليكي وجبت حنان وجيت على اول طايرة..
منال ببكاء: حنان بنتي دي ايوه والله دي دي دي حنان بنتي.
تنظر الي ابراهيم وهي تقول بعدم تصديق.
-مش دي حنان بنتنا برضو يابراهيم هي لسه عايشه ما متتش زاي خواتها.
ينكس ابراهيم رأسه ولا يجد الرد.. ينظر ماهر الي ابراهيم في عتاب وغضب وهو يقول..
-ايوه يا مرات عمي حنان مش ماتت وانا كمان لسه عايش.
تنظر منال الي ماهر قائلة ببكاء شديد..
-وانت وانت كمان ازاي لسا عايش اكيد انا بحلم.
تقترب قمر من منال وهي تقول.
-لا يا تيته مش حلم هم عايش مش ميتين زاي ما انتي فكرة.
منال ببكاء: يعنى ونبي دي حنان بنتي.
تبتسم قمر وهي تقول: ايو والله هي دي حنان بنتك.
ينظر حمزة الي ابراهيم وهو يبكي ويقول.
-انت واحد كداب ومخادع وانا بكرهك.
محمد بغضب: انت اتجننت ازاي تتكلم مع جدك كده.
حمزة بصراخ: ايوه انا اتجننت ايوه مجنون.
يقترب حمزة من ابراهيم ويمسكه من من ملابس بعنف وهو يصرخ بغضب.
-ليه ليه ليه عملت في كده ليه عايشتني في وهم اني يتيم ليه خداعة طفل عمره سبع سنين وكذبت عليه وقولت له أمك ماتت ليه ليه هو انا عملت فيك اي.
يقف ابراهيم ينظر الي حمزة باستسلام ويظل صامت.. اثناء ما اقترب محمد وقاسم وابعدوا حمزة عن ابراهيم.
قاسم بصراخ: عيب عليك اللي انت بتعمله ده.
حمزة بغضب: سبني انت وهو لازم اعرف هو ليه عمل في كده هو ليه كذب عليه ده ده واحد كذب وكلب فلوس مش…
وقبل ان يكمل حمزة حديثه كان محمد قاطعه بصفعه قويه على خده.. نظر حمزة والجميع الي محمد.. تراجع محمد للخلف وهو ينظر الي يداه ثم الي حمزة.. وترك قاسم حمزة ونظر في دهشة وذهول الي محمد وهو يقول بغضب.
قاسم: انت اتجننت اي اللي انت عملته ده.
محمد بذهول: انا انا اسف مش كان قصدي.
+
حمزة ينظر للجميع بغضب ويترك المنزل ويذهب.
منال بغضب وببكاء: منك الله يا ابراهيم منك الله.
تبدلت النظرات بين قمر ومحمد.. ينظر محمد لها بغضب وتنظر قمر له في تحدي وغموض..

يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *