روايات

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم صباح عبدالله

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم صباح عبدالله

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة البارت السابع والثلاثون

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الجزء السابع والثلاثون

 

رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الحلقة السابعة والثلاثون

في منزل عائلة الشرقاوي
في غرفة ابراهيم.
جالس ابراهيم كما هو يفكر إبراهيم في قتل قمر انه يريد قتلها لأنه يخشى أن يُكتشف سره وأنه فرض من افراض أكبر عصابات المافيا في عالم الأسلحة والمخدرات. إبراهيم يتحدث إلى نفسه.
-لا انا مش هسمح ان السر ده يتكشف بسببك ياقمر انا عملت المستحيل علشان السر ده ميتكشفش ومستعد اقتل اي حد حتي لو محمد وقف في وشي علشانك انا هقتله.
يستيقظ ابراهيم من تفكيره على مصدر الاصوات العالية بالطابق الأول.. ينهض ابراهيم ويغادر الغرفة.. ليعرف ما الذي يحدث.
ــــــــــــــــــــــ
في الطابق الاول للمنزل.
قمر دفعت سناء اوقعتها علي ظهرها.. صرخت اسيل بصوت عالٍ.
اسيل: مااامااا
تركض اسيل حيث سقطت سناء وهي تقول..
-ماما انتي كويسه.
وتمد يد العون تحاول ايقافها وهي تحمل ابنها الصغير ليث على ذراعها.. بينما نظر محمد الي قمر في دهشة مستغرب من هذا السلوك الذي تعاملت به مع سناء.. وصرخ في وجهها بغضب قائلا.
محمد: انتي اتجننتي ياقمر اي اللي انتي عملتيه ده
ويذهب ليساعد سناء تنهض.. وخرج جميع أهلي البيت علي صوت محمد وتجمعوا جميعاً في صالة المنزل.. وقالت منال بقلق وخوف.
– اي في اي صوتكم عالي علي الصبح ليه كدا.
هانم : خير يامحمد بتزعق كدا ليه
سناء ببكاء مصطنع: الست هانم علشان بقولها متخديش ليث من غير متقولي لاسيل ذقتني وقعتني على الارض
الجميع ينظر إلى القمر مندهشين وينتظر قمر تقول شيئًا. لكن قمر تنظر إليهما في بلامبالاة وتأخذ ابنتها وتتوجه للمطبخ لتحضر طعام إلي جودي .. لكن محمد ينزعج للغاية من سلوك قمر لأنها لا تحترم أيًا من كبراء الأسرة.. يذهب محمد خلف قمر ويمسكها بعنف من ذراعها.. تألمت قمر بشدة دون صوت لان ذراعها مجروح بسبب متصرف سناء معها.
– انتي رايحه فين .
قمر: سيب درعي يابني أدم انت.
محمد بغضب: مش هسيبوا وهكسرك دماغك كمان لو َ ما عتذرتيش من طنط سناء دلوقتي.
تسحب قمر ذراعها من يد محمد بالقوة وهي تقول
قمر: وانا معملتيش حاجه غلط علشان اعتذار من حد ياستاذ محمد.
يوسف زوج سناء: والله انتي بت قليلة الأدب يعني تذقي واحده اكبر منك وتوقعيها على لأرض وتقولي معملتيش حاجه غلط امال لو غلطانه كَنتي ضربتيها.
قمر بهدوء: والله لو كنت قليلة الادب زي محضرتك بتقول كنت فعلاً ضرباتها زي ما بتقول بظبط وعن اذنكم انا عاوزه أفطر بنتي علشان ورايا شغل.
وتذهب وتترك الجميع.. والجميع ينظر لها في دهشة.
جوري تتحدث مع نفسها دون أن تشعر.
– والله انا حسه ان في حاجة غلط أكيد ماما عملت حاجه علشان كدا قمر اتصرفت بشكل ده
تقف ميار جانب جوري وقد سمعت ما قالت تضحك وهي تقول.
– الله يخربيتك اسكتي انتي عايزها تودينا في داهية.
لمياء بعدم فاهم: انتم تقولو اي مش فاهمه منكم حاجه صوتكم واطي اوى.
ميار: اسكتي لو حد سمع است جوري بتقول اي كنا روحنا كلنا في نصيبه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في احد الاحياء الشعبية.. داخل احد الشقق البسيطة.. فتاة بصراخ.
– بالله عليك يعمي خلاص ما بقتش قدرا كفاية ضراب الله يخليك. والله هو اللي طردني من الشغل علشان الحاجة وقعت مني بالغصب.
الرجل وهو يضرب الفتاة: اكيد انتي اللي بتدلعي في الشغل مانا عارفك بت قليلة الآداب.
ندي ببكاء: حرام عليك ياراجل يظالم بدلع اي انا والله كنت تعبانة وقولتلك اني تعبانة مش قادره اروح الشغل وانتي خلتني اروح غصب عني وهناك مقدرتش وانا في المصنع الحاجه وقعت مني والمدير طردني وانت عارف هو طردني علشان اي.
طارق عم ندي : مأنتي لوكنتي وفقتي عليه كان حصل اي يعني؟
ويظل يضرب طارق في ندي دون اي رحمة او شفقة.. وتلك الفتاة المسكينة تبكي وتصر من الألم المنتشر في جسدها وهي تقول.
– خلاص بالله عليك هموت مابقتش قادر قولي انت عايزني اعمل اي وانا اعملوا والله بس سبني احب على ايدك.
طارق بغضب: تنزلي دلوقتي ومش عايز اشوف وشك غير لم تلاقي شغل انتي فاهمه.
ندي: طيب طيب هنزل ادور على شغل بس بكره انا تعبانة والله ومش قادره
طارق يدفع ندي بقدمه بقوة وهو يقول..
– لو صحيت وانتي لسه منزلتيش تشوفي شغل جديد مش هقولك انا هعمل فيكي اي.
ندي بخوف: حاضر هنزل والله هنزل بس الله يخليك متضربنيش تاني انا مش بقيت قادرة والله.
(ندى فتاة متوسطة الجمال ، بشرة فاتحة ، عيون رمادية، شعر أسود، متوسط الطول. عمرها 20 سنة)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منزل عائلة الشرقاوي
في المطبخ ، تقوم قمر بغلي الحليب لإعداد إفطار جودي ، وجودي جالس على عجلة الأطفال. تدخل سناء لتري قمر في المطبخ لواحدة. تحدث مع نفسها بغضب.
سناء: ماشي يقمر انا هعرف ازي اربيكي انا سناء بنت أكبر رجال الأعمال واحده زيك فلاحة وجربوعة تذقني انا وتوقعني على الارض.
وتأتي بكل حقد وكراهية من خلف قمر، واثناء ما يغلي الحليب تمسك بيد قمر وتضعها في قلب اللبن، تصرخ قمر بصوت مرتفع.
– ااااعااااا ايدي.
شدّت قمر يديها ، وأراد السامع العليم ، أن تسقط سناء ، ويسقط الحليب على وجهها. سناء بصوت عال.
– ااااعااااا.
قمر تمسك بيديها وتبكي من الألم ، ولكن عندما رأت أن سناء سقطت وسقط الحليب على وجهه ، ركضت إلى الثلاجة وأخذت الماء المثلج ووضعته على وجه سناء. لكي لا يحدث لها تشوه.
في الصالة. المنزل.
يجلس الجميع على مائدة الطعام يتناولون وجبة الافطار.. وفجأة يأتي صوت صراخ عالٍ من نحو المطبخ.. يفزع الجميع وينهضوا ليروا ما الذي يحدث.. وعندما يصل الجميع يروا سناء جالسة على الارض وهي من تصرخ.. ويروا قمر واقفة بجوارها والحليب منتشر على الارض.. يركض اسيل وقاسم والاثنين يقالون في صوت واحد.
– ماما مالك.
قاسم: ماما انتي كويسه حصل لكي اي.
سناء بكذب وبدموع وصوت مرتفع..
-قمر ذقتني ووقعت على الحليب
ينظر الجميع إلى قمر ويصدمون بما يسمعونه. وقفت قمر مصدومة من الكذب. الذي تقوله سناء
قمر: انتي ليه بتكذبي.
يقترب محمد من قمر وهو يقول في حالة غضب.
-هي برضو اللي بتكذب.
وفجأة يصفع محمد قمر بقوة أمام الجميع.. تنظر له قمر في دهشة وذهول.. تنظر سناء الي قمر وتبتسم رغم كل ما تشعر به من ألم.. وفجأة تصرخ بصوت عالٍ يذهب قاسم ويحمل سناء ويغادروا الجميع المطبخ.. وقاسم يتحدث مع جوري واسيل بصراخ..
-انتم واقفين تتفرجوا رحوا اتصلوا بالدكتور حالاً
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في صالة المنزل.
قاسم يضع سناء على المقعد.. جوري تطلب طبيب.. يخرج محمد من المطبخ وهي يمسك قمر بعنف.. من يدها المحروقة وهو لا يعلم ما بها.. وقمر تصرخ بصوت عالٍ من شدة ما تشعر بها من ألم.. لكن لا حياة لمن تنادي.
قمر ببكاء: اهااااااااااااااا ايدي
يضغط محمد اكثر على كف قمر وهو لا يشعر ما الذي يفعله في تلك المسكينة التي تصرخ وتتألم بشدة.. محمد يقول بصوت مرتفع.
– انتي بقااا عاوزه توصلي لا اي بظبط من كل اللي انتي بتعملى ده.
قمر بصوت ضعيف وباكي: لو سمحت سيب ايدي
ينظر محمد الي سناء التي تبكي والجميع يحاول تهدئة.. ثم ينظر الي قمر وهو يقول.
-انتي ايدك بتوجعك صح
تبكي قمر وتكتفي بهز رأسها بمعني نعم.. يبتسم محمد بسخرية.. ويقوم بضغط أكثر لدرجة انغرزت اظافره في جلد قمر المحروق.. نظرة له قمر في صمت وتركته يفعل ما يريد.. فطلب العفو من غير الله يجعلنا تذلل لا اكثر.
محمد: بتوجعك صح انتي أيديك بتوجعك اما الغلبانة اللي انتي حرقتي وشها تعمل اي.
قمر ببكاء: حسبي الله ونعم الوكيل كما تدين تدان َ.
وقال رسول الله صلى الله عليه وسلم. : من فحر فحرتنا لأخيه ف وقعها فيها.
ولم تعد تتحمل قمر ما تشعر به ينهار جسدها وتسقط على الأرض ومحمد لا يزال ممسك بيدها.. تصرخ اسيل في وجه قمر في حالة غضب..
-والله انا عمري ما شوفت واحده غشاشه ومخادعه قدك يا قمر بقا تذوقي ماما وتوقعيها على الارض وقولنا ماشي ممكن غلطة ( وبدموع) يا مفتريها ازي جالك قلب تحطي اللبن مغلي على وشها.
وتقترب من قمر تريد ضربها.. يترك محمد يد ق ويمسك اسيل. وهو يقول.
محمد: اهدي يا حبيبتي بوعدك هجيب حق طنط سناء واللي حصل ده مش هيعادي بسهل.
وهنا يدلف من الباب الطبيب ودلف خلفه حازم الذي لا يعرف شيء.. يتفوه حازم متسأل عن سبب توجد الطبيب.
– هو ليه الدكتور جاي البيت .
ثم يلاحظ ما يحدث.. ينظر الي قمر الجالسة على الارض لا حول ولا قوة لها.. وسناء التي تبكي وهي تخفي وجهها بين كفيها.
الطبيب: لو سمحتي يامدام اهدي علشان اقدر اعلاج حضرتك
سناء ببكاء: مش قادره وجع فظيع مش قادره.
يبكي كلا من اسيل وجوري:.
اسيل: معلش ياماما خلي الدكتور يشوف شغلوا.
ترفع سناء وجهها.. ويقوم الطبيب بعمله.. الطبيب يتحدث مع سناء لكي يجعلها تطمئن وأنه لم يحدث لها شيء.
الطبيب: متخفيش يامدام وش حضرتك ميه ميه الحمدلله وده بفضل الله تعالى والمياه الساقعة اللي حضرتك حطتيها على وشك اول ما تحرقتي ف محصلش اي تشوه والحمد الله.
اسيل وجوري ينظرون باستغراب الي سناء وجوري تقول..
– هو مين حط لكي مياه سأقعه على وشك يأماما علي ما ظن ان مكنتش في حد معاكي في المطبخ غير…
وتصمت للحظة وهي تنظر الي قمر وتكمل حديثها..
جوري: ما كنش في غيرك انتي وقمر؟
ينظر الجميع الي قمر وفهم الجميع ان قمر هي من فعلت ذلك.. تنهض قمر من علي الارض عندما تسمع صوت بكاء طفلتها.. تذهب بضعف شديد وتحاول ان تحمل جودي لكن من الألم الشديد لا تستطيع.. لكن ابنتها تبكي جوعان تجاهلت كل ما تشعر بهم من الأم وحملت الطفلة.. نظر حازم الي محمد ولاحظ يداه الملطخة بدماء ركض نحو محمد ومسك يداه وقال بخوف وقلق.
حازم: محمد انت اي عمل في ايدك كده.
ينظر محمد بدهشة الي يداه.. وتقترب ميار من محمد وتمسك يداه وهي تقول.
ميار: يالهوي اي عورك بشكل ده
يتجاهل محمد كل ذلك ودون قول شيء يركض نحو قمر يمسك نفس اليد الذي كان يمسكه هو ليتفاجئ محمد والجميع من منظر يد قمر المشواة بالكامل.. انهمرت دموع محمد في صمت ونظر بندم وخجل لعين قمر وقال بهدوء..
محمد: مين مين عمل فيكي كده.
تسحب قمر يداه بعنف من يد محمد ونظرة له بغضب وقالت بصوت عالٍ.
قمر: اظن المدام سناء هتعرف تجاوبك احسن مني.
تبتلع سناء ريقها بصعوبة وتنهض وهي تقول متلعثمة بينما نظر الجميع لها بشك.
سناء: وانا وانا مالي انتى حرقتني وعاوزة تتهمني بحاجة انا مش عملتها.
قمر بهدوء: بس انا مش قولت انك عملتي حاجه يا سناء هانم.
تتوتر سناء بشدة وتسرب العرق على جبينها.. تنظر اسيل لسناء وهي تقول بشك.
اسيل: معقوله انتى اللى حرقتيها بشكل ده.
سناء متلعثمة: انتي بتخرفي بتقولي ايه لا طبعا ي كانت بتغلي اللبن وقع عليها انا انا مالي.
محمد بغيظ: بس انتي قولتي ان قمر اللي وقعت فيه اللبن عليك طيب اذا اللين وقع علي ايد قمر ازاي وقع علي وشك انتي كمان.
تقف سناء صامته تنظر الي قمر كما لو كانت تغرق وتطلب منها النجاة.. لكن قالت قمر بهدوء مميت.
قمر: ردي محمد بيسألك ازاي اللبن وقع علي ايدي وازاي وقع علي وشك.
تتظاهر سناء بتعب وانها سوف يغمي عليها وهي تقول..
سناء: ما عرفش وبصراحه مش فكرة حاجه انا تعبانة اووي هطلع ارتاح شويه.
تتقدم سناء لتصعد الي غرفتها لكن يوقفها صوت محمد يقول بهدوء ساخر..
محمد: اصبري بس يا مدام سناء مش لما نفهم اي اللي حصل لأول ولو تعبانة الدكتور لسه هنا مش تخافي.
ينادي محمد بصوت عالٍ على الخدم وهو يقول.
محمد: أم ابراهيم اعملي كوبأيه ليمون للمدام سناء وهاتيها اظهر ان اعصابها تعبانة ومحتاجه تهدي شويه.
محمد: اقعدي لو سمحتي واحكي لي الحكاية من اولها.

يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *