روايات

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل الحادي والأربعون 41 بقلم صباح عبدالله

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل الحادي والأربعون 41 بقلم صباح عبدالله

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة البارت الحادي والأربعون

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الجزء الحادي والأربعون

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الحلقة الحادية والأربعون

البنات داخلين بعد ما الحفلة انتهت والناس مشيت
جوري: ما تيجوا نروح نطمن على قمر اول ما سابت الحفله ما حدش شافها
ميار: بصراحة انا زعلانه جداً علشآان محمد وقمر
اسيل تدخل الاوضة ومحدش ياخد باله منها وتسمع كلام ميار ترد عليها بنبرة حزينه.
اسيل: ان شاء الله كل حاجه هتتصلح.
البنات بصدمة وصوت واحد..
اسيل انتي هنا من أمتي
جوري بتوتر: انتي سماعتي حاجه
اسيل: اي سمعت كل حاجه يافالحة.
لمياء: اوعي تزعلي احنا والله مش قصدي حاجه
اسيل: انتم هبل انا هزعل ليه (بحزن) انا عاوزة ارجع قمر و محمد لبعض تاني.
البنات واقفين مش مستوعبين الا اسيل بتقولوا..
ميار: اسيل حبيبتي انتي كويسة
اسيل ببتسامه مصطنعة: ايوا حبيبتي انا كويسه بس عاوزكم تساععدوني.
جوري تحضنا اسيل وهي بتقول: حبيبتي احنا معاكي في اي حاجة.
لمياء: احنا خوات وهنكون ديما مع بعض.
البنات يحضنوا بعض هم الأربعة.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الحجه منال وهانم وحنين وسناء. دخلين وشافوا البنات وهم حضنين بعض.
الحجه منال: ربنا يخليكم لبعض يابنات يارب
هانم بهزر: اي الحنايه دي كلها والله انا مش مطمنة لكم
حنين: والله ياهانم انا كمان الفار بيلعب في عيبي وبيقولي انا الحنايه دي في من وراه مصيبة.
سناء: بس ياحجه انتي وهي وربنا يخلي البنات لبعض ويبعد عنهم عين الحسد.
وتقول في نفسها.. و امته نخلص من الجربوعه قمر بقاا
ندي نزلها من علي السلم ومعاها جودي بنت قمر عمالها تعيط.. اسيل تستغرب من وجود ندي وكمان عيط جودي وقمر اول مره تسيب جودي مع حد..
اسيل.. تروح عند ندي وتخد منها جودي علشان تسكتها وهي بتقول..
-انتي مين وفين قمر وليه سيبها جودي تعيط كدا
ندي: انا ندي وتخاف علشآان قمر مش موجوده وتسكت
سناء تبص على ندي وهي بتقول: انتي مين ومين دخلك هنا وازي نزلها من فوق هو البيت بقا جمعيه خيريه لا اي حد يدخله.
جوري والبنات عارفين ان قمر هي اللي جيبها ندي علشان تعيش معاها بس هم مش عارفين هي فين
جوري: دي ندي الدادة الجديدة بتاعت جودي قمر جيبها

ندي والبنات يبصوا على جوري بمعنا انتي بتقولي اي
جوري. تغمزلهم.. مش كدا ياندي
ندي بتوهان.. ها ايوا انا الدادة بتااعت جودي
حنين: طيب يابنتي هي فين قمر بين ان جودي لسه مش وخدها عليكي.
ندي: مش عارفة هي من ساعات ماكانت تحت ماشفتهاش
البنات. بصدمه: يعني اي مش قمر تلعطلك فوق
ندي: لا المدام قمر ماتلعطيش فوق من اول مانزلت
هانم: يعنى اي هي طلعتي قدمنا كلنا ازي مطلعتش
الشباب يدخلوا البيت وقاسم يقول بشك: هو في حاجه ولا اي.
قاسم من غير ما حد يخد باله منه يقرب من ندي وهو بيقول..
– انتي بقيتي كويسة (ويغمزلها)
ندي تفتكر الموقف اللي حصل بنها هي وقاسم. تتكسف وتحت َوشه في الارض وتفرق في ايديها.
-ايوا الحمدالله كويسة
حمزه يقرب من قاسم ويقول بصوت وطي: اي ياستاذ قاسم الموزة حلوه بس فعلاً هي عسل
قاسم يضيق من كلام حمزه على ندي ويقول بضيق:
– هي دي البت اللي حكيتلك عليها ومالكش دعوه بيه فاهم.
اوس ومراد في صوت واحد: هو انتم بتقولوا اي مش سمعين.
حمزه. بضحك: اصلا الاستاذ قاسم وقع عقبالكم
مراد: وقع ازي يعني؟
اوس يبص على ندي ويرجع يبص على قاسم ويغمزله: دي َموزه بس مش صغيرة شوية
حمزه يضحكه: لا هي اللي قصيرة
جوري تبص على الشباب: هو انتم بتضحكوا على اي
ميار: هو في اي ياريس انت وهو
لمياء: وانتي مالك يابت منك ليها مايضحكوا انتم مالكم
اوس: انتي العسل والله العظيم ياخربيتك عسل
مراد جمبا اوس وسامع الا هو بيقوله مراد يجي دايس على رجل اوس جامد.. اوس بصوت عالي: انت اتعميت رجلي يابن ادم
مراد: لا ده بس علشآان تخد بالك من لسانك
اوس: وانت اي مزعلك وبعدين مانت عارف اني…
ويبص على لمياء ويسكت
واحد من الخدم: است قمر مش موجودة ياهانم
الحجه منال والكل ازي مش موجوده امل راحت فين
هانم اهدي ياماما اتلاقيها هنا والاهنا
حنين انت متاكد انك دوارت كويس
الخادم. ايوا ياست هانم المدام قمر مش َموجوده

سناء. طيب روح انتي شوف شغلك
الحجه منال: اتصلوا على محمد كدا ممكن تكون معه
قاسم. يطلع التلفون ويتصل على محمد بس مفيش رد يحول تاني برضو مفيش رد
حنين: اي يابني في اي
قاسم: محمد قفل تلفونه غريبة اول مره يقفل نلفونه كدا
هانم بخوف: يارب استرها
الحاج ابراهيم يدخل: هو واولدو خير في اي
حنين بصوت بين على القلق والخوف: قمر مش موجودة ومحمد تلفونه مقفول ومفيش حد شاف قمر من اول ماسابت الحفلة
يوسف: ازي ماحدش شافها هي مش طعلت قدامنا كلنا.
جوري: ايوا ياعمو بس ندي بتقول انها مطلعتش
مصطفي باستغرب: ندي مين
جوري بتوتر:. ندي دي الدادة بتاعت جودي
يوسف: مش تدادة بتاعت جودي كانت إسمه الهام وبعدين كانت كبيره في سن
جوري: ما هو قمر جبت واحده جديدة.
مصطفي:. ماشي وهي فين ست حسن والجمل دلوقتي
ميار: مش عارفين يابابا محدش شافها من ساعات ماكانت في الحفله ومحمد كمان مش موجود.
ابراهيم في نفسه: معقوله يكون جاك نفذ الخطه بس مش ده كان اتفقنا ابراهيم علشآان يطمني الكل.
– طالما محمد مش موجود اتلاقي خد قمر َورحوا يقدوا وقت مع بعض وزمانهم جاين يلا الوقت اتأخر اطلعو ناموا
حمزه. بضحكه:. ممكن والله ما هو محمد الشرقاوي برضوا.
الكل يبص على حمزه يجي سكت.. انا طلع انام تصبحوا على خير.
اوس: استن ياض خدني معاك.
ويحط ايدي على كتف حمزه ويطلعوا على السلم مع بعض.
مراد:. وانا كمان هطلع انام تصبحوا على خير هتجي ياقاسم.
بس قاسم كان سرحان في ندي.
مراد يخد باله من نظرات قاسم اللي على ندي يضحك وبصوت عالي شويه: قاسم.
قاسم.: اي ياغبي في اي.
مراد: اي يابابا روحت فين احنا هنا ويبص على ندي مش هناك.
قاسم يبص له بغضب: مالكش دعوه ياض وعينك متجيش عليها اصل اخلعهم لك.
مراد يضحك وهو بيقول: ماتخفيش ياصاحبي هي موزه اها بس مش من ذوقي ويلا هتطلع ولا اي.
قاسم. يبص على ندي: يلا
ندي تكلم نفسها بخوف: يالههههوي هو عمال يبصلي ليه كدا اكيد هيعمل في حاجه علشآان اللي حصل يارب هو انا اخلص من كابوس ادخل في عشره
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في مكان تاني
محمد في العربية. بيكلام نفسه بصوت عالي..
– هو اي المكان ده هي دي حتي الجَو ضلمه مش قادر أعرف المكان وبين علي مهجور ومين الناس دي وعاوزين اي من قمر وليه خطفوها.
ويفتكر لم كان بيتكلم في التليفون وشاف ناس متكمامين بيحطوا قمر في العربية وبين عليهم مخضرنها محمد بعصبيها..
– انا من ساعته وانا ماشي وراهم ومش عارف انا رايح فين ومين الناس دي.
محمد ماشي وراي العربية اللي فيها قمر و يشوف ان العربية تقف قدام بيت كبير جداً ومفيش غيروا في المكان والمكان كلو شجرة ومفيش اي حاجه غير البيت والشجر.. محمد ينزل من العربية ويدخل علشآان يدور على قمر.. وهو خايف ان الناس دي يعملو حاجه في قمر..
– ماتخفيش ياقمر انا مستحيل اسمح لحد يلمس شعره من شعرك ماتخفيش حبيبتي انا هنا وان شاء الله هلاقيكي ويدور.
عليها في مكان . بس البيت كبير وفي ناس كتير
كلهم متسلحين وبين عليهم عصابها.
محمد: انا مش فاهم الناس زاي دي عاوزين اي من قمر؟؟؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *