روايات

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل الثاني والأربعون 42 بقلم صباح عبدالله

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل الثاني والأربعون 42 بقلم صباح عبدالله

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة البارت الثاني والأربعون

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الجزء الثاني والأربعون

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الحلقة الثانية والأربعون

في قصر الشرقاوي الساعة 🕧08:00 صباحاً.. في الصاله قاعد حنين وهانم وباقي العائلة لسة نايمين..
حنين: هو محمد وقمر لسه مارجعوش برضو؟
هانم: لا لسه والله انا مش مرتاحه حاسه إن في حاجة حصلت قلبي مش مضمون.
حنين: انا كمان والله ما اكذبش عليك قلبي مش مطمن ومش معقوله واحده زي قمر تسيب بنتها كده طول الليل وهي مش كانت بتسيبها ثانيه واحده والبنت يا حبيبتي عيني لسه مش واخده على حد مش مبطله عيط.
الحاجه منال تنزل من على السلم وتسمع كلام حنين وهانم مع بعض تقول بخوف
– لسه محمد وقمر ما رجعوش لحد دلوقتي.
حنين وهانم بزعل: ايوه لسه.
هانم:. انا مش مرتاحه يا ماما بغياب محمد عن البيت وكمان قمر مش معقولة تسيب جودي كده وتكون بعيد عنها ده كله انا حاسه انهم حصل معاهم حاجه مش كويسه لا قدر الله.
حنين: فال الله ولا فالك طفي من بقك ان شاء الله شويه وهتلاقيهم هنا.
منال:. ما تتصلوا كده على محمد يشوفهم فين
هانم: اتصلت كثير وما فيش حد رد وده بصراحه ايه اللي خوفني وخلاني قلقانه الشكل ده مش معقوله محمد ابني يقفل تليفونه ده كله.
صوت شخص من وراهم يقول بصوت عالي.
– مش لو كان ابنك هتكذبي الكذبه وهتصدقيها يا هانم.
هانم وحنين والحاجه منال يبصوا وراهم والثلاثه يقولو في صوت واحد.
-نااااهد!؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
المكان اللي محمد في؟
محمد في قصر كبير وكله ناس متسلحين وهو فضل طول الليل بيدور على قمر.. ومن كتر ما المكان كبير وفي اوض كتيره وناس في كل مكان هو لحد دلوقتي مش عارف مكان قمر او هم خدوها فين او عملوا فيها ايه؟ ومحمد ماشي بيكلم نفسه وبيدعي ربنا انه يلاقي قمر.
محمد: يا رب الاقيها انا طول الليل وانا بدور عليها والحد دلوقتي مش عارف هي فين او الناس دي عاوزين منها ايه يا رب العالمين انا دلوقتي ما ليش غيرك يا رب يا رب انا عارف اني غلطت كتير وعصيتك كتير أوي بس انا ناوي اني اتوب من كل ذنوبي الا انا عملتها وهرجع لك يا ربي بس ما تحلمنيش من مراتي وحبيبتي قمر انا ما اقدرش اعيش من غيرها وانت عارف يا ربي انا قد ايه اتعذبت في غيابها هي ايوه فعلا ممكن تكون غلطت لما هربت وسابتني وممكن يكون في سوا فهم يا رب الاقيها وانا بوعدك اني هصلح كل حاجه انا عملتها وهحاول اصلح علاقتي مع قمر انا عارف اني ظلمتها كتير بس يا ربي ما تعاقبنيش العقاب القاسي ده وتحرمني منها تاني.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
احد غرفة القصر اللي في محمد.

غرفه كبيره وجميله أوي وفيها سرير كبير قوي من الحرير الابيض نايمه عليه قمر متخدره ومش حاسه باي حاجه بتحصل حواليها وقاعد جنبها جاك بتكلمها وهي نايمه.
جاك: هيا يا حبيبتي قمر أفيقي اريد ان ارى عيناك يا الهي كم انا متشوق لاراهم لو تعلمين كم انا احبك يا قمر انا اعشقك من ذلك اليوم الذي رايتك في الاول مره هل تتذكرين ما الذي حدث في اول لقاء بيننا حبيبتي انا مازلت لاحد الان اتذكر كل شيء كما لو كان حدث أمس أجل انه نفس اليوم الذي صفعتيني في قمري أمام الجميع هل تعلمين لو كان شخص غيرك فعل ذلك ما الذي كنت فعلته به ذلك اليوم كنت انوي قتلك حقا قمري لكن لا اعرف ما الذي حدث لي ولماذا تراجعت في اخر لحظه عن قراري هل تعلمين ما هو السبب قمر؟
يحط جاك ايديه على وش قمر ويبص على عينيها وهي نايمه ولابسه النقاب ومش باين منها غير عيونها.
جاك: هل تعلمين ما هو السبب قمر هاتان العينان اجل عيونك هاتان هم السبب لقد سحرتني عينك يا قمر وجعلتني اقع في عشقك ايتها الساحرة والان انا متشوق كثيرا لا اجعلك ملكا لي اريد ان اجعلك ملكه على عرش مملكتي اريدك زوجه لي حبيبتي اريد ان اراك واراك وجهك الجميل اريد ان استمتع بلمساتك لي اريدك ان تعشقيني كما انا اعشقك اريد ان اشعر بحبك لي يا قمري والان انا يحق لي بان ارى وجهك الجميل انني متاكد انك فاتنه حقا يا قمر حتى قبل ان اراك.
جاك بحركة بطيئه يرفع نقاب قمر علشان يشوف وشها.. وفي اخر لحظه محمد يضربه بوكس قوي على وشه وبسبب قوة محمد جاك وقع على الارض.. محمد جروح عند جاك ويمسكه من قميصه ويفضل يضرب في بالبوكس على وشه..وجاك بقا ينزف من مناخيره وبوقه ومش قادر يدافع عن نفسه ومحمد وبيصرخ في وشه بغضب..
-انت مين وعاوز اي من مراتي ومين سمح لك تقرب منها.
جاك يستجمع قوته ويزق محمد بعيد عنه ويقول بانفاس متقاطعه.
– من انت يا هذا وكيف دخلت الى هنا وهل تعلم عقوبه ما فعلته ايها الاحمق انت لا تعرف من أكون ياحبي.
جاك يحط ايده علي بوقه ويمسح الدم اللي عليه وعلي مناخيره وهو بيقول بغضب.
-سوف تدفع ثمن قطرات الدماء هذه غالياً ايها الأحمق اعدك بذلك.
محمد بغضب: مين ماكونت تكون بس انا بكون جوزها ما اسمحش لاي مخلوق يلمس شعره منها.
محمد يرفع ايديه عاوز يضرب جاك ثاني بس المره دي جاك يمسك ايد محمد بيقول بغضب.
– هل تعلم ما هي عواقب تلك الشجاعه الذي تمتلكها ايها الاحمق.
محمد: مين انت وعاوز اي من مراتي قمر.
جاك. بعصبيه: لا تقول انها زوجتك مره اخر انها لي انها ستكون زوجتي انا قريباً.
احمرت عيون محمد من كتر الغضب لما سمع كلام جاك.. وفجاءة ينزل ضرب في جاك.. وجاك خلاص ما بقاش قادر يصد محمد ولا قادر يقف علي رجلي.. محمد يمسك جاك من هدومه. ويقول بهدوء مميت.

– اسمعني كويس انا هقول لك ايه وخليه حلقه في ودانك انت عارف لو تحاول بس تجرب من قمر مره ثانيه انا هعمل فيك ايه قسما بالله ما هيكفيني موتك ولو اسمها جه على لسانك انا هقطعه وارميه الكلاب في الشارع.
محمد بقرف يرمي جاك على الارض ويسيبه ويروح عند قمر ويشيلها ويطلع بيها من الغرفه وده كله ورجاله جاك مش حاسين بحاجه وما فيش حراس موجودين في الاوضه دي والسبب جاك أمرهم بعدم الاقتراب من المكان اللي فيه قمر.. محمد طلع من القصر مصعوبه وما خلاش حد من رجاله جاك يشوفه او يحس بيه وده كله وجاك اغمى عليه من كتر ضرب محمد في وقمر نايمه ومش حاسه باين حاجه بتحصل او حصلت.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في قصر الشرقاوي
الحجه منال: ناهد انتي بتعملي اي هنا؟
ناهد:. اي مش فرحانين اني رجعت ومش هتقولو اتفضلي.
حنين:. لاء زي اتفضلي ده مهمه كان بيتك برضو
ناهد تدخل وهي بتبص على هانم.. هانم خافت من نظرات ناهد وقالت بتوتر وهي بتفرك في ايديها.
هانم: اي اللي جابك يابنت عمي وعاوزه اي.
تنهمر دموع هانم على خديها وتمسحهم بسرعه وهي بتقول بنبره حزينه.
– انا عارفه ان محمد مش ابني وهو ابنك انتي بس الام اللي بتربي ياناهد.
ناهد: والله كويس انك لسه فاكره اني بنت عمك يا هانم ومعاكي حق الام اللي بتربي بس لو ما كنتش اتظلمت كنت انا اللي ربيت ابني ومحدش غيري شبع من حبه وحنانه بس هقول ايه غير حسبنا الله ونعم الوكيل انا اتحرمت من ابني ضنايا علي حاجه انا ما ليش ذنب فيها وكلكم عارفين كده بس ما تخافيش يا بنت عمي انا مش جايه علشان اقول الكلام ده انا جايه بس اطمن على بنت اخويا علشان انا من امبارح قلبي وجعني عليها مش مرتاحه جيت اطمن قلبي عليها وهمشي تاني ما تخافيش يابت عمي الا ليكي بقى ليكي خلاص يا هانم وانا مش هقول غير حسبي الله ونعم الوكيل في كل ظالم وانا متاكده ان ربنا هياخذ لي حقي عاجلا وليس اجلا.
ابراهيم ينزل من علي السلم وبصدفة يشوف هانم.. يصرخ بغضب وصوت عالي.. الكل اللي في البيت بتجمع علي صوت ابراهيم..
– انتي بتعملي اي هنا امشي اطلعي بره
ناهد بسخرية: وانت خايف ليه كدا لا تكون خايف سرك يتكشف بس ماتخافش انا جايه اطمن على بنت اخويا وهمشي.
الحجه منال باستغراب: سر اي ده ياناهد اللي انتي بتقولي عليه؟
ناهد تبص على ابراهيم.. اللي اتوتر وخاف لا ناهد تقول حاجه..
ناهد: لا مافيش حاجه انا عاوزه نشوف قمر قلبي وجعني عليها وبرن على التلفون مش بترود عليا.
اسيل تنزل وهي شايله جودي اللي بتعيط.. ناهد تجري علي جودي وتاخدها من علي دراع اسيل وهي بتقول بقلق.
ناهد: هي ليه جودي معاكي فين قمر سيبها بنتها تعيط كدا؟
اسيل: بصراحه قمر ومحمد مش موجودين من امبارح وما حدش يعرف عنهم حاجه لحد دلوقتي
ناهد بدهشة: ازاي ما حدش يعرف عنهم حاجه ايه انشقت الارض وبلعتهم يعني وبعدين قمر مستحيل تسيب بنتها بالشكل ده انا متاكده ان في حاجه غلط.
ناهد تبص على ابراهيم بشك وتجرب منه وهي بتقول بغضب وصوت عالي.
ناهد: انت انت عملت ايه في قمر انا متاكده انك عملت فيها حاجه قول قمر فين احسن لك.
الكل يبص يناهد في استغراب وما فيش حد فاهم هي ليه بتتهم ابراهيم بانه السبب في اخفاء قمر وفجاه وهانم وقفه بين الكل تقع على الارض مخشي عليها وهي شايله الطفله جودي اللي وقعت معاها وفضلت تصرخ.. اسيل جريت وشالت جودي وبتحاول انها تسكتها والباقي اتلموا حوالين ناهد كلكل بيحاول يفوقها بس ناهد ما بتفقش.
هانم بفزع وصوت عالي: ناهد
هانم بصوت عالي حد يجيب دكتور بسرعة ناهد بتنظف دام من بوقها بسرعة اتصلوا بالاسعاف.
اوس: انا هتصل عليه رقم المستشفى وهخليهم يبعتوا عربية اسعاف.
ويجري علشان يجيب التليفون من اوتو في الطابق التاني بس يوقف فجاه وهو بيبص على شاب داخل البيت شايل شنطه هدوم على كتفه يقول بدهشه وصوت عالي
اوس: بااااسم معقولة ده انت.
حنين: انت بتقول اي باسم؟
وتبص وراه تلاقي باسم ابنها.. تجري عليه وهي بتعيط وتقول.
حنين: باسم حبيبي انت رجعت الف حمدالله على السلامة ياقلب أمك وحشتني اووي يا باسم اخص عليك يابني هان عليك أمك يا باسم.
باسم يشوف ناهد والحالة اللي هي فيها.. يبعد حنين عنه ويجري علي ناهد ويكشف عليها..
باسم ابن عم محمد واخوه قاسم ولمياء الكبير وهو كان مسافر امريكا بيجهز ماجستير طب.. شاب وسيم.. يبلغ الثلاثين من عمره..
باسم يكشف على ناهد.. و يبص للكل بدهشة وهو بيقول..
باسم: هي مين دي؟
هانم بدموع: دي دي ناهد بنت عمي.
باسم: طيب لازم نخدها على المستشفى فوراً
حنين: خير يابني هي فيها حاجه
باسم: انتم ماتعرفوش هي مالها؟
منال: قول يبني مالها وبلاش وجع القلب ده
باسم: مش وقت الكلام يا تيته لازم نخدها علي المستشفى بسرعة.
باسم يطلع التلفون ويطلب عربية إسعاف 🚑
هانم بقلق: قول مالها ناهد يا باسم بنت عمي فيها ايه؟
باسم بتردد: للاسف دي عندها سلطان وفي المرحلة الأخيرة؟؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *