روايات

رواية ملاك الجاسر الفصل الثالث عشر 13 بقلم جنى محمد

رواية ملاك الجاسر الفصل الثالث عشر 13 بقلم جنى محمد

رواية ملاك الجاسر البارت الثالث عشر

رواية ملاك الجاسر الجزء الثالث عشر

ملاك الجاسر

رواية ملاك الجاسر الحلقة الثالثة عشر

«البارت الاخيير»
(«معلش بس قبل م نبدا البارت حابه اقولكم حاجه.. انا بعتذر جدا عن التأخير انا عارفه اني اتأخرت كتير اوي المرادي.. وكمان انا كتبت البارت ده واتمسح مني وعدتو تاني وده سبب ان البارت اتأخر.. ف نفسي المرادي ياخد حقو بجد.. مش عاوزه اطول عليكو اكتر من كده ويلا قراءة ممتعه💗✨»)
ملاك بصدمه وهي شايفه قدامها: جاسر!!!!
جاسر كان واقف بيتنفس بعصو’به من سرعه سواقته وهو بيبصلها و مبتسم ليها بفرحه انه شافها بعد الوقت ده كله.. مكنش مصدق عينه عنيه كانت بتلمع بلدموع وهو شايفها
ملاك مصدقتش نفسها ودموعها نزلت بفرحه.. مقول امنيتها والدعوه الي دعتها من ثواني تكون اتحققت وهي شايفه قدامها.. ملاك طلعت من البلكونه وهي بتجري من الفرحه وراحت نزلت جري علي تحت واول م طلعت من باب بيتها جاسر جري عليها بفرحه وملاك كمان جريت بفرحه ودموع..
وهما الاتنين اتقابلو في النص جاسر مصدقش انها قدامه.. مسك اديها بسرعه وقالها
جاسر بدموع وفرحه: وحشتيني اوي.. وحشتيني يا ملاكي
ملاك وهي بتعيط بفرحه: وانت كمان.. انا مش مصدقه انك قدامي.. انا اسفه يا جاسر اسفه بجد
جاسر بمقاطعه وفرحه: انا مش عاوزك تتأسفي.. انا الي اسف مش انتي.. اهم حاجه اني شوفتك مش فارقلي اي حاجه تانيه
ملاك: مش محتاج انت كمان تتاسف.. انا عرفت الحقيقه.. وعرفت انك معملتش حاجه.. واني ظلمـ‘ـتك.. انا اسفه والله.. متزعلش مني
جاسر: انا عمري م ازعلك منك.. وبلاش الكلام الي هيخليني احضنك ده.. انا ما’سك نفسي بلعافيا اصلا
ملاك ضحكت من وسط دموعها
جاسر وهو سرحان في ضحكتها: اهو انا مستني اليوم ده.. الي اشوف في ضحكتك من تاني
ملاك ضر*بته في كتفه بخفه وقالت بأبتسامه: علي فكره شكلك احلي ب الدقن
جاسر بضحك وابتسامه: مش هحلقها طول حياتي
ملاك ضحكت وبصتله بحب
جاسر: اه صح.. انتي ازاي عرفتي الحقيقه
ملاك: بصراحه كده من لينا.. هي جتلي هنا وقالتلي كل حاجه وانها الي عملت كده.. شكلها اتغيرت للاحسن
جاسر بغضب خفيف: هي ليها عين تيجيلك.. متبعد عننا بقي.. يا رب تو*لع
ملاك بخبث: بس علي فكره هي قالتلي كمان لمه هي جت وباباها طلب منك تتجوزها وانت رفضت وقولت انك بتحبني انا وعمرك م هتحب بعدي
جاسر ملامح وشه اتغيرت وقال بخبث زيها بهزار: مم بس هي متو*لعش اوي يعني ممكن تتحمـ‘ـر عادي
ملاك ضحكت ضحكه عاليه وبعد كده قالت بأستغراب: هو انت كمان عرفت منين.. هي لينا راحتلك هي كمان؟!
جاسر: لا بس صحبتها كانت عارفه الحوار وضميـ‘ـرها شكله حس بحالتي ف جت عشان تقولي الحقيقه.. لسه كانت بتحكيلي من ساعه ونص قبل م اجيلك.. واول م قالتلي الحقيقه انا مستنتش لحظه ولاقيت نفسي بركب عربيتي وباجي علي هنا.. علشان بس اشوفك يا ملاكي
ملك ضحكت بخجل وفضلت تهر’ب بعنيها منه وانتبهت لي تاني لمه قال
جاسر بضحك: انا عاوز اقولك اني جريت العيله كلها ورايا
جاسر مكملش جملته ولاقه عربيت عمر وقفت قدام بيت ملاك وعربيت عز بعدي علي طول ووقفت جنب عربيت عمر.. عمر نزل بسرعه وهو وچني وجريو علي ملاك وجاسر.. واول م چني شافت ملاك جريت عليها وحضنتها جامد وملاك كمان حضنتها
عمر بخبث وضخك وهو بيقول لجاسر: ااه يا نمسس.. بقي مجرينا وراك وفي الاخر تيجي عند ملاك.. مش سهل انت برضو يا صاحبي
جاسر بضحك: م انا اعمل ايه انت الي عبيـ‘ـط وجريت ورايا
عمر بصدمه هزار: عبيـ‘ـط؟!!.. انت اخدت عليا اوي يا اخويا
جاسر ضحك واخد عمر بلحضن وعمر كمان حضني وضحك
جاسر: وحشني ياض
عمر: وانت كمان يا صاحبي.. بقي دلوقتي وحشتك عشان شوفت ملاك بس انما قبل كده مش عاوز اشوف حدد(قال اخر جمله وهو بيقلد جاسر)
جاسر بضحك: علي فكره انا مبتكلمش كده
فجأه لاقو عز وسليم ونرمين بينزلو من العربيه وفي نفس اللحظه كانت نبيله بتنزل من البيت بخو*ف لمه ملاقيتش ملاك في البلكونه
نرمين وعز جريو علي ملاك وجاسر وعز قال
عز: في ايه يا ولاد.. وانت يا جاسر جريت ليه ولاقيناك جيت علي هنا.. انا مش فاهم حاجه
نبيله وهي بتجري عليهم: في ايه ايه الي حصل.. في ايه يا عز
عز: انا كمان معرفش
جاسر راح وقف جمب ملاك بأبتسامه ومسك اديها عشان يطمنها وقال بثقه وحب نبع من جواه: الي حصل يا بابا ان انا وملاك فهمنا غلطـ‘ـنا.. احنا الاتنين كنا غلطا’نين..(وبعد كده بص ل ملاك بحب وقال بابتسامه) انا وملاك بنحب بعض.. ومستحيل نبعد عن بعض.. انتو جربتو تعملو كده.. افتكرتو اننا هنرتاح.. بس الحقيقه اننا عمرنا م هنرتاح الا لو مع بعض
ملاك كان قلبها طاير كانت فرحانه اوي.. عنيها لمعت بلدموع وهي بصاله بحب.. چني كانت واقفه بصالهم بأبتسامه وحب.. وعمر كان واقف جمبها ولاحظ رأكشنها وضحك بصمت.. وهي لاحظت ضحكه راحت ضر*بته في كتفه بخفه وغيـ‘ـظ
بعد كده جاسر كمل كلامه وقال وهو بيبصلمهم كلهم وقال بثقه وهو لسه ماسك ايد ملاك: عشان كده انا وملاك هنرجع لبعض.. لاني بحبها بجد.. وهي بتحبني.. وعلي فكره يا بابا انت وماما.. انا معملتش حاجه.. والحقيقه بانت.. والي عملت كده هي لينا منها لله.. وراحت قالت ل ملاك الي الي هي عملته.. وانا كمان عرفت من صحبتها.. ف احنا عمرنا م هنقدر نبعد عن بعض
كلهم مقدروش يقولو كلمه لان باين اوي انهم بيحبو بعض.. نبيله ابتسمت ل ملاك وجاسر ك انها يعني موافقه علي كلام جاسر ومعندهاش مانع يرجعو ل بعض.. وكذالك عملت نرمين..
اما عز حب يلطف الموضوع وقال بهزار وضحك وابتسامه: انا قولت من زمان ان جاسر ل ملاك وملاك لجاسر محدش صدقني
كلهم ضحكو من قلبهم علي الي قاله عز.. وجاسر من وسط م هو بيضحك شدد علي كف ملاك اكتر بمعني خليكي جمبي.. لان ملاك كان هتروح تقف مع چني بس جاسر كان عاوزها جمبه.. وملاك لاحظت ف فضلت جمبه
سليم كان باصص عليهم من بعيد بأبتسامه ورضا
ووسط م هما بيتكلمو ويهزرو كلهم.. ملاك لمحت سليم واقف من بعيد
ملاك بفرحه وابتسامه: جدو سليم
ملاك جريت عليه بفرحه وابتسامه وسليم ضمها بحب وفرحه.. لانه بيحب ملاك اوي وبذات هي من ريحه ادهم ابنه ابو ملاك
جاسر لاحظ الي ملاك جريت عليه ولاقه سليم.. وهو كمان راح نحيتهم وحضن سليم بأبتسامه وسليم كمان.. وبقي سليم حاضن الاتنين
وبعد كده كلهم راحو نحيه ملاك وجاسر وسليم وملاك فضلت واقفه جمب سليم وجاسر بفرحه مفرطه عكس حزن الايام الي فاتت وكذالك جاسر.. واخيرا كلهم اتجمعو تاني وفضلو واقفين يهزرو مع بعض ويضحكو كلهم وكأن الايام الي فاتت لم تكن♥.
«بعد مرور شهر»(تسريع الاحداث)
ملاك: متأكده يا چني اني شكلي حلو
چني: ده عاشر مره تسأليني فيها السؤال ده يا ملاك واقولك والله زي القمر
ملاك بقلـ‘ـق وتوتر وهي بتعدل من فستانها: يعني كل حاجه مظبوطه.. انا خا”يفه اوي ل تطلع حاجه مش مظبوطه.. طب الميكب والشعر.. التاج!.. التاج معدول ولا لا والطرحه متثبته كويس طب
چني وهي بتعدل الفستان ل ملاك: والله كل حاجه مظبوطه وكل حاحه حلوه اوي وشكلك قمر اوي والله وكل حاجه تحفه
نبيله وهي واقفه جمب ملاك بأبتسامه وفرحه: مشاء الله يا ملاك شكلك قمر اوي ربنا يسعدكم يا روح قلبي
ملاك وهي بتدير ل نبيله بأبتسامه وفرحه: بجد يا ماما؟!
نبيله وهي بتحضنها: بجد يا روح ماما
ملاك بفرحه: ربنا يخليكي ليا يا احلي ام في الدنيا
نبيله بدموع فرحه: ويخليكي ليا يا احلي ملاك في دنيتي
چني كانت واقفه بتبص عليهم بأبتسامه حب وفرحه ل صحبتها
كانو وقفين في اوضةُ تجهيز العروسه ل فرح ملاك وجاسر
(معلش يا جماعه انا معرفش المكان الي بيجهزو في العروسه ده اسمه ايه بس م علينا 😂👍🏻)
چني كان لابسه فستان سواريه ازرق كت ومفتو’ح من الرجل شويه من تحت وكانت عامله شعرها كيرلي وكانت لابسه شنطه زرقاء وكانت لابسه هيلز زرقاء(جزمه بكعب) .. وكانت لابسه عقد رقيق خالص وسيمبل لونه ابيض.. كان شكلها زي الاميرات
وملاك كانت لابسه فستان فرحها الابيض الي كان وهم وجماله ميتوصفش ولا جمالها يتوصف.. كانت جميله ومميزه في كل حاجه في شعرها وفي الميكب والتاج وكل حاجه.. ورقتها وفرحتها.. كانت شبه الملكيات حرفيا
ونبيله كانت لابسه فستان نبيتي ستان مقفول وهيلز بكعب لونها نبيتي وشنطه سواريه سودا وميكب خفيف خالص
ومازن ومروان كانو لابسين بدل لونها ازرق
مازن ومروان كانو قاعدين علي الكنب الي في اوضة تجهيز ملاك ومستنينها تخلص
مازن: قوم يا مروان تعالي نروح عند جاسر نشوف خلص ولا لسه
مروان: يلا
وكانو لسه هيقومو لاقو ملاك بتجري نحيتهم بتوتر ولهفه وهي بتقول
ملاك بتوتر: طب لو جاسر خلص قولوله ميجيش دلوقتي
مازن ومروان: ماشي
واول م طلعو من الباب لاقو نرمين بتدخل عليهم بأبتسامه وفرحه
نرمين وهي بتحضن ملاك بفرحه: مشاء الله قمر يا ملاك.. ربنا يتمم ليكو علي خير يا روحي
نرمين كانت لابسه فستان بني ستان سواريه وهيلز بكعب سواريه لونها ابيض وكانت في اديها شنطه سواريه ابيض وميكب سيمبل
ملاك: الله يبارك فيكي يا طنط نرمين
بعد كده چني قربت من ملاك عشان تعدل لها الفستان والتاج
“عند جاسر”
جاسر كان في اوضةُ بيجهز بفرحه وعمل شعره ولبس البدله لونها ابيض و بيبيونه لونها اسود وكان معاه صحابو وكانو مشغلين اغاني وبيرقصو ويغنوه بفرحه وكان من وسط صحابه دول عمر الي كانت الفرحه عنوانه والابتسامه بتفرقش وشه علي فرحه صحبه
عمر كان لابس بدله رمادي وقميس اسود وساعه سودا ومصفف شعره
فجأه وهما قاعدين فرحانين وبيغنو لاقه جاسر باب الاوضه بيتفتح وبيدخل منه مازن ومروان جري علي جاسر
جاسر: ايه في ايه ملاك خلصت؟!
مروان: اه بس هي بتقولك لو خلصت متروحلهاش دلوقتي
جاسر بأستغراب: يعني ايه.. الفرح قرب يبتدي اصلا
مازن: معرفش هي شكلها متوتره اصلا ومش عاوزاك تشوفها دلوقتي باين
جاسر بفهم وهو بيبص ل عمر: متوتره
عمر بضحك: حركات بنات بقي
جاسر وعمر ضحكو وبعد كده جاسر طلع تلفونه يكلم ملاك.. فضل يرن عليها كتير لحد م في الاخر ردت
ملاك بتردد وتوتر: اا الو يا جاسر
جاسر: الو يا ملاكي في ايه مال صوتك انتي مش مبسوطه؟!
ملاك بتسرع وتوضيح: لا لا مبسوطه اوي بس انا متوتره وحاسه في حاجه ناقصه او شكلي مش مظبوط
جاسر كان لسه هيرد لاقه صوت چني جي من عند ملاك وبتقول
چني: يا بنتي والله شكلك زي القمر ومنظم جدا ومفيش حاجه ناقصه
جاسر وهو بيطمنها: ملاك متتوتريش ولا تحطي حاجه في دماغك انتي من غير حاجه قمر اصلا وكل حاجه دلوقتي منظمه متخافيش كل حاجه هتمشي كويس.. يلا يا حبيبتي عشان الفرح هيبدا كمان شويه.. لو خلصتي هاجيلك دلوقتي
ملاك اتطمنت شويه وقالت بأبتسامه وحب: اه خلصت
جاسر بأبتسامه حب: طيب انا جايلك دلوقتي.. ملاك
ملاك بابتسامه: نعم
جاسر بأبتسامه: بحبك يا ملاكي
ملاك ضر”بات قلبها ذادت وبصت حواليها بخجل وقالت بصوت واطي خالص هو بس الي سمعه وقالت بأبتسامه: بحبك
وراحت قفلت السكه بسرعه وضر”بات قلبها في تسارع وخجل ملي وشها وچني لاحظت ده وبصتلها بأبتسامه
اما عن جاسر ابتسم بحب علي خجلها وفجأه لاقه حد بيخبط علي الباب ودخل ولاقه عز بيدخل عليه بابتسامه وفرحه
جاسر بابتسامه: بابا
جاسر راح نحيته وحضنه وعز هو كمان ضمه لي بحب وابتسامه
عز: كبرت يا جاسر.. وجه اليوم الي اشوفك في عريس
جاسر بأبتسامن وهزار وهو لسه ضامم ابوه: علي فكره يا بابا انت شوفتني عريس قبل كده
عز وعمر وصحاب جاسر ضحكو.. وراح عز قال بأبتسامه وهو بيبص ل ابنه بحب
عز: صحيح شوفتك قبل كده عريس بس كنت انت مش عاوز ده ومكنتش مبسوط.. لاكن دلوقتي الي يشوف فرحتك ميقولش اني كنت بجلـ‘ ـدك في البيت
جاسر ضحك هو وعمر بصحابو بشد’ه وراح جاسر حضن ابوه تاني وعز قاله وهو ضامه
عز: بس فرحتك دي عندي بلدنيا
جاسر: ربنا يخليك ليا يا بابا
عز: ويخليك ليا يا حبيبي
عمر بهزار: مخلاص يا جماعه انا الي هعيط كده
كلهم ضحكو وجاسر طلع من حضن ابوه.. وعز كان بيمسح دموع الفرحه من علي عينو بأيدو.. وعز كان لابس بادله زرقاء وكرافته سودا
وفجأه سليم دخل عليهم وبارك ل جاسر وسلم عليه وحضنوه وبعد كده قال
سليم: يلا يا جماعه الفرح قرب يبتدي يلا روح يا جاسر هات ملاك
عمر وقف قدام جاسر بسرعه وعداله البدله وقاله وهو بيعدلها
عمر بأبتسامه وهو بيعدل البدله ل جاسر: مبروك يا صاحبي.. مبروك يا اخوياا
جاسر خده بلحضن وعمر كمان
جاسر وهو بيبص ل عمر وبيقوله بأبتسامه: انا كان نفسي يكوم لي اخ بس دلوقتي فهمت ان ربنا هداني بيك واداني احسن اخ وصاحب في الدنيا
عمر بهزار وهو بيدمع: يا عم بلاش الكلام الي يخلي عيني تدمع ده بقي
جاسر ضحك وابتسامله وبعد كده عز قال بأبتسامه
عز: يلا عشان ملاك مستنيانه
كلهم طلعو بره الاوضه وتوجهو نحيه اوضةُ ملاك.. ملاك اول م سمعت صوتهم بره وانهم جين عندها اتوترت اكتر وقامت من علي الكرسي بسرعه فضلت تعدل التاج وشعرها والطرحه والفستان وچني كانت بطمنها ان كل حاجه مظبوطه لحد م ملاك لاقيت جاسر علي الباب وهو ماسك بوكيه الورد
ملاك وهي بتكلم چني: اا ونبي خليهم يستنو شويه
چني: مينفعش يا ملاك خلاص الفرح هيبدا يلا
نبيله: يلا يا ملاك بطلي توتر خلاص
ملاك: طب ونبي خليهم يقفوه بره في الجنينه وانا هطلع
جاسر كان لسه هيخش بس لاقه چني بتجري وبتقفل الباب بعد م طلعت
جاسر بأستغراب: ايه ده في ايه يا چني.. م تفتحي الباب
چني: لا ملاك بتقول خليكم بره وهي هتطلع
جاسر: طب ليه
چني: خلاص بقي يا جاسر هي متوتره اي بنت في فرحها كده بتكون موسو’سه علي شكلها.. اقف انت بس بعيد شويه وانا هطلها
جاسر: طيب ماشي ادخلي بس هاتيها وانا هقف بعيد اهو
چني: ماشي
ﺟني دخل جوا تاني وقفلت الباب وراها
جاسر وهو بيمشي هو وصحابه وابوه وسليم ومروان ومازن بعيد عن الاوضه الي ملاك فيها وجاسر بيقف بظهره يستني ملاك بفارغ الصبر وكلهم وقفين حواليه من بعيد
اما عند ملاك كانت فرحانه اوي واخدت نفس عميق قبل م تطلع واخيرا فتحت الباب لاقيت جاسر واقف بعيد بظهره وكلهم وقفين حواليه مبتسمين ليها.. ملاك طلعت وهي ضر”بات قلبها بدق ب فرحه ونرمين ونبيله وچني وراها والمصور واقف جمب جاسر عشان يصور رأكشنه
ملاك قربت شويه منهم ووقفت ورا جاسر بظبط وهي قلبها بيدق بفرحه وخجل والابتسامه مش مفارقه وشها..
وفجأه المصور قال ل جاسر يلف وجاسر لف فعلا بأبتسامه واول م شاف ملاك اتفجاءه بجمالها وشكلها المنظم ورقتها وضحكتها وكل حاجه فيها خطفـ‘ـته.. بقي واقف منبهر علي جمالها والمصور اخد الصوره علي غفله ب رأكشن جاسر
ملاك كانت تا’يهه في عينو بابتسامه وفجأه جاسر اتكلم بانبهار واضح علي وشه
جاسر بانبهار وابتسامه: انتي بتهزري يا ملاك
ملاك وتعابير وشها اتغيرت وبقت متوتره: ايه شكلي وحـ‘ـش
جاسر بتسرع وابتسامه: زي القمر.. يمكن احلي منه كمان.. انا مستغرب انك قولتي انك متوتره وخا”يفه من شكلك.. انتي احلا واحده شوفتها
ملاك رجعت ابتسمت بخجل وهي بتحاول تهر”ب من عينه.. وراحت نبيله زغراطت بفرح وابتسامه وكلهم سقفو ليهم وچني كانت واقفه بتصور بابتسامه.. چني لاقيت عمر بيقف جمبها وبيهمس ليها بابتسامه
عمر: شكلك زي القمر
چني بصتله بابتسامه وتوتر وقالت بابتسامه وخجل: ميرسي يا عمر وانت كمان شكلك حلو
فجأه هما الاتنين انتبهو ان ملاك وجاسر بيمشو رايحين يعملو السيشين.. چني وعمر راحو وقفو جمب صحابهم
ملاك وجاسر راحو المكان الي هيعملو في السيشين قبل الفرح وعمر وچني راحو معاهم.. اما نبيله ومازن ومروان وعز ونرمين وسليم راحو يقعدو مع المعازيم
ملاك وجاسر خلصو السيشين وكان تحفه وعجبهم جدا وعجب صحابهم وبعد كده توجهو علي الفرح
“في الفرح”
كان الفرح مليان بهجه وسعاده وفرحه والاغاني شغاله وكان مليان بلناس المهمه وقرايب جاسر وملاك وصحابهم.. وكان الفرح في ناس كتير اوي.. وكلهم كانو مستنيين ملاك وجاسر يجو.. وفجأه لاقو الاغاني كلها اتطفت واشتغلت اغنيه “الباشا جالكو”😂🤍.. ولاقو باب القاعه بيتفتح علي اخره وبيخرج منه جاسر وملاك وهما ماسكين ايد بعض وبيتنطتو بفرحه وهما بيغنو ولابسين نظرات شمس وكان جنب جاسر عمر صاحبه بيغني هو كمان وبيتنطت.. وكانت جمب ملاك چني واقفه جمبها بتتنطت بفرحه وبتغني مع الاغنيه بحماس.. وباقي صحابهم كانو وراهم بيغنو برضو معاهم
واتجمعو كلهم علي الاستيدچ في النص.. ملاك وجاسر في النص و صحابهم واهلهم حواليهم..
ملاك وجاسر بفرحه وصوت عالي وهما بيتنطتوا وهما ماسكين ايد بعض: الباشا جالكوو ايديكو فوق
كلهم رفعو اديهم بحماس وفرحه وهما بيرقصو معاهم
وبعد كده جاسر فضل يرقص مع ملاك شويه بفرحه وملاك كمان.. وبعد كده دخل معاهم عيلتهم وصحابهم ورقصو معاهم.. وبعد كده جه وقت كتب الكتاب
المأزون كان قاعد في النص وملاك كانت قاعده جمب سليم علي النحيه اليمين من المأزون.. وجاسر كان قاعد جمب عز علي النحيه الشمال جمب المأزون
ملاك كانت بتبص ل جاسر بابتسامه وهي بتسمع كلام المأزون وجاسر بيردد وراه وبيبصلها بأبتسامه.. ونختصر كلامات كتير ب جمله واحده بس شهيره
«بارك الله لكمَ وبارك عليكمَ وجمع بينكم في خير»
جاسر مقدرش يستحمل اكتر من كده من فرحته وقام بسرعه حضن ملاك وملاك هي كمان تشبثت في وفضلت ضماه ليها.. وكل الناس حواليهم بتسقف وبتزغرط.. وملاك عنيها دمعت من الفرحه لمه سمعت جاسر بيهمس لها
جاسر بهمس وابتسامه: بحبك يا ملاكي
ملاك دفنت وشها في بخجل وهي بتهر”ب من عيون الناس الي حواليها..
وبعد كده چني شدت ملاك وحضنتها بحب وبركت لها.. وكذالك عمر عمل كده مع جاسر
وبعد كده سليم حضن ملاك وجاسر هما الاتنين في نفس الوقت.. وبعد سليم كان عز وبعد عز نبيله وبعد نبيله نرمين.. وبقي كل الي في الفرح فرحانين ليهم.. وملك فضلت متمسكه ب ايد جاسر بفرحه مفرطه..
وفجأه وهما واقفين لاقو لينا جيا نحيتهم بأبتسامه وكانت لابسه فستان بيچ سواريه كت وحاطه ميكب سيمبل
جاسر بصلها بغضب وقال بصوت سمعتو ملاك الي واقفه جمبو
جاسر: ايه الي جابها هنا دي
ملاك: اهدي يا جاسر.. انا الي عزمتها.. خلاص هي عرفت غلطـ‘ـتها
جاسر بص ل ملاك شويه وبعض كده بصلها بأبتسامه وقال: ماشي عشان خاطرك بس
ومكملش الجمله ولاقه لينا جت نحيتهم وقالت: الف مبروك.. ربنا يتمم ليكو علي خير
ملاك بأبتسامه ولطف: الله يبارك فيكي يا لينا
جاسر بحده وهو ماسك ايد ملاك: الله يبارك فيكي
فجأه عمر قال بدهشه وسخريه: ايه ده لينا هنا
لينا: ازيك يا عمر
عمر بحد’ه: الحمد الله
چني وهي بتهمس ل ملاك بصوت مسموع: هي دي بقي لينا
ملاك بهمس: اه هي
لينا وهي بتشاور علي چني: هي مين دي
چني كانت لسه هترد بس كلهم اتصدمو من رد عمر المفاجئ
عمر بحد’ه وغضب: ملكيش دعوه
لينا بتوتر واحر’اج: عن ازنكو هروح اسلم علي اونكل عز وطنط نرمين
ومشيت من قدامهم بسرعه وهي بتتوجه نحيه عز ونرمين
بعد كده جه البوفيه وجاسر وملاك كانو بيتصورو مع صحابهم وياكلو.. وبعد البوفيه اشتغلت تاني الاغاني وفضلو يرقصو مع صحابهم واهلهم ولينا كانت واقفه من بعيد بتسقف بأبتسامه
وبعد كده جه الرقص السلو وكل كابل كانو مع بعض وملاك وجاسر في النص.. وچني كانت واقفه بتصورهم من بعيد بأبتسامه وعمر كان واقف جمبها بيصور هو كمان
واول م الاغنيه خلصت جاسر شال ملاك ولف بيها وكل الناس سقفو ليهم وزغاريط في كل حته وملاك كانت دافـ‘ـنه وشها في جاسر.. وجاسر كان حضنها بقوه كانه عاوز يدخلها جوا من العالم وعيون الناس حواليهم وبعد كده اخيرا جاسر اخيرا نزلها بعد م لف بيها.. ملاك كان قلبها طاير من الفرحه.. كانت سامعه تسقيف الناس ليهم وشايفاهم.. كأن ربنا عودها علي زعلاها الايام الي فاتت.. دمعه نزلت من عنيها فجأه بفرحه راح جاسر مد ايدو بأبتسامه مسحلها دموعها وهي تشبثت في ايدو وهي بتبصله بفرحه وحب.. وبعد كده بدأ التسقيف ينتهي بلتدريج وكانت نبيله ونرمين وقفين من بعيد عنيهم بدمع بفرحه
وفجأه الناس كلها تتفاجئ ب عمر الي وقف قدام چني بظبط ونزل علي ركبته بأبتسامه وطلع خاتم من ورا ظهره وقدمه قدام چني وقال بأبتسامه وحب
عمر بأبتسامه وحب: تتجوزيني
ملاك صر’خت بفرحه وهي بتطنطت بحماس وفرحه ليهم وجاسر كان مندهش بفرحه ليهم والابتسامه مش مفارقه وشهم.. وفجأه چني وعمر لاقو الناس كلهم بيسقفلهم.. چني كانت مصدومه وفرحانه في نفس الوقت.. حطت اديها علي بوقها بخجل ودهشه وهي بتبص للناس حواليها والابتسامه علي وشها.. وبعد كده بصت ل عمر بأبتسامه وحب وقالت
چني: طبعا موافقه
عمر ابتسامته بقت اضعاف وطلع الخاتم من علبته ولابسه ل چني وبا’س اديها وبعد كده قام من علي الارض وهو ماسك ايد چني وبيبص للناس الي حواليه بأبتسامه عريضه هو وچني.. والناس كانت بتسقف بفرحه ليهم والزغاريط اشتغلت تاني.. وملاك وجاسر كانو بيسقفو ليهم بفرحه
جاسر بهزار وفرحه وابتسامه: مبرووك يا سنجول
عمر بأبتسامه وهزار: خلاص مبقتش سنجول.. طلعنا انا وانت من قائمه السناجيل خلاص
جاسر ضحك وبعد كده قرب من عمر وحضنو بفرحه: الف مبروك يا صاحبي
عمر بأبتسامه: الله يبارك فيك يا اخويا
ملاك جريت نحيه چني بفرحه مفرطه وابتسامه عريضه وحضنتها بقوه وحب وچني كمان بادلتها الحضن
ملاك بأبتسامه وفرحه: مبرووك يا روحي مبرووك يا جوجوو
چني بأبتسامه وفرحه: الله يبارك فيكي يا ملوكه الله يبارك فيكي يا قلبي
جاسر بأبتسامه: مبروك يا چني
چني بأبتسامه: الله يبارك فيك يا جاسر
ملاك بأبتسامه: مبروك يا عمر
عمر بأبتسامه: الله يبارك فيكي يا ملاك
بعد كده عز ونرمين ونبيله وسليم جم باركو ل چني وعمر
عمر بفرحه وابتسامه وحماس: تعالو نتصور كلنا
كلهم في نفس الصوت: يلا
عمر ندهه للمصور عشان يصورهم.. كل واحد خد موضعو في التصوير.. ملاك وقفت هي وجاسر في النص وجاسر كان محاوطها وملاك كانت ماسكه ايدو.. وبعد كده عمر وقف جمب جاسر وكان عمر جمبه چني وكانو مسكين ايد بعض.. وبعد كده نرمين وقفت جمب چني.. وعز كان واقف جمبها.. وبعد كده نبيله كانت واقفه جمب ملاك وبعديها سليم وبعديه مازن ومروان.. وكلهم ابتسمو للكاميرا من قلبهم بفرحه.. والتقطت الصوره.. التقطت الصوره مع اهلهم وحبايبهم.. صورة عائله الخطاب 🤍.
«بعد مرور خمس سنوات»
“في جنينه قصر عز”
_ بابي اسر زقنـ‘ـي في الارض
جاسر وهو بيشلها بحنان: معلش يا قلب بابي انا هز’عقله دلوقتي.. يا اسر يا اسر
اسر وهو جي جري: نعم يا بابي
جاسر شاله عشان يبقي شايل الاتنين وقال وهو بيوجهه كلامه ل اسر: بضا’يق ملك اختك ليه يا اسر.. مش انا قولت الي يمـ‘ـد ايدو علي بنت ميبقاش راجل.. ينفع كده از’عل منك دلوقتي
اسر بأنفعا”ل طفولي: يا بابي هي الي بتمسك العابي وانا مبحبس حد يمسك العابي
ملك بأنفعا”ل طفولي: لا يا بابي ده كد”اب انا كنت بسيل الالعاب من علي الارض عسان مامي قالتلي متسيبوس العبكم علي الارض ف انا كنت بسيلها بس
اسر بعصبيه طفوليه: لا انتي الي كد…..
جاسر قاطع نقاشهم: بس مش عاوز كلام تاني.. يلا صالحو بعض انتو اخوات حبايب ومش عاوز خنا”ق تاني.. عشان اوديكو دريم لاند
ملك بتسرع: انا اسفه يا اسر
اسر: انا اسف يا ملك
بعد كده جاسر باسهم هما الاتنين بأبتسامه ونزلهم علي الارض وهما فضلو يجرو ورا بعض بأبتسامه ولعب
ملاك وهي بتتوجهه نحيه جاسر بصنيه الكيكه الي عملتها
ملاك بأبتسامه: عملت ليكو تشيز كيك انما ايه.. خطيـ‘ـره
جاسر بأبتسامه وهو بيشيل منها الكيكه: تسلم ايدك يا حبيبتي
ملاك بأبتسامه: تسلم يا حبيبي
بعد كده نبيله طلعت وهي بتسند سليم بعصايته براحه وهي باصلهم بأبتسامه
جاسر راح يسند سليم مع نبيله
سليم: صباح الخير يا ولاد
جاسر وملاك بأبتسامه: صباح الخير يا جدو
ملاك راحت حضنت سليم بحب وحضنت نبيله وكذالك جاسر.. وطلعو بعديهم عز ونرمين وصبحو عليهم هما كمان وكلهم قعدو علي التربيزا في الجنينه وملاك كانت بتقطـ‘ـع الكيكه بفخر وابتسامه
ملاك بابتسامه: ميلاندا روحي اندهي ملك واسر عشان يجو يكلو
ميلاندا بابتسامه: حاضر مدام
بعد شويه ميلاندا جابت اسر وملك.. وملك راحت قعدت علي رجل جاسر بفرح وحماس طفولي للكيكه الي ملاك عملاها.. واسر راح قعد علي رجلين ملاك بحماس طفولي انه ياكل الكيكه
وفجأه اسر صر’خ بفرحه وهو بيشاور نحيه باب القصر الي خله كله ينتبه للباب: عمو عمر وطنط چني جم
ملك نزلت من علي رجلين ابوها بأبتسامه وصريخ فرحه وهي بتجري علي عمر وچني.. وكذالك اسر عمل زيها بظبط.. وعمر وچني استقبلوهم بأبتسامه واسعه وهما بيحضنوهم بحب وفرحه
ملاك بابتسامه: تعالو بقي دوقو من الكيكه بتاعتي
جاسر بابتسامه: ليكو واحشه والله
عمر وچني سلمو علي الكل وچني راحت قعدت جمب ملاك وعمر قعد جمب جاسر..
عمر بابتسامه: لاقينا نفسنا قريبين منكو قولنا نيجي نعدي نسلم عليكم
عز بابتسامه: نورتونا يا حبيبي ده بيتكم تعالو في اي وقت
عمر بابتسامة: حبيبي يا عز باشا ده بنورك
جاسر: واحشني يا صحبي
عمر: وانت كمان والله يا صحبي
ملاك بابتسامه: عامله ايه يا چني ايه اخبارك واخبار النونو.. اه صح انتي هتولدي امتي يا بنتي
چني: لسه بعد تلات شهور وخايفه اوي ادعيلي يا ملاك بجد
ملاك: انشاء الله ربنا هيقومك بلسلامه يا روحي
ملاك بأبتسامه وهزار وهي بتقول للجميع: يلا ناكل الكيكه بتاعتي الخطـ‘ـيره بقي
كلهم ضحكو..
وبعد كده ملك واسر قالو بصوت عالي بحماس: يلاا
وبعد كده ملاك قطعـ‘ـت الكيكه وسط هزارهم كلهم وضحكاتهم المتواصله مع بعضهم والسعاده الي هما فيها
وتنتهي قصتنا بصوره سعيده لعائله الخطاب ♥️.
•النهايه•.. THE END•
تمت🤎.

لقراءة باقى حلقات الرواية اضغط على : (رواية ملاك الجاسر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *