روايات

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل الثالث والأربعون 43 بقلم صباح عبدالله

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل الثالث والأربعون 43 بقلم صباح عبدالله

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة البارت الثالث والأربعون

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الجزء الثالث والأربعون

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الحلقة الثالثة والأربعون

في احد المستشفيات ناهد في العنايه المشدده وباقي عائله الشرقاوي ينتظرون في الخارج.. حازم لسه واصل المستشفى بعد مقاسم اتصل عليه وحكى له اللي حصل.
حازم: خير في اي انت اتصال بي وقولت انكم في المستشفى مين تعبان وفين محمد
قاسم: دي ناهد بنت عم مرات عمي ومحمد وقمر مش عارفين عنهم حاجه لحد دلوقتي.
حازم باستغراب: ازاي مش عارفين عنهم حاجه مش فاهم.
قاسم: من ساعة مكانه في الحفله امبارح ومحدش يعرف راحوا فين والاثنين مختفين من امبارح.
حازم يبص على قاسم باستغراب ويطلع التلفون ويرن على محمد اكتر من تلات مرت ومن غير رد
حازم: مش بيرد ليه ده اكيد في حاجه غلط.
ويعمل اتصال تاني.
حازم. الو
اسلام: حزومتي حبيبي عامل اي ياحبي
حازم: ياتك البله فيك وفي شكلك.
اسلام: اخص عليك وعلى اشكالك سديت نفسي الله يسد نفسك يا بعيد اخلص عاوز ايه مش فاضي لكلامك اللي يسد النفس زي شكلك ده

حازم: انا برضو على العموم انا اتصلت بيك علشان اقول لك ان محمد مختفي من امبارح وما حدش يعرف عنه حاجه ولا هو ولا قمر.
إسلام بضحك: ما هو مع قمر عاوز منه ايه يا رخم انت ده انت بارد صحيح سلام مش فاضي والله انا اليومين دول مش فاضي انام حتى
حازم: لا بجد في حاجه غلط.
إسلام: حاجه غلط ازي
حازَم: محمد قافل تليفونه من امبارح والكل بيحاول يتواصل معاه وما فيش اي حس ولا خبر عنه وعن قمر واحنا دلوقتي في المستشفى والدنيا مقلوبه وما فيش حد فاهم حاجه.
إسلام: في المستشفى بتعملوا ايه مين اللي تعبان الله يخرب بيتك لخبطتني ما بقتش فاهم حاجه بص اقفل دلوقتي وانا نص ساعه هكون عندك سلام.
، ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ،
في مكتب إسلام.. إسلام قفل التلفون مع حازم.. وقاعد يكلم نفسه.
إسلام: معقوله إخفاء محمد يكون له علاقة بالقضية اللي انا مسكها؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند محمد وقمر في العربية.
محمد سايق العربيه على طريق مجهول ومش عارف هو رايح فين او هيعمل ايه محمد يبص وراه يلاقي عربيات كثيره ماشيه وراه وهم جاك ورجالته بيضرب نار على عربيه محمد..
محمد: يا ربي ساعدني اعمل ايه البنزين جرب يخلص فكر فكر اعمل ايه.
محمد يزيد سرعه العربية ويبص قدامه يلاقي جبل كبير ويبص وراه يلاقي العربيات بعيده عنه شويه يوقف العربيه ويشيل قمر ويجي مشغل فرامر العربيه ويسيبها تمشي لوحدها وخد قمر وجري على طريق الغابه قبل ما حد يشوفه العربية دخلت في الجبل وفجأة حصل انفجار كبير محمد يتجاهل كل حاجه يستمر في الجري.. جاك ورجالته ينزلوا من عربياتهم ويجروا على عربيه محمد اللي ولعت علشان يتاكدوا أن محمد وقمر في العربيه ولا لا.
جاك بغضب: اللعنه ذلك العين قد خدعنا اذهبوا ايها الحمقى ابحثوا عنه أنه لم يبتعد كثيرا.
رجاله جاك اتقسموا على فريقين كل فريق ماشي في مكان يدور على محمد وقمر وجاك معاه بعد رجاله مشوا ناحيه طريق الغابه مكان ما مشي محمد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
داخل الغابة.
محمد شايل قمر وبيجري بيها في الغابة هو مش عارف هو رايح فين او بيعمل ايه.. محمد يقف في مكان كله أشجار ويبص حاوليه يشوف بحيره صغيرة في نص الغابة.. يخد قمر ويجري ناحية البحيره.. محمد نايم قمر علي جسر البحيره وياخد مياه بايدي ويحطها علي وش قمر علشان تفوق.. قمر تبدأ تفوق وتفتح عينيها واحده واحده..
محمد: قمر قمر انتي كويسة.
قمر بتفتح عينيها وتقفلها تاني علشان مش شايفة كويس.. محمد يهز قمر وهو بيقول..
محمد: فوقي ياقمر بسرعه مافيش وقت قومي
قمر ترد وهي لسه تحت تأثير المخدار..
قمر: انا فين
محمد يبص حولين منه وهو بيقول..
محمد: مش عارف اول مرة اعرف ان في مكان زي ده في القاهره ده لو احنا في القاهره اصلاً؟
قمر تقَوم مفجوعها وتقول بفزع..
قمر: جودي جودي بينتي فين.
محمد بحط ايدي على بوقها..
محمد: اسكتي احنا مش بعد كتير.
وهنا عيونهم تتقبل.. محمد يسرح في جمال عيون قمر.. أما قمر هي لسه تحت تأثير المخدار.. محمد من غير واعي يقرب من قمر وهو بيقول..
محمد: اقولك حاجه انتي عينونك انا عمري ماشوفت في جمالهم طول حياتي انا بحبك بحبك اوي ياقمر كنت هموت من الخوف عليكي.

محمد يفوق على صوت جاك بيكلم رجالته بغضب وصوت عالي..
جاك. انا متأكد ان ذلك الحقير هنا في الغابة ايريدكم يااغبياء إن تعثره عليهم حالاً اريد حبيبتي قمر في الحال.
محمد: قومي ياقمر قوم بسرعه احنا لازم نمشي من هنا.
ويسمك ايدي قمر ويجري بس كنت قمر بتقع
قمر تقع.
قمر: انا مش قادره جسمي كله وجعني ومش حسها بحاجه امشي انت وسبني.
محمد يشيل قمر وهو بيقول..
محمد: هو لو انا عاوز اسيبك كنت هاجي في مكان زي ده وهمشي في غابة علشان خاطر عيونك وتقولي امشي وسبني انا مستحيل اسيبك تاني ياقمر مستحيل انتي فاهمه.
قمر: ليه مستحيل تسبني
محمد: علشآان بحبك ياقمر انا بعترفلك اني ولاحبيت ولاهاحب غيرك ياقمر انا بحبك اوي بحبك فواق ماتتخيالي.
قمر مصدومه مش مصدقة ان المغرور ده بيقول لها بحبك.. بس يفوقوا هم الاتنين على صوت رجالة جاك حاوليهم.
محمد. لازم نمشي
قمر. هنروح فين دي غابة
محمد. مش عارف بس متخفيش ربنا معانا وأكيد هنلاقي حال.
قمر تبص لمحمد باستغرب وتفضل ساكته محمد يمثل انه هيسيبها توجع قمر تحضن محمد جامد.. محمد يبص لها ويضحك وهو بيقول.. قمر تتكسف منه.
محمد: ما تخافيش يا جبانه مش هووقعك.
يضحك على كسفها منه ويقول بمعاكسه وهو يغمز لها..
محمد: بس تصدقي والله عسل.
قمر من غير واعي ترفع رأسها بغرور وهي بتقول: مانا عارفه اني عسل اي الجديد يعني..
محمد: لا أخاف انا من الوثقين
محمد وقمر ماشين وطول الوقت وهم بيهزروا مع بعض ومشيوا مسافه كبيره اوي من غير ما يحسوا ومحمد طول الوقت يعاكس في قمر ويتغازل فيها.. قمر تاخد بالها انهم بعدوا مسافه كبيره ورجاله جاك ما بقوش ظاهرين في اي مكان.
قمر: نزلني
محمد: لا مش هنزلك
قمر بعصبية: بقولك نزلني
محمد بتمثيل: هو اي هناك ده؟
قمر تبص على المكان اللي محمد بيبص ناحية..
قمر: هو اي فين مفيش حاجة.
وترجع تبص على محمد بس محمد يخد في بوسها كبير اوي.. ثم يبعد عنها للحظة وهو بيقول بأنفاس متقاطعه.
محمد: انتي حلوه اوي على فكرة
تبتسم قمر بكسوف: وانت كمان كتير حلو
محمد يضحك على منظر قمر: مانا عارف.
قمر: انت واحد رخام.
محمد: بموت في الرخامه على فكرة
الجماعة دول ماشين ومش حسيسني على نفسهم خالص يلا نسابهم ونروح المستشفى نشوف حصل اي هناك 😂بدل فقعت المرارة دي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في المستشفى
إسلام وصل المستشفى.
إسلام: خير في اي ومين في المستشفى
حازم : والله مااعرف.
حازم يبص بأستغراب علي اللي وراي اسلام.
اسلام بعصبية: انت تبص على اي؟
ويبص مكان ماحازم بصاص يلاقي بنات جايه تجري وهي تعيط.
شهد بتكلام الممرضة: لو سمحتي فين المريض ناهد حمد هم جابوه هنا حالة سلطان هي فين؟
الممرضة تشاور على الغرافة اللي فيها ناهد وهي بتقول.
الممرضة: في الاوضه دي.
شهد تمسح دموعها: شكرا
وتجري علي الأوضه اللي فيها ناهد.. وهي بتقول.
شهد بدموع: ماما ماما حبيبتي مالك قومي بالله عليكي انا ماليش حد غيرك اوعي تسبين ودنها تعيط
الكل يقف مصدوم وهم سامعين الكلام اللي شهد بتقوله
هانم بدموع وعينها على شهد: دي شهد.
حنين: ماشاء الله عليها عسوله
منال تروح عند شهد وهي اوقفه تبص على ناهد عبر شباك أزاز.. منال تحت ايدها على رأس شهد وهي بتقول..
منال: ما تخافيش يابنتي أمك هتكون كويسة
شهد. تبص على الحجه اللي وقفها جمبها وعينها كله دموع..
شهد: انتي مين؟
وتخد باله من كل اللي واقفين. وتقول باستغراب.
شهد: انتم مين وبتعملو اي هنا؟
وتشيل ايد الحجه منال من على رأسها وهي بتقول.
شهد: ابعدي عني وكلكم اطلعوا بره انا مش محتاجه شفقه من حد.
باسم يبص لها يغيظ..
باسم: وانتي مين علشان تقولي نطلع ولا ما نطلعش.
شهد بصوت عالي: انا شهد بدر ابراهيم الشرقاوي اخت محمد بدر ابراهيم الشرقاوي واللي جوا دي بتكون أمي عرفت دلوقتي انا مين؟
الكل يبص لشهد بضدمة.
حازم من غير وعي وبصوت عالي: نعم ياختي اخت مين بتقولي وبعدين مين محمد بدر ده.
الحجه. منال تقاعد على اول كرسي يقبلها وتقول ..
منال: محمد بدر هو محمد مصطفى؟؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *