روايات

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل الرابع والأربعون 44 بقلم صباح عبدالله

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل الرابع والأربعون 44 بقلم صباح عبدالله

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة البارت الرابع والأربعون

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الجزء الرابع والأربعون

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الحلقة الرابعة والأربعون

في الغابة قمر ومحمد ماشين وعملين يهزروا ويضحكوا مع بعض.. قمر تعبت اوى من كتر المشي.. تقعد على الارض وتقول.
قمر: انا تعبت وما بقيتش قادره امشي خطوه واحده وكمان انا جعانه اوي.
محمد: قومي يابت لو حقونا هيقتلونا وبعدين مش انت لوحدك اللي تعبتي انا كمان تعبت وما تنسيش ان انا شايلك نص الطريق لما هديتي حيل اللي جابوني بس هعمل ايه نصيبي وقدري.
قمر: ما ليش دعوه انا جعانه.
وفجأة تشم ريحه حلوة وتفضل تشمشم حواليه.. محمد يبص لها ويفضل يضحك بصوت عالي وهو بيقول.
محمد: مالك قلبتي كلبه ليه كده.
قمر.: اولاً تشبها لإنسان بالحيوان حرام
محمد: مش فاهم وبعدين حرام ليه هو انا بقول حاجه غلط
قمر: ايوا بتقول حاجه غلط وحرام كمان
محمد يقاعد جانب قمر…
محمد: مش فاهم حرام في اي علشان بقولك انك قلبتي لكلب و بهزار عادي مش قصدي حاجه
قمر: حتي لو هزار ماينفعش يعني انت علشآان بتهزار تقول حاجة رسول الله نهينها عنها
محمد: ازي
قمر: بص وعن جابرٍ بنِ عبدِ اللهِ أن النّبيَ صلّى اللهُ عليهِ وَسلّمَ قالَ: إنّ منْ أحبّكم إليّ وأقربكُم مني مَجلساً يومَ القيامةِ أحاسنكُم أخلاقاً، وإنّ من أبغضكُم إلي وأبعدكُم مني يومَ القيامةِ الثّرثارونَ والمتشدّقونَ والمُتفيهقونَ . (رواه الترمذي وصححه الألباني
محمد. مش فاهم هو انا شتمك ولا غلط فيكي
قمر. اصبر ام اخلاص كلامي
محمد. طيب كملي
قمر لقد أكرم الله تعالى الإنسان بالعقل والمعرفة ، وميَّزه عن جميع المخلوقات ، فكيف يليق بهذا الإنسان أن ينزل إلى درجة البهائم، ويفعل أفعالها، ويتشبه بها ؟ والله عز وجل ذمّ الكافرين ومثَّلهم بالحيوانات بسبب تكذيبهم لآياته فقال تعالى: )فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ذَلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآَيَاتِنَا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ( [الأعراف:176] ، وقال تعالى: )مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآَيَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ( [الجمعة:5] ، وقال تعالى: )وَالَّذِينَ كَفَرُوا يَتَمَتَّعُونَ وَيَأْكُلُونَ كَمَا تَأْكُلُ الْأَنْعَامُ وَالنَّارُ مَثْوًى لَهُمْ( [محمد:12] ، أما المؤمنون فقد رفع الله مكانتهم، وميزهم عن غيرهم من الكافرين والبهائم ، ونهى رسول الله صلى الله عليه وسلم المؤمنين في عدة أحاديث عن التشبه بالبهائم كما سيأتي؛ لأن الإسلام دين الفطرة السليمة، والتشبه بالبهائم لا ترضاه الفطرة والشريعة السمحة . قال الصنعاني رحمه الله: ( وقد نهى صلى الله عليه وسلم عن التشبه بالحيوانات)) ( متى تعمَّد الإنسان مماثلة الحيوان وتغيير خلق الله فقد دخل في فساد الفطرة والشريعة وهذا محرم )([6]) . وهذه القاعدة مبنيةٌ على القاعدة السابقة وهي كالقيد لها ، فكلّ مشابهة للحيوان تعمَّدها الإنسان وأدت إلى تغيير خلق الله فهي محرمة لما ورد من نصوص في لعن المغيّرات خلق الله، وهن المتفلجاتُ للحسن، فيحرم على الإنسان أن يتشبه بالحيوان بتقليد صفته الخاصة به كنهيق الحمار ونباح الكلب وغيرها .)) قمر دين الإسلام دي الاخلاق ودين الحب ودين التسامح والله ورسوله حرام الفوحش من الكلام َواافعال وحرام التشبيه وزي ماحرام ان مسلم يتشبه بالكفر فانفس الحكاية حرام المسلم يتشبه بالحيوان فهمت بقا ليه بقولك حرام تشبه مسلم بالحيوان َوحرام تغيير خلق الله حتي لو كان بالكلام او بالافعال
محمد: تعرفي حاجه انا بحمد ربنا عليكي ياقمر.
ويبوسه جبينها..
محمد: انت نعمه كبيره من ربنا ليا يا قمر وانا مستحيل اضيعك من ايدي مره ثانيه انا عشت طول حياتي وانا مفكر ان جمال المرأه في شكلها وشيكتها في لبسها بس بعد ما عرفتك انا اتغيرت كتير اوي وفهمت ان جمال المرأه في ايمانها وتقربها من الله وصبرها على ما اصابها من متاعب وراضيه بقضاء الله وبقدره وجمالها في اخلاقها واحلى ما فيها يكون عندها قلب نضيف زايك وقدره تسامحني بعد كل اللي حصل.
قمر: مين قال لك اني سمحتك (وفجاه تنهمر دموعها على خديها) انت اذيتني كتير اوي يا محمد مش سهل اني اسامحك بس انت جوزي فاهم يعني ايه كلمة جوزي يعني هو انا صوتي عالي عليك بس هكون مين المتسلطين ودول ربنا لعينهم وطريدهم من رحمته لو نمت يوم وانت زعلان أو غضبان مني فانا ملايكه هتفضل تلعني لحد ما النهار يطلع انت اذيتني كتير اوي بس انا بخاف من ربنا علشان كده انا مش بمنعك من حقوقك كزوج عليا وحتي د
مش بكلمك بطريقه اني ازعلك او اهينك او اجرحك فيها.
محمد يبصلها بحزن وهو بيمسحلها دموعها.
محمد: حبيبتي اتمنى أن لا يكون هناك من يشبهك لأجل لا يمتلكك شخص غير وأن كان منك ألف اتمنى يكون لي ألف جسد والف قلب لكي لا يلمسك ولا يعشقك شخص غير.
قمر تبص لمحمد وتضحك بكسوف من كلامه.
قمر: طيب انا جعانه وفي ريحة مانجا بين كدا في هنا شجر مانجا قريبة
محمد: اخص عليكي طيب والله انتي معندكيش دم انا بقولك شعر وعمال امدح فيكي وانتي تقولي جعانه وريحة مانجا.
قمر: أعمل اي طيب انا من امبارح ما أكلتش حاجه وغير كدا انا خايفه وقلقانه على جودي.
محمد: متخافيش عليها زمان أسيل معها ومش هتسبها.
محمد يقغ ويمد ايدي لقمر علشان تقوم قمر تمسك ايد محمد وتقوم بس محمد يشدها جامد ويقربها منه.
قمر: انت بتعمل ايه سبني.
محمد بتوهان: ولو مسبتكيش هتعملي اي.
قمر تذق محمد: متخافيش بعرف احمي نفسى كويس
محمد يبص لها ويضحك: لا والله خوفتيني.
وفجاة يشدها جامد: تعالى بقا وانا اعملك تحمي نفسك ازاي.
نسبهم احنا بقا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في المستشفى
قاسم. انتي بقولي اي ياتيته ازي. مش محمد ابن عمو مصطفي وطنط هانم
الحجه منال بدموع: محمد مش أبن مصطفي ولا أبن هانم هو أبن ناهد وعمك بدر الله يرحمه.
باسم: عمي بدر مين ده
الحجه منال: بدر إبني الكبير مات وانتم لسة صغيرين علشان كده ماحدش فيكم فكره حتى محمد نسي مين أمه وابوه الحقيقين من يوم ما وقع من علي السلم وفقد الذاكرة واليوم ده كان إبني بدر ومات.
منال تنظر بحزن وعتاب الي ابراهيم اللي قاعد متابع الحوار في صمت..
-وجدكم الله يسمحه طرد ناهد من البيت اليوم ده وخد منها ماحد وهي كانت حامل في شهد ولم محمد فاق جدكم فهموا أن مصطفى وهانم ابوه وأمه.
هانم تبكي في صمت.. اوس ينظر الي هانم ثم الي منال وهو بيقول.
اوس: يعني اي محمد مش اخويا الكبير.
هانم بدموع: لا محمد ابن عموكم الكبير.
قاسم: مش فاهم حاجه وعاوز افهم كل حاجه.
الحجه منال: في حاجه كتيره احسن لكم ما دوروش عليها.
اوس بدموع: انا مش مصدق ان محمد مش أخويا طيب ليه مش فهمتوا الحقيقه من الاول هيحصل له اي لم يعرف كل ده.
هانم: مهما كان حبل الكذب طول بيكون قصير وانا كنت عارفة ونتأكد ان اليوم ده هيجي ومحمد هيعرف كل حاجه بس ربنا يعلم أني ربيته زاي عيالي ومافيش في حسسته اني مش أمه الحقيقي
حمزة: طيب ليه جدي طرد أم محمد وهي ازاي قدرت تبعد عن ابنها طول الوقت ده.
شهد: علشان انطردت وانضربت واتغصبت انها تعيش بعيد عن ابنها انا أمي لو كان محمد مايت ما كنتش هتعيش في القهر والعذاب اللي انا شوفتها بتعاني منه وحتي ممكن لو كنت جيت اليوم ده كنت هعيش في كذبة زي محمد.
علشان . وانضربات واتغصبات انها تعيش بعيد عن ابنه وممكن لو كونت انا جيت اليوم ده فاكنتي عيشت انا كمان في كذابه زي محمد بظبط
حمزه: قصدك اي
شهد تروح وتقف قدام الحاج إبراهيم.. وتبص له بقرف..
– تعرف انا عمري في حياتي ماكرهت حد ولا هكره حد قد مانا بكرهك انت يا ابراهيم الشرقاوي انت سبب موت أبوي وسبب قهرت أمي علي ابنها والسبب أني اعيش وحيدة طول عمري.
الحاج إبراهيم وقف مش قادر يتكلم ولا عارف اي اللي بيحصل من ناحية محمد وقمر وفي نفس الوقت خايف ان محمد يعرف الحقيقه ومن ناحية التانيه ناهد وشهد والعيله اللي عرفت كل حاجه ونظرتهم له كل واحد في عينيه 100سؤال.. باسم يمسك من معصمها جامد ويبص لها بغضب..
– انتي بين عليكي بت قليلة لأدب ومش متربية انتي ازي تكلامي مع جدو بشكل ده.
شهد تذوق باسم جامد. وترفع صباعها في وش باسم بتحذير: لو انت عاوز تترابه انا اربيك وايك ثم ايك تلمسني مره تانيه انت فاهم.
وتكمل كلامها بصوت عالي وعينيها على باسم..
– الكلام للكل اللي مايعرفش حاجه يحط جزمه في بوقوا ويسكت.
باسم بعصبيها يضرب شهد علي وشهها بالقلم..
– انتي بت قليلة الأدب ولم حد كبير يتكلام معاكي تتكلامي بحترام انتي فاهمه.
شهد تحط ايديها على وشهها: انا بكرهك ياباسم سمع انا بكرهك.
شهد تمسك باسم من هدومه جامد وتصرخ في وشه بغضب..
– انا بكرهك وبكره اليوم الي اتجوزتك في وبكره كل عايلة الشرقاوي كلها انا بكرهكم.
شهد تبص على للكل: وعارفين ليه علشان كلكم ناس رخيصة وعيشتكم كلها حرام في حرام.
باسم بصوت عالي: بس اسكتي
شهد. بعصبيها: اسكت ليه خايف سر جدك يتكشف.
شهد تمسك باسم تاني من قميصه:. انا أمي بين الحياة والموت واذا أمي حصل لها اي حاجه فانا مش هيكفيني موتك انت واللي بتقول عليا جدك.
الكل وقف مصدوم من تصرفات شهد وكلامها..
حنين: اي الكلام اللي بتقوليه ده يابنتي بس انتم متجوزين ازاي وامتي.
باسم. يبص لشهد بغضب: متجوزين من سنه تقريبا.
حنين بغضب وعصبيها تضرب باسم بالقلم وتقول بصوت عالي.
-انت اتجوازت من ورانا ومن سنه ومن غير ما تعرفنا هي دي آخر تربيتي فيك ياباسم تتجوز من ورانا.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند محمد وقمر
محمد نايم وجنب منه قمر.. فجاة يسمع صوت حد بيقرب منهم محمد يقوم من النوم. ويصحي قمر..
محمد: قمر قمر قومي بسرعه يلا.
قمر. تصحها وهي مكسوفها: اي في أي
محمد:. قومي يلا بسرعة احنا لازم نمشي من هنا حالاً.
محمد يمسك ايدي قمر.. ويبص وراي يلاقي رجالة جاك بيجروا عليهم..
محمد: انا عاوزك تجري على آخر ماعندك فاهمه.
محمد وقمر ويجرو في الغابة والعصابو َوراهم.. جاك بتصل على واحد من رجالته..
جاك:. ماذا حدث
الشخص: لقد عثرنا عليهم سيدي
جاك : جيدا جداً اريد قمر على قيد الحياة اما هذي محمداً اريد ميتاً او حياً ارغب في قطع يد ذلك الحقير ولا يهمني إذا كان ميتاً او حياً هل تفهم ذلك .
محمد وقمر يستخبوا من رجالة جاك واري شجرة كبيرة جداً.. رجالة جاك بيدوروا عليهم في كل مكان.
قمر: يارب نجيني يارب نجيلي جوزي يارب العالمين انا ماليش غيرك الله اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين اللهم إني أسألك اليسر بعض العسر اللهم إني أسألك الفرج بعض الكرب اللهـم اني اسألك الرخاء بعض الشد اللهم ما من نعمتك فامنك انت استغفرك ربي واتوب اليك يارب نجيلي جوزي من كل شر اللهم اني لا اتمنى الشر لا احد فاكفيني شر عبادك ً؟؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *