روايات

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل الخامس والأربعون 45 بقلم صباح عبدالله

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل الخامس والأربعون 45 بقلم صباح عبدالله

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة البارت الخامس والأربعون

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الجزء الخامس والأربعون

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الحلقة الخامسة والأربعون

في الغابة عند محمد وقمر..
قمر حضنها محمد جامد وخايفة أن العصابة تمسكهم وعمالها تدعي ربنا أنه ينجيهم.. محمد كمال خايف بس مش خايف على نفق هو خايف على مراته وحبيبته قمر.
محمد: اهدي شويه يا قمر ما تخافيش ان شاء الله ربنا هينجينا مش انت على طول تقولي لا يصيبنا الا ما كتب الله لنا
قمر. ونعمة المولا ونعمة النصير
محمد. بصي احنا لازم نلاقي تلفون و نطلب النجدة او نخد عربية من دول
قمر. طيب ازي وهم واقفين قدامنا.
محمد. انا عندي فكرة
قمر. اي هي
محمد بص على قمر وخايف من ردة فعلة.
محمد: بصي انا هجري واخليهم يجرو ورايه وانتي تروحي وتحاولي إنك تخدي عربية َوتقبليني بيها ودوري على تلفون كمان.
قمر تحضن محمد وتعيط: لاء مستحيل لاء مستحيل اوفق على كدا هم ممكن يمسكوك وممكن يضرابوا عليك نار .
محمد يمسك قمر من وشه ويمسحلها دموعها: ده هو الحال الواحد قدمنا علشان نطلع من هنا خليكي شجاعة ومتخافيش ماشي..
ويبص وراه ويلاقي أن العصابة قريبه جداً منهم
محمد: يلا ياقمر مافيش معانا وقت انا لازم امشي وانتي لازم تخدي عربية اتفقنا.
ويبوسه ويامسحلها دموعها: اشهد ان لا اله الا
قمر بدموع هي مبقاش في حاال تاني غير إنها توافق تحضان محمد جامد: وأشهد أن محمد رسول الله
محمد يسبيب قمر. ويجري العصابه تشوفه ويجرو وراءه.. قمر دموعها تزيد وتحط ايديها علي بوقها علشان متعملش صوت وتجري وتروح عند العربية وتفتحها وتخدها وتمشي وراء محمد.. محمد بيجري والعصابه وراءه وبيضربه عليه نار واحد يضرب طلقة وتجي في دراع محمد
قمر بصوت عالي: محمد
وتفتح بابا العربية علشان محمد يركب.. محمد. يسمع صوت قمر. ويشوف ان قمر اخدة العربية ويجي رايح وركب العربية.. قمر تشوف دم علي هدوم محمد.. قمر تمسك محمد وتشوف مكان دم تلاقي ان محمد متصاب في دراعه..
قمر بدموع: انت اتصابت
محمد يبص على قمر بتعب: متخافيش انا كويس امشي ياقمر يلا مفيش وقت.
قمر تمسح دموعها وتسوقك العربية على اخر سارعه
عند جاك
جاك بعصبيها ويشتم في رجالته.: انتم أغبياء كيف استطاع الهروب منكم كيف
تلفون جاك يرن بأسم مستر إبراهيم..
جاك بعصبيها. ماذا تريد ليس لدي وقت
إبراهيم. ماذا فعلت مستر جاك انت فعلت خطاء كبير جداً
جاك بعصبيها اسمع يا هذي مش انت الذي يخبرنا ماذا أفعل وماذا لا أفعل فانت مجراد خدام لدي عم تفاهم
ابراهيم. ماذا تقول مستر جاك نحن شركاء من منذ زمن هل نسيت.
جاك يضحك بسخرية: انت أحمق شخص اعرفه مستر إبراهيم هل انت الذي نسيت ان هذي العمل ليس هناك انت شريك او انت صديق مستر إبراهيم
إبراهيم. ماذا تقصد مستر جاك
جاك. اسمع ياهذي انت وكل من يعمل معنا من دولتك هذي وكل المصريون مثلك فاهم يريدون المال ونحنَ ندفع لهم ونعديهم مال كثيرا من أجل ان يافعلوا كل مانريد انتم تريدون المال ونحن نريد الدمر ونحن ندفع لكم وانتم تنفذي مانقول وليس هناك صداقة بينناً واذا انتم لستم أوفياء لبلادكم فاكيف ستكنواِ أوفياء لنا ياهذي ونحن ليس بأغبياء من أجل أن نثق في امثلكم فانتم تبيعواً بلادكم ودمروه من أجل المال وانا كنت أريد منك شيء وسوف احصل عليه بنفسي هل تعرف ماذا أريد انا لا اريد سوا قمر حبيبتي قلبي وسوف اعثر عليها وساتكون زوجتي عم قريب وانت ياغبي تريد مني بأن اقتل معشوقتي قمر يالك من غبي مستر إبراهيم.
جاك يقفل التلفون
عند إبراهيم
الحاج إبراهيم مصدوم من كلام جاك: معقوله كل السنين دي من عمر شغال معهم وانا مفكر نفسي اني شريكهم ويقولوا بعض العمر ده كله أني خدام)(وبخوف) انا خالص انتهيت اي هايحصل لو حد عرف الحقيقة اني شغال في المافيا انا متأكد انهم هيكرهوني وانا قتلت يوسف حمد علشان عرف السر ده واتهمتوا بقتل إبني بدر بس الحقيقة ان بدر ابني اتقتل على ايد ملك المافيا مش يوسف هو اللى قتله وناهد انا طلعتها من االبيت ظلم واتهمته ان اخوه اللي قتل ابني ومش عاوزها في البيت واخد منها محمد حفيدي وابن بدر الغالي بس في الحقيقة انا خوفت تقول حاجة هي الوحيدة اللي كانت عارف كل حاجه انا فاكر كل حاجه زي ماتكون لسه امبارح
رجوع إلى الماضي
في مكتب إبراهيم في قصر الشرقاوي
ابراهيم بصوت عالي: انت بتقول ايه يابدر انت عارف عقاب اللي يطلع من الشاغل ده مافيش حد بيطلع منو ويفضل عايش اعقل يابدر يبني وماتحرقش قلبي عليك
بدر. رجاءاً افهمني يابابا انا تعبت من الشاغل ده دي مافيا يابابا وانا مشيت في الطريق ده علشان انت متزعلش بس ضمير بيعذابني يابابا ومبقاتش قادر وانا مش عاوز محمد ابني ياكبير ويامشيي في طريق ده انا عاوزه يكون محترام ويشتغال شوغل محترم وبعدين يوسف عارف كل حاجه عن حقيقة شغلنا وان المشروع اللي احنا هانشتغل على هيكون بأسم ملك المافيا وزعق ورفض . وواقف المشروع نهائياً
ابراهيم. بصدمه. ازي يوسف عرف وازي رفض واقف المشروع ده خطر علينا انت عرف لو الملك وصله خبر هايحصل اي احنا لازم نخلص من يوسف ونشاغل المشروع في اسراع واقت.
بدر. بعصبيها: انت بتقول ايه ياحاج يوسف ده مش صاحبي ولا اخو مراتي ولاجوز اختي بس ده اخويا اللي أمي ماجبتهوش وانا مستحيل اسمح لا اي حد ياذي يوسف حتي لو انت ياحاج
الحج إبراهيم. ماهو لازم نقتل يوسف ياما احنا اللي هانتقتل
وفي الحظه دي ناهد فتح الباب وتسمع كلام ابراهيم تقف على الباب.. وتقول بصدمه.
– انتم عايزين تقتلوا يوسف اخويا.
وتروح عند بدر و َبدموع: انت عاوز تقتل يوسف يابدر.
وتفضل تضرب فيا.. وهي بتزعق له: عاوز تقتل اخويا
ابراهيم. سكت مراتك يابدر اصل هاتفضحنا
بدر يمسك ناهد ويحط ايدي على بوقها ويخدها ويطلع على غرفتهم
في غرفة بدر
بدر. يسيب ناهد. ناهد تقعد على السرير وعمالها تعيط
بدر يبص على ناهد بزعل هو عارف قد اي هي بتحب يوسف أخوها و هي مش بس مراته هي حبيبتي قلبه وام عياله ومش بيهوان عليه شوف دموعها يجي حضنها. ويمسحلها دموعها بكل حنان ..
– بس كفاية ياناهد دموعك دي انتي ماتعرفيش بتعمل فيا اي
ناهد.تبص على بدر وعيونها كله دموع وبصوت عالي..
– اوع تلمسني يابدر (وبدموع اكتر) انت هاتقتل يوسف انت وابوك هاتقتلوا انا كونت عارفه كل حاجه عن شغلك في المافيا انت وابوك بس سكات وماتكلامتش علشان بحبك وخوفت عليك (وترفع صبعها في وش بدر ) بس لو عملتوا حاجه في يوسف اخويا انت ولا ابوك انا مش هاسمحك يابدر
بدر بحنان: وانا كمان والله العظيم بحبك ياناهد وهاسيب الشغل ده علشانك انتي ومحمد ويحط ايدي على بطنها وعلشان إبني ولا بنتي اللي في بنطنك ياناهد انا بحبكوا اوي ومستعد اعمل اي حاجه علشانكم
ناهد بدموع: وهاتقتل يوسف ليه يابدر انت عارف انو هو الوحيد اللي فضلي انا ماليش غيرك انت ويوسف يابدر وماقدرش اعيش من غير واحد فيكم.
بدر يحضنا ناهد… متخافيش ياحبيبتي كل حاجه هتكون كويس وانا بوعدك اني مش هسمح لحد ياذي يوسف يوسف ده مش بس اخوكي ولا جوز اختي ده اخوي وحبيبي فاهمه ياناهد
ناهد بخوف ودموعها على وشه… طيب هتعمل ايه ممكن ابوك يقتلوا انت عارف ابوك لم بيقول حاجة هو بينفذها انا خايفه على يوسف يابدر
بدر.. متخافيش ياناهد انا هنزل دلوقتي واخلي يوسف يجي هو واماني يعيشوا معانا هنا اي رايك علشان بفضل قدم عينكي وكدا هتكوني مطمئن عليا
ناهد. انا بحبك اوي يابدر(وتجي حضنه) انا خايفه عليك انت ويوسف يابدر وبدموع انا مش مطمن حاسه ان هايحصل حاجه
بدر يحضنها .. وانا كمان بحبك ياقلب بدر ومستحيل اسمح ان يوسف ياتقتل على حاجة هو مالهوش فيها ذنب انا عاوزهك تفضلي وثقه فيا ياناهد وتثقي ان انا بحبك انت ومحمد أكثر من اي حاجة
بره الغرفة إبراهيم َوقف وسامع كل حاجه بين ناهد وبدر
ابراهيم قاعد في المكتب.. دي تكون نصيبه لو الخبر ده وصل لملك المافيا انا لازم اتصرف فوراً ومش بدر مش فاهم حاجة دلوقتي و انا هاتصرف و لازم اقتل يوسف قبل مابدر يوصل له بس اماني بنتي ممكن تموت هي مش هتستحمل موت يوسف هي بتحب يوسف اكتر من اي حاجه بس انا مش عندي حال تاني سامحيني يابنتي.
ويتصل على رجالته ويمرهم يقتلوا يوسف قبل مابدر يوصل له.. بس ينقلب السحر على الساحر.. وكل واحد بيقع في شر اعماله.. ويفعل الله ما يريد
كان بدر ووصل عند يوسف من غير ماابراهيم يعرف والاتنين ماتوا.
الحاضر
ابراهيم. ايو انا السبب في موت بدر ابني انا قتلت ابني بس ما كونتش عارف ان بدر إبني مع يوسف في الوقت ده ورجلتي نفذو. وبدر ويوسف انصابوا وبدر مات في ساعتها بس يوسف كان ممكن يعيش وانا لم عرفت ان يوسف لسه عايش روحت واتفقت مع الظابط ان يعمل محضر ان يوسف هو الي قتل بدر ورحت المستشفى اليوم ده وقتلت يوسف علشان السر مايكشفيش و اماني بنتي كانت عندها القلب ولاده اليوم ده وماستحملتش وبدموع. انا قتلت اولدي الاتنين بايدي علشان الشغل ده وفي لاخر يقولوا انت خادم كانوا بيستغلوني طول العمر ده وهم ماخليني مفكر إني أكبر رايس مافيا ها يحصل اي ليا دلوقتي وهوجه محمد وبقيت العيلة ازي انا عارف ان ده عقاب من ربنا على كل حاجة انا عملتها انا ظالمت ناهد وحرمتها من ابنها طول الفطرها دي. وقتلت يوسف ظلم وابني حبيبي انقتل على ايدي وبدموع انا سبب كل حاجه حصلت في الماضي وكل حاجة بتحصل دلوقتي انا وبس؟؟
قال الله تعالى: (إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَيَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ).[٤]
قال الله تعالى: (وَلَو تَرى إِذِ الظّالِمونَ في غَمَراتِ المَوتِ وَالمَلائِكَةُ باسِطو أَيديهِم أَخرِجوا أَنفُسَكُمُ اليَومَ تُجزَونَ عَذابَ الهونِ بِما كُنتُم تَقولونَ عَلَى اللَّهِ غَيرَ الحَقِّ وَكُنتُم عَن آياتِهِ تَستَكبِرونَ).[٥]
قال النبيّ صلّى الله عليه وسلّم: (اتقوا الظلمَ، فإنَّ الظلمَ ظلماتٌ يومَ القيامةِ).[٦]
قال النبيّ صلّى الله عليه وسلّم: (بابانِ مُعجَّلانِ عُقوبتُهما في الدنيا: البَغْيُ، والعقُوقُ).[٧]
وقد أوضح النبيّ محمّد -صلّى الله عليه وسلّم- هذَيْن النوعين من الظلم، وكيف يجازي الله -سبحانه وتعالى- كلّاً منهما، حيث قال: (الظلمُ ثلاثةٌ؛ فظُلمٌ لا يغفرُهُ اللهُ، وظلمٌ يغفرُهُ، وظلمٌ لا يتركُهُ، فأمّا الظلمُ الذي لا يغفرُهُ اللهُ فالشِّركُ، قال اللهُ: إِنَّ الْشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ، وأمّا الظلمُ الذي يغفرُهُ اللَّهُ فَظُلْمُ العبادِ أنفسهمْ فيما بينهُمْ وبينَ ربِّهمْ، وأمّا الظلمُ الّذي لا يتركُهُ اللهُ فظُلمُ العبادِ بعضهمْ بعضاً حتى يَدِينَ لبعضِهِمْ من بعضٍ)

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *