روايات

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل السادس والأربعون 46 بقلم صباح عبدالله

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل السادس والأربعون 46 بقلم صباح عبدالله

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة البارت السادس والأربعون

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الجزء السادس والأربعون

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الحلقة السادسة والأربعون

عند محمد وقمر في العربية..
قمر سايقه العربية علي أخر سرعة وتقريباً رجالة جاك مبقاش لهم أثر.. محمد جرحه بينزف وحالة بتطور للأسوا.. وقمر سايقه من غير تركيز وكل شيء تبص على محمد.. وفجاة عربية تظاهر قدمها وقمر مش واخده بالها.. محمد بصوت عالي..
-قمر حاااااسبي.
قمر بتبص بصدمه العربية وتحاول السيطرة علي الوضع.. بس العربية تدخل في شجرة.. قمر رأسها تتخبط فى عجلة العربية ورأسها انجرحت وبتنزف جامد واغمي عليها.. محمد انخبط خبطه صغير بس دايخ من كتر النزيف يفتح عينيه بالعافية لايقي رجالة جاك نازلينا من العربية التانيه.. يبص ناحية قمر وهو بيقول من خير تركيز..
-يلا ياقمر خلينا نمشي بسر…
محمد ببص لقمر بصدمة ويقرب منها ويهزها وهو بيقول بصوت عالي.
-قمر قمررر حبيبتي انتي كويسة قمر افتحي عيونك قمر.
فجاة واحد من رجالة جاك يفتح باب العربية ويطلع محمد بالقوة من العربية.. ومحمد هو خالص مش قادر يقاوم.. جاك يجري علي العربية اللي فيها قمر ويشيل قمر يطلعها من العربية.. وهو عمال يشتم في رجالته.
-ايها الحمقي ما الذي فعلتوا في حبيبتي قمر سوف اقتلكم جميعا أن حدث لها شيء أقسم لكم لن يكفيني موتكم سوف اقتل اطفالكم وازوجاتكم أيضا.
محمد بيقاوم انه ما ينامش وعيونه على قمر.. محمد بتعب وصوت ضعيف.
-ابعد عن مراتي يا حيوان انا اللي هقتلك لو لمست منها شعره واحده.
جاك يحط قمر علي لارض ويقرب من محمد ويضربه بالبوكس.. محمد يقع علي الأرض.. جاك يطلع مسدس ويحطه علي رأس محمد وهو بيقول.
-حسنا ايها البطل اريني كيف سوف تقتلني؟
فجاة جاك يصرخ من الوجع وصوت ضرب نار.. جاك يبص على ايدي اللي كان مسك بيها المسدس يالاقي دراعه بينزف يبص على اللي ضرب عليه نار.. يلاقي امني مركزي بقرب منهم.. واللي ضرب عليه نار أسلام.. وحازم بيجري علي محمد.. محمد يشوفهم يغمض عيونه بارتياح.. ويفتكر لم كلام إسلام..
رجوع للماضي
في العربية.
محمد بيدور على تلفون في العربيه ويلاقي واحد..
محمد: الحمدلله لاقيت تلفون.
قمر: طيب اتصل بحد يجي لينا بسرعه.
محمد: ما فيش غير اسلام هو اللي هيقدر يساعده.
محمد يسجّل رقم اسلام علي التلفون.. اسلام بيقفل التلفون ومش بيرد.. محمد بغضب.
-رد علي التلفون يا حيوان مش من جمال امك البنات هتعكسك.
قمر باستغرب: أنت بتشتم مين.
محمد بغضب: الحيوان مش بيرد.
قمر: حاول تاني.
محمد يحاول تاني واسلام المره دي يرد بغضب.
صوت اسلام
أسلام: أنت عارف انا ممكن اوديك في داهيه لو ما كنش في حاجه مهمه.
محمد بغضب: انا اللي هخرب بيتك يا حيوان.
صوت اسلام علي التلفون يقول باستغراب.
إسلام: مين الصوت ده مش غريب عليا انت محمد.
محمد: ايوه يا حيوان انا محمد مش وقت أم غبائك ده اسمع هقولك اي.
حاضر
رجالة جاك يجروا على جاك ويخدوا ويهربوا في الغابة.. والعساكر وراهم.. اسلام وحازم يجروا على محمد اللي تقريباً اغمي عليه..
حازم: محمد انت كويس
اسلام بصوت عالي: هاتوا الاسعاف بسرعه.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في المستشفى
ممرضه تخرج من غرفة العناية وهي بتقول بصوت عالي..
الممرضه: دكتور دكتور بسرعه المريضة بتموت دكتور.
الكل يسمع الكلمة دي يقف علي حيله والكل مصدوم باسم يبص على شهد اللي من الصدم عملت حمام على نفسها من غير ما تحس باسم يتجاهل كل حاجه ويدخل غرفة العنايه.. شهد تفوق من صدمتها وتجري وراي باسم.
في غرفة العنايه
باسم واقف مصدوم ومش عارف يعمل ايه.. وظهر تاخر.. ناهد نايمة علي السرير جثه من غير روح.. باسم يغطي وشه.. شهد بغضب تضرب باسم وتشيل الغطي عن وش ناهد..
شهد: ابعد كده أنت بتغطي وش امي ليه ياحيوان.
شهد تحضن ناهد.. وتقول.
-ماما حبيبتي هي بس تعبانه شويه ونامت يلا يا ماما أصحى.
شهد تهز ناهد
-ماما قومي يلا علشان تخدي علاجك ونمشي من هنا.
الدكاترة يدخلوا ويجروا علي ناهد.. واحد منهم يغطي وشها ويقول بأسف.
الدكتور: البقاء لله وحده
شهد تضرب الدكتور وتزعق له.. باسم يمسكها ويحضنها جامد.. وشهد عماله تصرخ ومش مصدقه ان أمها خالص ماتت.
-ابعد عني يا حيوان انا أمي ما متتش ابعد عني بقولك.
وفجاة تقع مغمي عليها باسم يشيله.
الدكتور: لو سمحت يا دكتور باسم خد الانسه من هنا علشان في مرضي تانين وغلط دخلكم من غير تعقيم.
باسم بحزن: مدام مش انسه.
باسم ياخد شهد ويطلع من العناية.. هانم تجري على باسم.
هانم: خير يابني ناهد كويسه صح.
باسم بحزن: البقاء لله وحده يا مرات عمي.
هانم انهار علي الارض من الصدمه.. حنين تجري علي هانم وميار وجوري..
هانم بصدمة: ماتت ياحنين ماتت من غير ما تسامحني ماتت وهي طول عمرها تقولي حسبي الله ونعم الوكيل.
حنين تحضن هانم وهي بتقول.
حنين: البقاء لله وحده ربنا يرحمها ويغفرلها ويجعلها من أهلي الجنة ويعوض صبرها خير ادعي لها ياحبيبتي.
هانم تعيط بحسرة والبنات وحنين بيعيطوا علي عياطها.. الحجة منال تبص على ابراهيم بعتاب وتقول.
منال: ارتحت يا ابراهيم اهي ماتت وارتحت واحنا اللي هنفضل طول عمرنا تعبانين وضميرنا هيقتلنا في اليوم مليون مره وحتي لو متنا احنا مش هنرتاح يابراهيم عارف ليه علشان احنا ناس ظلمه ماتت ناهد واحنا ظالمنها ماتت حتي من غير ما تقول مسامحككم ومن غير ما نقولها سامحينا ماتت وكل اللي نفسها في تحضن أبنها. ماتت وهي طول عمرها تحسبن علينا.
براهيم يتابع في صمت.. قاسم يقرب من منال..
قاسم: الله يرحمها ياتيته تعالى اروحك ترتاحي.
وفجاة صوت زعيق وصراخ المستشفى تنقلب والدكاترة والممرضين الكل بيجري.. باسم واقف شايل شهد.. الكل يبص باستغرب على الليبيحصل.. وفجاة يشوفوا حازم واسلام جاين يجروا جنب سرير طبي.. الكل يشوف محمد نايم علي السرير وسرير بعدها عليه قمر.. الكل يجري عليهم وباسم يحط شهد علي اقرب كرسي..
هانم بصراخ: محمد محمد ابني مالها.
منال: انا كان قلبي حاسس ان في مصيبة.
قاسم: محمد مالها ياسلام واي اللي حصل.
اسلام: مش واقته يا جماعه خلي الدكتور يشوف شغله.
الدكاترة يخدووا محمد وقمر على غرفة العمليات.. اوس يبص على اسلام وحازم والدموع فى عينيه.
اوس: أخويا مالها واي اللى حصله هو وقمر.
حازم يحضن اوس وهو بيقول..
-هششش ما تخافش اخوك كويس الحمدلله.
حمزة: اي اللي حصل.
اسلام يحكي لهم كل اللي حصل.. الكل واقف مصدوم ويبصوا على ابراهيم..
حمزة: مش جاك ده اللي جدي كان عمله حفلة شرف.
أسلام يبص على ابراهيم بشك ويقول.
-هو حضرتك تعرف واحد زي جاك منين.
ابراهيم يظل جالس مثل ما هو ومش قادر يبص على علي ولا قادر يرد علي اسلام.. الكل يبص له بشك..
وبعد خمس ساعات.. الكل واقف قدام غرفه العمليات.. ومحمد قاعد علي كرسي وبين عليه التعب.. والدكاترة عالجوا جروحه وكان لازم يرتاح بس هو رفض يسيب قمر قبل ما يطمن عليها.. اسيل تجي وهي شايلة جودي وليث.. ميار وجوري يا خدوا الاطفال من اسيل.. اسيل تجري وتحضن محمد وهي بتعيط.
-محمد حبيبي انت كويس حصل لك حاجه.
محمد يحضن اسيل جامد
-انا تعبان أوي قمر لو حصل له حاجه انا ممكن اروح فيها.
اسيل تحاول السيطرة على غيرتها وطبطب علي ظهر محمد.
-ان شاءلله مش هيحصل لها حاجه ادعي لها.
محمد يبعد عن اسيل..

محمد. هم غيبوا ليه كده.
هانم. اهدي يبني ربنا معها متخافيش هتكون كويسة بأذن الله.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في احد الغرف
شهد تفوق تلاقي نفسها نايم علي سرير.. وباسم قاعد جنب منها على كرسي.. ومعلقين لها محاليل.. شهد تفتكر اللي حصل وان أمها ماتت.. تقوم وتشيل سلك المحلول من ايدها بعنف وهي بتصرخ.. باسم يقرب منها ويحاول إنه يخليها تهدي شويه.
باسم: هششش بس خالص.
شهد بصوت عالي: انا ماما ما متتش انتم كلكم كذابين مش معقوله بعد كل اللي انا عملته تموت مش معقوله بعد كل العذاب ده تموت بسهولة كدا.
باسم بحزن شديد: كلنا هنموت وكل اللي انتي عملتي كان غلط وحرام تعرفي أمك لو كانت عرفت حاجه عن عميلك كانت هتموت بقهرتها.
شهد تذق باسم بعيد عنها بعنف وتقول بغضب..
-انت وأهلك السبب في كل اللي حصل وانتم السبب فى اللي عملته انتم وبس انا مش مسمحكم انت اللي قتلوا أمي وانت اللي أجبرتوني امشي في طريق غبط علشان انقذها انتم السبب فى كل حاجه.
باسم يبص لها بحزن ويفضل ساكت.. شهد تبص له بقرف.. وتقوم من علي السرير وتجري علي بره عاوزه تروح لأمها.. ولم تطلع تشوف محمد.. شهد تعيط وتجري علي محمد وتحضنها.. محمد يبص لها بصدمة..
شهد: ماما ماتت يا محمد بعد كل اللي عملته ماتت ومشيت وسبتنا لواحدنا انا مش مصدقه ان ماما خلاص مابقتش موجوده معنا.
محمد يبعد شهد عنه.. ويبص لها باستغراب.
-انتي منين ومين اللى مات مش فاهم منك حاجه.
شهد: ناهد امنا خلاص مات
الكل واقف خايف من اللى جاي.
حازم. : يارب استرها والبت دي متقولش اي حاجة هو مش ناقص فيه اللي مكفي
اوس : حد يروح يقتل البت دي قبل متعمل مصيبة تانية
حمزه: واحد يروح يقول لمحمد اي حاجه
الحجه منال: يارب استرها محمد لو عرف حاجه هيعمل اي
محمد بلامبالاة: هاا طيب الله يرحمه بصي انا دلوقتي مش قادر اركز في حاجه قمر مراتي بقا لها خمس ساعات في العمليات ادعي لها مش يحصل لها حاجه وبعدين نشوف موضوع أمك ده وبوعدك هساعدك علي قد ما قدر مش هسيبك تمام.
شهد تبص علي محمد بصدمة: انت بتقول ايه اي قمر مالها.
محمد باستغراب: انتي تعرفي قمر
شهد بعياط: ايوه قمر بتكون بنت خالنا يوسف.
محمد بصدمة: بنت خالنا انتي مين.
شهد بعياط تحضن محمد: انا شهد اختك امنا ناهد ماتت
محمد من غير تركيز: اختي مين بصي انا والله ماقادر افهم حاجه من اللي انتي بتقوليه انا دلوقتي اهم حاجة عندي قمر تقوم بسلامة.
هانم: تعالى هنا يابنتي وسيبي محمد دلوقتي..
هانم تبص لشهد برجاء علشان ماتقولش حاجه لمحمد .
شهد بغضب: انا قولتلك من مرة لمليون انا مش بنتك انتي اي مش بتفهمي.
شهد تمسك ايد محمد وتحاول تفهمه كل حاجه وهي بتعيط.
-محمد بص انا شهد اختك الصغيره وأمك امنا ناهد وبدر الناس دول كلهم كذابين وبيخدعوك هانم دي مش أمك دي مرات عمك ناهد هي امك.
شهد تحضن محمد تاني وهي بتعيط بقهر..
-ونبي صدقني يا محمد انا مابقاش ليا غيرك امنا ناهد ماما ماتت يامحمد.
محمد يذق شهد بعنف بعيد عنه ويقول َبعصبيه: وانا اعمل علشان أمك ماتت انا َوالله ماقدر وكل اللي بتقولي ده مش يهمني دلوقتي..
محمد يمسك شهد ويخليها تبص علي اوض العمليات..
– بصي قمر مراتي وحبيبتي جوا هنا وانا مش عارف هيحصلها اي رجاءاً رجاءً لو مش قدره تفهمي الظروف اللي انا فيها امشي من هنا وانا بوعدك هطمن على قمر وعلشان أمك بتكون عمت قمر وانتي بنتها انا هتكلف بكل حاجه انا عارفه وحاسس بكي انك زعلانه علي أمك بس انا ماقدرش ارجعها على الحياة تاني رجاءً افهميني
محمد يبص على هانم: رجاءً يأماما خديها من هنا
شهد تبص لمحمد بصدمة وذقه بعنف وتقول بصوت عالي..
– هي مين دي الي انت بتقولها ماما ماما ماتت أمك خلاص ماتت ودي مش أمك دي مرات عمك انسانة كذابه ومخادعة كلهم كذابين كلهم بيخدعوك انت محمد بدر مش مصطفى فوق بقا وشوف الحقيقي امك ناهد أمك اسمها ناهد وابوك بدر مش مصطفى مصطفى بيكون عمك مش ابوك.
محمد بغضب وصوت عالي: انتي اتهبلتي ولا اي ولا عقلك من صدمة موت أمك حصل لع حاجه انا أمي هانم وربنا يخليها لي وابوي مصطفى مين بدر ده
شهد تمسك محمد من يداه وتسحبه وتوقفوا قدام ابراهيم.. وهي بتقول.
-أسأله مين بدر ما فيش حاجه اكتر منه يعرف مين بدر.
ابراهيم يبص لشهد بصدمة.. ويقف قدام محمد ومش قادر يستوعب اللي هيحصل.. الكل واقف مصدوم ومتوتر.. ومحمد واقف مش فاهمه حاجه.
محمد: وجدي هيعرف بدر ده منين؟
وهنا باب العمليات ينفتح ويطلع الدكتور.. محمد يتجاهل كل حاجه ويجري علي الدكتور.
محمد: خير يا دكتور قمر كويسه صح ما حصلش لها حاجه صح.
الدكتور يبص لمحمد ويقول بتوتر..
-انا اسف عملت كل اللي بقدر عليه.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *