روايات

رواية جميله الزين الفصل السادس 6 بقلم ريتال أحمد

رواية جميله الزين الفصل السادس 6 بقلم ريتال أحمد

رواية جميله الزين البارت السادس

رواية جميله الزين الجزء السادس

رواية جميله الزين الحلقة السادسة

جميله بكسوف : احم قدام الناس ازاي يعني ي زين بعدين على اي اساس هتشيلني ؟
زين : هوا كده و يلا بقى كملي فطارك ي قمر .
و عند عمر خلص كلام مع زين و دخل عند عمر دخل لقى سندس بتفوق و هي بتتالم سندس : اه ايه الي جابني هنا اه و بدأت تعيط .
عمر قرب منها و هو بيقول : مش عاوزه عياط انت فاهمه يبت انتي .
سندس بصت عليه ببرائه و هي بتعيط : ملكش دعوه بقى الله سبوني في حالي .
عمر بص نظرات عصبيه و هي اخدت بالها و قامت وسط وجعها و قالت : انا انا اسفه والله ي بيه مختش بالي انو حضرتك انا انا حقيقي حقيقي اسفه والله.
عمر حس انها صعبت عليه ف قال بهدوء : تعالي اقعدي خايفه ليه اقعدي .
سندس برعب: لا لا مش هقعد انا نازله اهو انا انا نازله .
عمر بحده : قولت اقعدي .
سندس : حاضر.
عمر : بصي تحكي ليا كل حاجه بتفسير و تقوليلي الزباله ده كان بيمد ايدو عليكي ليه ؟
سندس بدموع : حاضر انا انا …
عمر مسح على وشوا بضيق و قال : اهدي اهدي خالص …و قام جاب لها كوبايه ميه ز هوا بيصلها قال في نفسوا : في ايه بقى بصب كوبايه ميه لي خدامه عندي و ابتسم ابتسامه جانبيه و قرب منها اداها الميه: اشربي و اهدي خالص تمام ؟
سندس مسكت كوبايه الميه بايد مرتعشه و بدأت تشرب منها شويه و هديت نوعا ما .
عمر : يلا اتكلمي في ايه ؟
سندس لسه هتتكلم بس بطنها طلعت صوت يدل أنها جعانه ف وشها احمر و عمر ضحك و قال : طب ثواني …و نزل تحت و راح لي خدامه من الخدم و قال : عاوز فطار بسرعه.
الخدمه : اوامرك ي باشا .
وحده من الخدم واقفه و هتموت و تعرف ايه الي بيحصل لي سندس و بتقول لي وحده تانيه : الا يختي يكونش بقى حبها و شغل الروايات ده .
التانيه : لا لا يبت هوا يوم م يحب يحب البت دي لا لا .
و بعد شويه جهزت الخدامه الفطار و اخدوا و طلع .
عند سندس لقت اتصالات كتير اوي من ادهم ف ردت و هي بتقول بسرعه : ادهم الوضع كلوا تمام بس لعلمك حساه طيب اوي و ان في سر وراه انو يشتغل في الشغل المقرف ده و بالنسبه لي ابن عمي ف هو جه دغدغني بس الحمد لله ملحقش يقول اني ظابط و مع السلامه علشان لازم اقفل و اخبي الفون .
ادهم باطمئنان: الحمد لله أن محصلش حاجه .
و قفلت بسرعه و خبت الفون و في نفس اللحظه دخل عمر و قال : كولي الاول بعد كده تقوليلي كل حاجه مفهوم .
سندس بتوتر و كسوف : احم شكر شكرا لحضرتك و بدأت تاكل بكسوف و هوا سرح فيها .
سندس : هوا هوا حضرتك بتشتغل ايه ي بيه .
عمر برفع حاجب : ليه تكونيش هتصاحبيني أن شاء الله.
سندس بحراج سكتت ف قال عمر بضحك : انا ي ستي شغال في شركه تقدري تقولي رجع اعمال .
سندس بفضول :انت بقى صاحب الشركه ؟
عمر برفع حاجب : انت بتحققي معايا يبت انتي .
سندس : لا ي باشا العفو و قالت بسرعه بس انت مرحتش يعني الشغل .
عمر بضحك : يستي صاحب الشركه اه حاجه تاني تحبي تعرفي من امتى و اذا في شريك معايا كمان .
سندس : ايه ده انت شريك مع مين .
عمر بضحك : اتفضلي قوليلي ي انسه الزباله ده مد ايدو عليكي ليه و انا ابقى اقولك يلا اتفضلي .
سندس و بدأت تدمع : انا انا انا اسمي سندس .
عمر بستهبال: ي خبر ابيض تصدقي مكنتش اعرف ي نهار ابيض لا لا معلومه خطيره جدا .
سندس بضيق : على فكره بقى انا دخلت ف المود خليني اكمل ولا مش عاوز .
عمر بضحك : كملي ي قمر .
سندس بكسوف : انا اسمي سندس و بابا و ماما ماتوا من زمان و عشت عند عمي و كان ظالم و مفتري منو الله و انا بقى لما كنت في ثانوي مكنوش عاوزيني اكمل تعليم و مراتوا دائما تضربني و تقول عني اني ….و كملت بدموع ف أتأثر عمر و حط ايدو على ضهرها و هي محستش ..و تقول اني اني و اخدت نفسها علشان تقدر تكمل لأنها اتخنقت …اني مش كويسه و اني اعرف ولاد و كده بس انا كنت بدافع عن نفسي و هي مصره اني اتجوز ابنهم الصايع علشان اتلم بس الحقيقه عاوزني اتجوزوا علشان الورث بس انا فضلت اتحايل على عمي لحد م وافق اكمل دراستي و دخلت الجامعه و طبعا بمقابل اني أتنازل عن ورثي و قال اتجوز ابنو انا طبعا رافضه بس قولت أمثل عليه و قولت ليه اني موافقه بس بعد دراستي و كده .
عمر في نفسو : انا متاثر ليه معان ممكن تكون بتقولي اي كلام في اي كلام : احم احم اه طيب انت دخلتي كليه ايه ولما انت متعلمه بتشتغلي هنا ليه ؟
سندس بنسيان للمهمه: انا ظابط .
عمر بصدمه و مبينش: هنهزر بقولك انت ايه ؟
سندس استوعبت أنها وقعت بلسانها قداموا و قالت : انا انا ظابط والله بس ملقتش شغل و هربت من عمي ف كنت اعرف ام جمال الخدامه و قالت ليا على حضرتك بس منهم الله جابوا مكاني و جه و ضربني .
عمر ببرود و من جواه حاسس انها صعبانه عليه اوي و فاق و هو بيقول : احم تتجوزيني .
سندس تنحت : ات ايه ي باشا ؟
عمر : مش هما عاوزينك تتحوزي غصب عنك انا هتجوزك .
سندس في نفسها : ايه ده انا كنت جايه اقبض عليه بس بس انا وقعت .
عمر بالصدفة بص على الساعه لقى أن باقي وقت قليل على الحفله ف قام بسرعه و قال : هروح حفله مهمه جدا و اجي .
سندس بتفكير : انا عاوزه اجي ممكن .
عمر : امممم ماشي استني اطلب لك درس حلو كده .
و عند زين و جميله .
زين كان واقف في البلاكونه بيكلم البوص و هو بيقول بالانجليزيه.
انا لا اريد العمل معكم مره اخرى لا اريد أتفهم .
البوص : و لكن كيف لك أن تنهي م بداوا والدك و والد عمر ؟!
زين بضيق : اني وافقت طول هذيه الأربع سنوات على هذه القذاره بسبب وصيه ابي و كم كنت خائف أن اعرضها على شيخ و يتم القبض علي بسبب ابي و لكن تجرأت و حينها و جت أنها واصيه باطله و لي هذا يسرني ان اقول الوداع من هذه القذاره ي صاح .
و قف التلفون في وشو و لسه بيلف لقى جميله واقفه و بتبص عليه بصدمه ووووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جميله الزين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *