روايات

رواية ازاي اطفش عروسة بابا الفصل الثالث والأربعون 43 بقلم مجهول

رواية ازاي اطفش عروسة بابا الفصل الثالث والأربعون 43 بقلم مجهول

رواية ازاي اطفش عروسة بابا البارت الثالث والأربعون

رواية ازاي اطفش عروسة بابا الجزء الثالث والأربعون

ازاي اطفش عروسة بابا
ازاي اطفش عروسة بابا

رواية ازاي اطفش عروسة بابا الحلقة الثالثة والأربعون

زعيقه ملى البيت كلمه مسبش كلمه إلا و قالها لـها هي بس بتعـيط و مبتعترضش و بعـدما فرغ كـل عصبيه و غضبه منها سابـها و هو طالع على اوضة غفـران لقاها واقفه فوق و سمعت تقـريبا كل اللي تقـال ..
غفـران مرت من جنبه جرى عـلى تحت حضنت جمـانه اللي رغم ترددها بادلـتها الحضن و عياطها زاد _ ” متعـيطيش ، يا خالـتو بابا مش هيزعلك تـاني .. ”
جمـانة لما سمعتها بتنطق لقب خالـتو بدل ماما لاول مرة حست انها خسرتها ، و بعد كل اللي عملته فيها بتواسيها في زعلها عيطت جامد _ ” انت مختلفة عني مبتستاهليش ام زيها زاي عملت فيكي كده ، انا اسفة .. ”
غفـران بطفولية _ ” خلاص متعيطيش ، عيونك هتبقى منفـوخه و وحشة .. ”
جمـانة لما لقتها بتمسح دموعـها مستحملتش ، قامت خدت جري شنطتها ، مشيت و مش على لسانـها غير _ ” آسفـة .. ”
غفـران لفت لأبـوها تشوف تعـبير وشه اللي اكيد مكـنتش كويس تماما زي ما اتوقعت بس طبعـا في ثانيه بتنسيه غضبه _ ” بابا هو تصرف غفـران مكنش صح .. ”
عمـر بيضيع فبراءة عيونـها و نبرتها _ ” انت لـيه بتعملي كـده كل مره بتمشي تحضني الموت .. ”
غفـران حضنته ضحكت سبلت عيونـها _ ” بحب أحضن بابا أكثر انت مش زعلان منـي صح انت زعلقت لها و عشان النـاس متقلش عن بابا وحش راضيتها .. ”
عمـر ضحك غصب عنه _ ” هم عشان النـاس متقلش عليا وحش مقبولة منك .. ”
غفـران اتنططت _ ” ضحكت يعـني مش زعلان منـي .. ”
استنت يعطيها موافقته بس خيب ظنها لما لقـته كشر و طلع لفوق ” لا زعـلان ” رمي الكلمتين و مشي سايبها مصدومة سمعت صوت ضحكه اتكـتمت من وراها ، لفت بصتلهم مكشـره حاطه إيدها على وسطها ..
غفـران وقفت قدام جلال سبلت عيونـها بعدما فركـتهم _ ” عمـو جلال بص فعيوني شغـاله ولا لا .. ”
جلال ضحك _ ” يا روحي شغالة ، بس شكله مخ عمـر اللي مش شغـال حد يزعل من بنـوتي ، سيبك منه مبيفـهمش ، هاخد غفـران نلعب .. ”
غفـران نطت مـن حضنه ، مبـوزة _ ” لا هروح أصالح بـابـا لو هـو ظل زعلان منـي ، حتى هـو هيسبني .. ”
جريت من قدامهم سايباهم مصدومين من موقفـها زاي بس بعقلها الصغير بتفكر كده ، دخلت على أوضته بسرعه تصالحه لقـته داخل بيستحمى ..
غفـران قعدت على السرير بتمرجح رجليها _ ” مش بيعرف يزعل مني هصالحه ببوسه كـبيره خالص خالص .. ”
عمـر طلع من الحمام بيمسح شعره بالفوطه بص لها مكشر و راح رامي الفوطة على الكرسي و قعد على السرير في حته بعيده عنـها و هي قامت لزقت فيه _ ” روحي على أوضتك .. ”
غفـران مطت شفايفـها _ ” بابا نسيان ، مبنمش غـير على سريره و في حضنه .. ”
عمـر _ ” لو على السرير ، هنـام في الحته اليمين و انت الشمال و لو على الحضن غفران للي مبيسمعش كلمتي ملهاش عندي أحضان مفـهوم ؟.. ”
غفـران _ ” بـابـا بص في عيوني .. ”
عمـر بص في عيونها لفـتره_ ” أهو بصيت ، حركاتك ديه مبقتش هتمشي عليا و مش هغير رأيي .. ”
غفـران شهقت ، قعدت تفرك في عيونـها جامد _ ” لا كده اتأكدت عيوني عطلانه .. ”
منطقش و بعد إيدها عن عيونـها اللي بقـو حمر من كـثر ما فركتهم سابها و نـام على جنب السرير اليمـين حط المخدات بالنص بيعـمل فاصل ما بينهـم فهمت إنه مقـرر مش هيكلمها ، كـان ممكن يحصل لو مكنتش غفـران ..
غفـران عايز تستفزه بأي طريقه عشـان تجذب انتباهه ليها المهم ميفضلش ساكت ، الفـوطه المبلوله حطتها على السرير _ ” لايقه ع لون المفرش .. ”
عمـر اتنهد _ ” رجعي الفوطه مكانـها ، مبلوله .. ”
غفـران اللي عارفه كـويس نقطة ضعفه ، حست تصرفها مفرقش معـاه أوي ، حطت الفـوطه على راسها ، طبطبت على إيده يشـوفها بما أنه غمض عينه _ ” هي طلعت عليـا أحلى .. ”
عمـر فتح عينه نص فتحه ، قام قعد شد الفوطه من على شعرها مكشر _ ” هتتعبي .. ”
غفـران مطت شفايفـها _ ” لو هتنيمـني فحضنك لما اتعب هتعب عادي مفيش مشكله .. ”
عمـر اتنهد ، شالها نيمـها على صدره بـاس راسها _ ” عايزه تنـامي يلا نامي بس انا لسا زعلان منك ، مش معنـاها زعلان هبطل أحبك زي ما غفـران بتزعل مني لما اغلط و بصالحها أنـا زعلان و مستني اتصالح .. ”
غفـران على صدره بتطمن بسـماع دقات قلبه ، هـو أدرى بالأفكار اللي بتدور فراسها عارف ازاي يريحها _ ” غفـران عايزه تصالح بابا هتصالحه زاي .. ”
عمـر بطفولية _ ” لو مهمته هتعرفي بنفسك .. ”
غفـران ضحكت _ ” شرير يا بـابـا .. ”
عمـر بحزم _ ” مش كنت عايزه تنـامي يلا نامي ارتاحي و بعدين نشوف الموضوع ده .. ”
لسا بتغمض عينها هتنام سمعو صوت دوشه و رغي كـثير جاي من تحت ، عمـر نيمها على السرير و نـزل يشوف في ايه ، هي فضوليه قامت جري لحقته سمرا اللي قاعده مع عيلتها في الصالون شالتها بمجرد ما شافتها ..
سمـرا بزعل _ ” يا روحي انت كويسـة ، قلقت عليكـي أوي الحمد لله انك كويسه .. ”
غفـران نطت من حضنـها استخبت ورا عمـر همستله _ ” ايه اللي جابها دلوقتي .. ”
سمـية _ ” جايين يطمنو عليكي بالمره نكمل الخطوبة اللي تلغلت و تبقى بدل الفـرحه فرحتين .. ”
غفـران مبوزه ، همست _ ” ده اللي كـان ناقص .. ”
لـيلى _ ” روح عمتو بتقـولي حاجة .. ”
غفـران بطفـولية _ ” كنت بتسأءل بس هـي مش الخطوبه بتبقى في بيت العـروسة صح ؟.. ”
لـيلى استغربت _ ” صح يا عمـتو .. ”
غفـران بطفـولية _ ” يعـني بابا هـو العروسة ..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ازاي اطفش عروسة بابا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *